POSTANOWIENIE - Interpretacja - P-1/415/3/2006

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2006, sygn. P-1/415/3/2006, Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie artykułu 14 a i art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 r Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) stanowiskodotyczące zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z dnia 14. 02. 2006 r. (data wpływu 16. 02.2006r) uznaję za prawidłowe.

UZASADNIENIE

1.Zapytanie dotyczy sposobu zakwalifikowania udzielonej przez Gminę pomocy materialnej w formie refundacji poniesionych kosztów zakupów o charakterze edukacyjnym w ramach stypendium szkolnego przyznanego na podstawie art. 90 m ust.1 i art 90 n ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 r o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), oraz uchwały Rady Gminy. Płatnik prosi o określenie, czy stypendia udzielane uczniom nie przekraczające 380 zł miesięcznie na ucznia na podstawie wydanej decyzji administracyjnej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, oraz czy SZEAS jako płatnik jest zobowiązany do sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego stypendium na druku PIT - 8S ?

2.Zdaniem strony wypłacane świadczenia będą korzystały ze zwolnieniaz opodatkowania na podstawie art. 21 ust 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym brak obowiązku sporządzania informacji PIT - 8S. 3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione stanowisko jest zasadnePrzepisy ustawy z dnia 07 września 1991 r o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), w rozdziale 8a dotyczącym pomocy materialnej dla uczniów w art. 90 c określają, iż pomoc materialna dla uczniów ma charakter socjalny lub motywacyjny, a świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny.

Z powyższych przepisów wynika, że wypłacone stypendia szkolne będące formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty tj. np. Art. 90 m ust. 1 ustawy z dnia 07 września 1991 r stanowią pomoc materialną dla uczniów pochodzącą z budżetu jednostki terytorialnej i korzystają ze zwolnienia zapisanego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto zaznaczyć należy, że przepis ten nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia, tym samym całość wypłaconej pomocy materialnej dla uczniów na podstawie powołanego przepisu zwolniona jest od podatku dochodowego.

W związku z tym, w przypadku wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma podstaw prawnych do składania oświadczenia o którym mowa w art. 21 ust. 10, gdyż powyższe oświadczenie dotyczy świadczeń o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 b. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT - 8S gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40 b ustawy.W związku z powyższym stanowisko Państwa jest zgodne z przepisami prawapodatkowego.

Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:a) odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,b) nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacja podatkowa).

Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie