Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005-0001/05

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.08.2005, sygn. BI/005-0001/05, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik mający w Polsce miejsce zamieszkania w okresie od stycznia 2004r. do października 2004r. przebywał i pracował w Irlandii. Wynagrodzenie wypłacane mu było przez pracodawcę mającego swoją siedzibę w Irlandii. Ponadto w 2004r. uzyskał również dochody z umowy o pracę świadczoną w Polsce.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad.1) Stosownie do treści art. 3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy ).

W myśl postanowień art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art.15 ust. 1 umowy dnia 13 listopada 1995r. zawartej między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. Z 1996r. Nr 29 poz. 129, sprost. Dz.U. z 2000r. Nr 53 poz. 650) pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zaś ust.2 powyższego przepisu stanowi: bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiągane z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w danym roku podatkowym tego drugiego Państwa,
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Natomiast kwestię eliminacji podwójnego opodatkowania reguluje w tym przypadku art. 24 ust.1 lit a powyższej umowy, który stanowi, iż: w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Irlandii, lub otrzymuje dywidendy, których dotyczą postanowienia artykułu 10 ustęp 3, to Polska zwolni od podatku taki dochód lub dywidendy;

Mając powyższe na uwadze dochody osiągnięte przez podatników mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2004r. z tytułu wynagrodzenia za pracę wykonywanej na terenie Irlandii, podlegają opodatkowaniu w Irlandii i na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a umowy z dnia 13 listopada 1995r. są zwolnione w Polsce od opodatkowania. Dochody takie podlegałyby opodatkowaniu w Polsce tylko w przypadku spełnienia przesłanek zawartych w treści art. 15 ust. 2 umowy z dnia 13 listopada 1995r. tj. podatnik przebywałby w Irlandii przez okres krótszy niż 183 dni, wynagrodzenia wypłacane byłyby przez pracodawcę, który nie ma siedziby na terytorium Irlandii tj. nie podlegałby tam opodatkowaniu i wynagrodzenia nie byłyby ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Irlandii.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik przebywał na terytorium Irlandii przez okres dłuższy niż 183 dni i wynagrodzenie było mu płacone przez pracodawcę mającego swoją siedzibę na terytorium Irlandii, zatem postanowienia zawarte w treści art. 15 ust. 2 umowy z dnia 13 listopada 1995r nie będą miały tu zastosowania. Mając więc na uwadze treść wyżej powołanych przepisów dochody osiągnięte przez podatnika z pracy wykonywanej na terytorium Irlandii są w Polsce zwolnione z opodatkowania.

Jednakże w myśl art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. - w brzmieniu obowiązującym w 2004r.-jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasada opodatkowania przedstawiona w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ma zastosowanie w przypadku, jeżeli podatnicy oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania osiągnęli inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach- tak jak w przedstawionym stanie faktycznym. Reasumując powyższe podatnik będzie podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu a dochody uzyskane przez podatnika w Polsce będą podlegały opodatkowaniu wg stopy procentowej ustalonej z uwzględnieniem dochodów osiągniętych w Irlandii. Zatem tylko w sytuacji jeżeli podatnik oprócz dochodów z tytułu wynagro-dzenia za pracę najemną wykonywaną na terytorium Irlandii nie osiągnąłby w 2004r. innych dochodów - nie podlegałby obowiązkowi podatkowemu w Polsce, a co za tym idzie nie byłby również zobowiązany do złożenia rocznej deklaracji podatkowej.

Ad.2) Zgodnie z treścią art. 44 ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991r. podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani wpłacić zaliczkę na podatek w wysokości 19 % tych dochodów, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju. Jednakże przepis ten ma zastosowanie do dochodów, które zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania są opodatkowane w Polsce (art. 44 ust. 3e ustawy z dnia 26 lipca 1991r.). Zatem w przedstawionym stanie faktycznym podatnik nie miał obowiązku po powrocie do kraju odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od dochodów osiągniętych w Irlandii bowiem dochody te w tym przypadku były w Polsce zwolnione z opodatkowania.

Izba Skarbowa w Gdańsku