
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca:- jest stowarzyszeniem, powołanym m. in. w celu wspierania idei samorządu terytorialnego przez podejmowanie działań nakierowanych na przygotowanie kadr dla wspólnot samorządowych, podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadr zatrudnionych w administracji samorządowej i prowadzenia działalności poradniczo informacyjnej,- prowadzi działalność statutową i gospodarczą na rzecz samorządu terytorialnego, m. in. w zakresie informatyzacji, wdrażania i korzystania przez jednostki tego samorządu z zasobów sieci Internetu oraz opracowywania różnego rodzaju planów.
W skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej stowarzyszenia wchodzą starostowie, burmistrzowie i wójtowie z Wielkopolski, dojeżdżający na posiedzenia z różnych miejscowości, którzy w ramach zwrotu kosztów dojazdów na posiedzenia ww. organów, są rozliczani wg zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r., w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990).
Dla członków organów Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie uchwałą ustaliło diety za udział w posiedzeniach Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, w wysokościach zależnych od pełnionej funkcji.Ponieważ ww. osoby nie są związane ze Stowarzyszeniem żadną umową cywilno-prawną, płatnik ustalił, że osoby te pełnią funkcje społeczne i obywatelskie. Walne Zgromadzenie w uchwale posłużyło się pojęciem diety, wzorując się na ustawie o samorządzie gminnym, która zapewnia radnym diety, pełniące m. in. funkcję rekompensaty za koszty ponoszone w związku z wykonywaniem mandatu. W konsekwencji uznano, że diety wypłacane na podstawie ww. uchwały, do wysokości 2.280,00zł, wolne są od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, osoby wchodzące w skład Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej, nie pełnią obowiązków społecznych i obywatelskich.
W orzecznictwie i doktrynie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba, zgodnie z zasadami demokratyzmu, jako obywatel uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi lub jako reprezentant pewnej społeczności bierze udział w rozwiązywaniu problemów tej
społeczności w jej interesie. Pojęcie obowiązków społecznych lub obywatelskich jest niewątpliwie spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych, a zatem obowiązków wynikających z funkcji radnego, posła czy senatora.
Faktu bycia członkiem Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia nie należy utożsamiać z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich mimo, że pojęcie to ma szeroki zakres. Nie upoważnia również do tego fakt, że ww. osoby nie mają ze Stowarzyszeniem zawartych umów cywilno prawnych. Pełnienie funkcji w ww. organach osoby prawnej, związane z odpowiedzialnością za jej funkcjonowanie - nie jest tożsame z funkcją radnego w samorządzie gminnym i nie może być przesłanką do utożsamiania świadczeń, otrzymywanych za pracę w organach stanowiących osób prawnych - z dietami radnych.
Diety, otrzymywane przez członków Stowarzyszenia - zalicza się do przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście,
określone w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), tj:
- do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Zatem do ww. diet nie ma zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 17) tej ustawy, zwalniający z opodatkowania diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280zł.
Powołany przepis nie obejmuje swym zakresem osób otrzymujących diety w związku z pełnieniem przez te osoby funkcji w ww. organach statutowych.
W konsekwencji płatnik, obowiązany jest do poboru zaliczek na podatek dochodowy, na zasadach określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o pdof. Po zakończeniu roku podatkowego,
uzyskane w tego tytułu dochody, należy wykazać w zeznaniu podatkowym łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w danym roku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania nin. postanowienia.
