Naczelnik Urzędu Skarbowego w Busku Zdroju po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu za... - Interpretacja - PD-1/415-14/06

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2006, sygn. PD-1/415-14/06, Urząd Skarbowy w Busku-Zdroju

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Busku Zdroju po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.03.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób fizycznych - stwierdza, że przedstawione stanowisko we wniosku dotyczące:
1. Zwolnienia od podatku dochodowego rzeczowych świadczeń dla pracowników finansowanych w 100% przez zakład pracy i w całości z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (zakup biletów na imprezy kulturalne, sportowe) - jest prawidłowe.
2. Zwolnienia od podatku dochodowego rzeczowych świadczeń dla pracowników finansowanych w części przez pracownika, a w części przez zakład pracy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w całości (dofinansowanie zakupu biletów) - nie jest prawidłowe.

Podstawowym aktem prawnym regulującym opodatkowanie przychodów pracowników jest ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W art. 12 ust. 1 tej ustawy ustawodawca zawarł zapis, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł., rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W oparciu o ww. przepis ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
- źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
- wartość świadczeń rzeczowych nie przekracza 380 zł.

Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych" oznacza, że pracodawca lub związek zawodowy jest zobligowany do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy.

Przepis powyższy określa zatem źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest, aby pracodawca bądź związek zawodowy nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Ustawodawca nie odnosi się w tym przepisie do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy lub związek zawodowy 100% wartości świadczeń bądź częściowe jego sfinansowanie, z wymienionych w przepisie źródeł. Nie mogłyby korzystać natomiast ze zwolnienia świadczenia rzeczowe, które chociażby w minimalnej kwocie zostały sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy.

Uwzględniając ww. przepisy oraz uwzględniając, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pracodawca ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w całości sfinansował lub w części dofinansował zakup biletów, wartość świadczenia otrzymanego przez pracownika nie przekroczyła w roku podatkowym 380 zł., należy stwierdzić, że powyższe wydatki jako świadczenia "rzeczowe" korzystają ze zwolnienia.

Urząd Skarbowy w Busku-Zdroju