POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDI/005-15/415/14/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2005, sygn. PDI/005-15/415/14/05, Urząd Skarbowy w Tarnowskich Górach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach stwierdza, że stanowisko Pana ........... przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2005 r., który wpłynął w dniu 16 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zaliczenia w podatku dochodowym od osób fizycznych do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z wymianą kotłów centralnego ogrzewania jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnik wynajmuje na potrzeby działalności gospodarczej budynek, w którym zamierza przeprowadzić prace związane z wymianą zniszczonych kotłów centralnego ogrzewania na paliwo stałe (węgiel, miał) na kotły tego samego typu.
Zapytanie podatnika dotyczy sposobu zaliczenia wydatków poniesionych na zakup kotłów do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem podatnika są to wydatki na remont, które będzie mógł wliczyć w koszty bieżące zakładu.
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego stwierdzono co następuje:
Stosownie do przepisu art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit.c ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Przepisy art. 22a ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, do środków trwałych podatnika zaliczają również przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, które podlegają amortyzacji z zastrzeżeniem art.22c niezależnie od przewidywanego okresu używania. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że inwestycją w obcych środkach trwałych są działania podatnika odnoszące się do nie stanowiącego jego własności środka trwałego, które zmierzają do jego ulepszenia. Z treści art. 22 g ust. 17 ustawy wynika, że środki trwałe uznaje się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł. i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami eksploatacji. Pojęcie ulepszenia nie zawiera prac remontowych. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do remontu obiektów budowlanych, do których zalicza się m.in. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi należy stosować definicję sformułowaną w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r., nr 207, poz. 2016 ze zm.).Stosownie do jego treści remontem jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Roboty te wykonywane są zatem w toku eksploatacji środka trwałego i są wynikiem tej eksploatacji (zużycia). Po ich zakończeniu nie następuje podwyższenie wartości użytkowej remontowanego środka trwałego. Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli efektem robót jakie zamierza wykonać podatnik polegających na wymianie zużytych kotłów centralnego ogrzewania będzie przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego to wydatki z tego tytułu należy potraktować jako wydatki na remont, które w całości podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w roku, w którym zostaną poniesione.

Urząd Skarbowy w Tarnowskich Górach