Odsetki od zgromadzonych wkładów (depozytów) przez klientów Banku będących osobami fizycznymi na książeczkach mieszkaniowych prowadzonych przez Bank z... - Interpretacja - IPPB2/415-496/11-2/MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.08.2011, sygn. IPPB2/415-496/11-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Odsetki od zgromadzonych wkładów (depozytów) przez klientów Banku będących osobami fizycznymi na książeczkach mieszkaniowych prowadzonych przez Bank zgodnie z Prawem bankowym będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.06.2011 r. (data wpływu 08.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania odsetek od wkładów zgromadzonych w ramach nowotworzonego rachunku o nazwie Oszczędnościowa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania odsetek od wkładów zgromadzonych w ramach nowotworzonego rachunku o nazwie Oszczędnościowa....

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest bankiem, którego zakres usług obejmuje m.in. prowadzenie rachunków bankowych, przyjmowanie lokat terminowych, udzielanie kredytów gotówkowych i hipotecznych. Bank rozważa możliwość poszerzenia tych usług o prowadzenie rachunku wkładów oszczędnościowych z przeznaczeniem środków na cele mieszkaniowe, w ramach nowotworzonego rachunku o nazwie Oszczędnościowa, który będzie otwarty na określony czas, np.; 6, 12, 24 m-ce.

Rachunek byłby oferowany Klientom w dwóch wariantach:

  1. z możliwością wpłaty jednorazowej z określonym minimum kwotowym i możliwych, ale nie wymaganych, kolejnych wpłat w dowolnych nieregularnych odstępach czasu bez określenia minimum kwotowego
  2. z możliwością wpłaty jednorazowej z określonym minimum kwotowym i wymaganych systematycznych wpłat w określonych odstępach czasu z określeniem minimum kwotowego.

Warunki, na których byłby oferowany rachunek będą określone w umowie i / lub regulaminie świadczenia usługi i będą precyzować m.in. okres oszczędzania, możliwość prolongaty na dalsze okresy oszczędzania, wysokość pierwszej wpłaty, wysokość i częstotliwość kolejnych wpłat, oprocentowanie wkładów. Oferowany przez Bank produkt będzie miał postać zdematerializowaną. Podobnie jak w przypadku innych depozytów terminowych oferowanych przez Bank, Klient otrzymywałby wyciąg z rachunku lokaty z jego unikalnym numerem zawierający nazwę rachunku, wskazującą iż jest to Oszczędnościowa Książeczka Mieszkaniowa, bez wydawania innych potwierdzeń w postaci na przykład książeczki.

Własność środków zgromadzonych na rachunku będzie mogła być przenoszona na inne osoby na takich samych zasadach, jak w przypadku standardowych depozytów terminowych np. w drodze darowizny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku prowadzenia dla osób fizycznych, będących klientami Banku, obsługi rachunków wkładów oszczędnościowych pod nazwą Oszczędnościowa Książeczka Mieszkaniowa, na zasadach opisanych w stanie faktycznym, odsetki od takich wkładów będą podlegały zwolnieniu od podatku na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Banku, odsetki od wkładów zgromadzonych na rachunkach Oszczędnościowej prowadzonych przez Bank dla klientów będących osobami fizycznymi będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia książeczka mieszkaniowa, nie wskazuje również kręgu podmiotów, które są uprawnione do wydawania książeczek mieszkaniowych. Bank może oferować tego typu usługi, regulując warunki ich świadczenia w regulaminach wydawanych przez Bank na podstawie art. 109 Prawa bankowego. Podobne rachunki są oferowane na rynku usług bankowych - przykładem może być rachunek Książeczki Mieszkaniowej Banku.

Wg oceny Wnioskodawcy dla korzystania ze zwolnienia wystarczające jest stwierdzenie w umowie i regulaminie, iż środki są gromadzone na rachunku Oszczędnościowej Książeczki Mieszkaniowej z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe. W konsekwencji Bank stoi na stanowisku, iż odsetki od wkładów zgromadzonych przez klientów będących osobami fizycznymi na Oszczędnościowych Książeczkach Mieszkaniowych prowadzonych przez Bank będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 52a ust. 1 pkt 5 Ustawy.

Opinię Banku potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej (Nr IBPBII/2/415-6/09/MM) z dnia 20 marca 2009 r. stwierdzając, iż (...)odsetki od wkładów zgromadzonych przez klientów będących osobami fizycznymi na książeczkach mieszkaniowych prowadzonych przez Bank zgodnie z Prawem bankowym będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku dochodowego odsetki i premie gwarancyjne od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Bank rozważa możliwość poszerzenia zakres świadczonych usług o prowadzenie rachunku wkładów oszczędnościowych o nazwie Oszczędnościowa, który będzie otwarty na określony czas, np.; 6, 12, 24 m-ce. Warunki, na których będzie oferowany rachunek zostaną określone w umowie lub regulaminie świadczenia usługi i będą precyzować m.in. okres oszczędzania, możliwość prolongaty na dalsze okresy oszczędzania, wysokość pierwszej wpłaty, wysokość i częstotliwość kolejnych wpłat, oprocentowanie wkładów.

Oferowany przez Bank produkt będzie miał postać zdematerializowaną. Klient, który zdecydowałby się na założenie wkładów oszczędnościowych z przeznaczeniem środków na cele mieszkaniowe będzie otrzymywał wyciąg z rachunku lokaty z jego unikalnym numerem zawierający nazwę rachunku, wskazującą iż jest to Oszczędnościowa Książeczka Mieszkaniowa, bez wydawania innych potwierdzeń w postaci na przykład książeczki. Własność środków zgromadzonych na rachunku będzie mogła być przenoszona na inne osoby na takich samych zasadach, jak w przypadku standardowych depozytów terminowych np. w drodze darowizny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia książeczka mieszkaniowa. Prowadzenie książeczek mieszkaniowych należy do wachlarza usług bankowych, których świadczenie jest określone regulaminem banku oferującego tego rodzaju usługę. Idea książeczek mieszkaniowych polega na tym, że oferta ta dostępna jest dla osób fizycznych, które na podstawie zawartej z bankiem umowy deklarują okresy systematycznego oszczędzania pieniędzy na cele mieszkaniowe. Po upływie zadeklarowanego okresu oszczędności mogą zostać podjęte lub można przedłużyć czas oszczędzania.

Posługując się wykładnią językową art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy należy stwierdzić, iż celem ustawodawcy było zachęcenie i ułatwienie podatnikom gromadzenia środków pieniężnych na cele mieszkaniowe poprzez zwolnienie z opodatkowania odsetek od tych wkładów. Należy zatem stwierdzić, że opodatkowanie odsetek od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie ww. art. 52a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, odsetki od zgromadzonych wkładów (depozytów) przez klientów Banku będących osobami fizycznymi na książeczkach mieszkaniowych prowadzonych przez Bank zgodnie z Prawem bankowym będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 52a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy.

Końcowo - odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, iż orzeczenia to dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, podatnika w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie