
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 216 i art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.05.2005 r. (złożonego dnia 13.05.2005 r.) postanawia, iż ocenę Pana własnego stanowiska w sprawie, zawartą w zapytaniu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przyjmuje się jako nieprawidłową.
U Z A S A D N I E N I E
W oparciu o art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa do tut. organu podatkowego w dniu 13.05.2005 r. złożony został przez Pana pisemny wniosek o udzielenie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych właściciela firmy.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dla jednego podmiotu gospodarczego na podstawie umowy o świadczenie usług polegających na:
a) prowadzeniu obsługi pojazdów mechanicznych w ramach przewozów pasażerskich,b) pełnieniu funkcji kierowcy-pilota, obsłudze kas fiskalnych,c) wykonywaniu czynności związanych z utrzymaniem obsługiwanych autokarów w pełnej sprawności technicznej,d) zapewnieniu estetycznego wyglądu pojazdów mechanicznych na zewnątrz i wewnątrz,e) wykonywaniu innych usług na
zlecenie.Każdorazowo podróż rozpoczyna się na podstawie zlecenia obsługi codziennej autokaru i usługi przejazdu w wyznaczonym terminie i czasie wytyczoną trasą. Po powrocie z podróży na podstawie tych zleceń sporządza Pan dowód wewnętrzny zwany rozliczeniem wyjazdu służbowego, w którym wykazuje Pan koszty poniesione podczas wyjazdu naliczając jednocześnie dietę jako zwrot zwiększonych kosztów wyżywienia w trakcie wykonywania umowy o świadczenie usług.
Wobec przytoczonego wyżej stanu faktycznego postawiono pytanie czy dieta w podróży zagranicznej przy świadczeniu usług kierowcy na podstawie umowy o świadczenie usług stanowi koszt uzyskania przychodu dla Pana firmy?
Przedstawiając we wniosku własne stanowisko w sprawie w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjął Pan, iż wszystkie koszty związane z odbywaniem podróży zagranicznej są kosztem uzyskania przychodu dla prowadzonej przez Pana firmy, gdyż wykazują
związek przyczynowo skutkowy z uzyskiwanymi przychodami.
W odpowiedzi na zadane pytanie tut. organ podatkowy wyjaśnia, że zasady zaliczania w koszty uzyskania przychodów wydatków z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą reguluje art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Przepis ten dopuszcza zatem możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskując na podstawie powyższego przepisu jedynie wartość diet do wysokości określonej przez właściwego
ministra stanowi koszt uzyskania przychodu. Zasady ustalania wysokości diet regulują odrębne przepisy określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz.1990 ze zm.) oraz w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).
W przedmiotowej sprawie zasadnicze znaczenie ma jednak prawidłowe rozumienie pojęcia podróży służbowej. Definicja podróży służbowej została zawarta w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Według tego przepisu pojęcie podróży służbowej pracownika zostało
określone jako wykonywanie zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Istotą podróży służbowej jest wykonywanie zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podatnika lub stałe jego miejsce pracy. Jeżeli zatem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wyjeżdża w celach związanych z tą działalnością poza miejsce, w którym tą działalność prowadzi można uznać, iż odbywa podróż służbową w rozumieniu powołanego wyżej przepisu. Jednakże nie każdy wyjazd poza siedzibę firmy może być uznany za podróż służbową. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych w kraju i za granicą ze względu na specyfikę i zakres świadczonych usług nie mają określonego stałego miejsca wykonywania pracy, co jak wskazano powyżej jest warunkiem koniecznym do uznania wyjazdu jako podróży służbowej. Stałe wykonywanie różnych zadań w różnych miejscach nie mieści się w zakresie podróży służbowych. Wyjazdy
w celu świadczenia usług transportowych polegają na przemieszczaniu się poza siedzibę firmy i stanowią zwykłe czynności będące przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej. Uwzględniając powyższe wyjazd w celu wykonania usługi transportowej nie jest podróżą służbową. Charakter wyjazdów czy to krajowych czy zagranicznych należy do istoty prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej i polega na konieczności stałych wyjazdów do różnych miejscowości, dlatego też nie mogą one być traktowane jako podróże służbowe i utożsamiane z podróżami służbowymi w rozumieniu przepisów art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nie przysługuje Panu prawo zaliczenia w koszty uzyskania przychodu diet z tytułu podróży służbowych z związku z realizowanymi zleceniami.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej uzasadnienie uznano, że Pana własne stanowisko w sprawie zawarte we wniosku nie jest prawidłowe.
Niniejsza
interpretacja dotyczy aktualnego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
W oparciu o art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (wnioskodawcy), jednakże w myśl art. 14b § 2 tej ustawy wiąże organ podatkowy i organ kontroli skarbowej właściwy dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie wydane w trybie art. 14a § 4, zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Na podstawie art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa z związku z art. 239 tej ustawy zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego
przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
