P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/415-22/MM/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.11.2005, sygn. PD/415-22/MM/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) ? Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie zwolnienia Spółki z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród wydawanych w ramach sprzedaży premiowej nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 14 lipca 2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 20 lipca 2005 r.) uzupełnione pismem z dnia 27 października 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i handlu wyrobami spożywczymi. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawiera umowy o współpracy handlowej z odbiorcami (duże sieci handlowe, hurtownie spożywcze). Spółka chcąc zwiększyć sprzedaż swoich wyrobów zamierza w najbliższym czasie wprowadzić sprzedaż premiową produkowanych przez siebie wyrobów. Działając poprzez swoich przedstawicieli handlowych zbiera zamówienia od placówek detalicznych na konkretne pakiety swoich wyrobów. W skład takiego pakietu wchodzą wyroby Spółki na umowną wartość 100 zł. Sprzedaż premiowa będzie polegać na tym, że dana placówka detaliczna, w zależności od ilości zakupionych pakietów otrzymuje kupon premiowy na określoną wartość nominalną np 10 zł. Im więcej zostanie zakupionych ?pakietów?, tym więcej dana placówka otrzyma kuponów premiowych. Sprzedaż premiowa kierowana jest do placówek detalicznych, które funkcjonują w formie działalności gospodarczej osób fizycznych lub w innej formie prawnej. Sprzedaż ta nie jest kierowana do klienta indywidualnego.

Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ? zwanej dalej ?ustawą?). Zdaniem Spółki nagrody wydawane w ramach promocyjnej sprzedaży, których wartość nie przekracza 760 zł podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, zatem Spółka nie ma obowiązku jako płatnik pobierać i odprowadzać podatku i składać określonych przepisami deklaracji.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż wydanie przez Spółkę kuponu premiowego firmom (kontrahentom Spółki) nie nakłada na Spółkę obowiązków podatkowych jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Sprzedaż premiowa, którą zamierza prowadzić Spółka ma ograniczony zakres i kierowana jest tylko do firm w tym m.in. do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie po stronie kontrahentów Spółki. Sprzedaż premiowa Spółki powoduje u kontrahenta powstanie przychodu z działalności gospodarczej i podlega w całości opodatkowaniu przez kontrahenta bez względu na wysokość przyznanej nagrody.Spółka nie występuje tu w roli płatnika zobowiązanego do pobrania i odprowadzenia podatku.

Powołany przez Spółkę zapis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy dotyczy zwolnienia od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową (jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł) otrzymanych przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, co w niniejszej sprawie, jak sama Spółka uściśliła w piśmie z dnia 27.10.2005 r. nie występuje.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwej dla Spółki ? do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów.

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opolski Urząd Skarbowy