Postanowienie - Interpretacja - III-1/415-34/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.08.2005, sygn. III-1/415-34/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art.14a §1, §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 8, z 2005 r., poz.60, z późn. zmian.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej sposobu dokumentowania wydatków poniesionych w 2005 r. na remont i modernizację lokalu mieszkalnego dla celów skorzystania z tego tytułu z ulgi remontowo - modernizacyjnej

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatniczka w bieżącym 2005 r. pozostaje w związku małżeńskim i uzyskuje dochody opodatkowane na zasadach ogólnych. Jednakże małżonek podatniczki w 2005 r. osiąga dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane podatkiem liniowym i nie może korzystać z ulgi i odliczeń. W związku z powyższym za rok podatkowy 2005 małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu. W poprzednich latach 2003-2004 małżonkowie rozliczali wspólnie dochody i korzystali z odliczeń od podatku dochodowego ulgi remontowo - modernizacyjnej. W 2005 r. ponoszone są dalsze wydatki tytułem remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej. Według przedstawionego w niniejszej sprawie własnego stanowiska - podatniczka stwierdza, że aby mogła skorzystać w 2005 r. z odliczenia od podatku dochodowego ulgi remontowo - modernizacyjnej faktury dokumentujące wydatki poniesione w 2005 r. na ten cel winny być wystawione wyłącznie na jej imię. Wysokość i zasady odliczeń od podatku dochodowego wydatków poniesionych w latach 2004-2005 tytułem remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego określa art.27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku co wynika z zapisu art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 202, poz.1956). Jednym z warunków jest sposób dokumentowania tych wydatków dla celów skorzystania z ulgi remontowo - modernizacyjnej. I tak stosownie do treści art.27a ust.6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 14, z 2000 r., poz.176, z późn. zmian.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. wysokość wydatków na cele remontowo - modernizacyjne budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, udokumentowanych fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej. Jak zatem wynika z przywołanego powyżej stanu prawnego aby móc odliczyć od podatku dochodowego wydatki w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej należy je właściwie udokumentować. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają by dokumentem takim były faktury wystawione wyłącznie przez podatników podatku VAT, nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku lub dowody odprawy celnej. Zatem wystawienie faktur VAT dotyczących poniesienia w 2005 r. wydatków na cele mieszkaniowe na imię jednego z małżonków lub na obojga małżonków, nie pozbawia drugiego małżonka prawa do dokonania odliczenia od podatku dochodowego tego drugiego małżonka przedmiotowych wydatków, jeśli wydatkowane kwoty pochodziły z majątku wspólnego małżonków (wydatki poniesione we wspólnocie majątkowej). Oznacza to, że ma prawo do skorzystania z tego odliczenia zarówno gdy faktury VAT wystawiono na imię bądź małżonka albo też na obojga małżonków, jeśli te wydatki ponieśliście Państwo z majątku wspólnego. Tym samym postanawia się jak na wstępie.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni