Zgodnie z przepisem art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika... - Interpretacja - I US PB-3/415/38/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.02.2006, sygn. I US PB-3/415/38/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z przepisem art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 23 grudnia 2005 r., wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Decyzją z dnia 16 grudnia 2005 r., Prezydent Miasta Szczecina przyznał Podatnikowi dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika, opierając się o przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty.

Na tle opisanego stanu faktycznego wnioskodawca formułuje stanowisko, iż uzyskane z tego źródła dofinansowanie podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym w dacie zaistnienia opisanych zdarzeń stanie prawnym, prezentowane przez Podatnika stanowisko jest prawidłowe.

Do przedstawionego stanu faktycznego zastosowanie będą miały przepisy:

  • art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)
  • art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).

Do źródeł przychodów osób fizycznych zalicza się, zgodnie z treścią przepisu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychodem z działalności gospodarczej są między innymi, na podstawie przepisu art. 14 ust. 2, pkt 2 cyt. ustawy, dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednocześnie zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1, pkt 47b tejże ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Na mocy przepisu art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46b stosuje się w zakresie i na zasadach w nim określonych do dnia 31 grudnia 2006 r.

Przyznane przez Prezydenta Miasta Szczecina dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników, zgodnie z treścią przepisu art. 70b ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego. Dotacjami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in na finansowanie lub dofinansowanie bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. c ww. ustawy). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej (na podstawie pkt 8 powyższego artykułu). Zadania własne gmin określają szczegółowo przepisy odrębnych ustaw, w tym m.in. cytowanej powyżej ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z art. 42 ust. 2, pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych związanych z wdrażaniem reformy systemu oświaty, wyrównywaniem szans edukacyjnych oraz zapewnianiem kształcenia praktycznego (tj. zadań własnych wynikających z ustawy o systemie oświaty). Z literalnego brzmienia przepisów ustawy o finansach publicznych wynika, że dotacje celowe stanowią w istocie dofinansowanie zadań wskazanych w przepisach ustaw, które należą do właściwości wymienionych w nich organów. Jak wskazuje przepis art. 70b ust. 6 ustawy o systemie oświaty, dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników przyznawane jest przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania młodocianego pracownika (stanowi wobec tego zadanie własne gminy). Mając na uwadze dodatkowo treść przepisu ust. 8 ww. artykułu, który stanowi, iż dofinansowanie odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne, przyjąć należy, że dofinansowanie o którym mowa we wniosku Podatnika stanowi w istocie dotację w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, a w związku z tym objęte jest ono zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednocześnie mając na uwadze dyspozycję cytowanego powyżej przepisu art. 14 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, biorąc pod uwagę treść przepisu art. 23 ust. 1, pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnai 2003 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48, tj. również wydatków pokrytych ze środków przyznanych z Urzędu Miasta tytułem dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedmiotowych zdarzeń.

Stosownie do postanowień art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie za pośrednictwem tut. organu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie