Czy wypłacone członkom gminnego biura spisowego dodatki spisowe i nagrody należy zaliczyć do przychodu ze stosunku pracy czy też przyjąć, że są to prz... - Interpretacja - IBPBII/1/415-380/11/AA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.07.2011, sygn. IBPBII/1/415-380/11/AA, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy wypłacone członkom gminnego biura spisowego dodatki spisowe i nagrody należy zaliczyć do przychodu ze stosunku pracy czy też przyjąć, że są to przychody z działalności wykonywanej osobiście?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 05 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych i nagród wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów.

Wniosek ten za pismem z dnia 30 marca 2011r. Znak: ...Naczelnik Urzędu Skarbowego przekazał do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach celem załatwienia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) gminny komisarz spisowy (burmistrz) zarządzeniem z dnia 06 grudnia 2010r. utworzył gminne biuro spisowe, w skład którego weszli oddelegowani przez komisarza pracownicy urzędu miejskiego.

W myśl art. 20 ust. 4 i ust. 5 cytowanej ustawy za czas wykonywania prac spisowych, pracownicy zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. W związku z wykonywaniem prac spisowych zleconych przez komisarza spisowego członkom gminnego biura spisowego przyznawane będą dodatki spisowe oraz nagrody; nie są one związane ze stosunkiem pracy. Z pracownikami urzędu miejskiego nie są zawierane umowy zlecenia ani umowy o dzieło. Prace spisowe finansowane są ze środków państwa ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Podstawą wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy są przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Natomiast podstawą przyznania dodatków spisowych są przepisy ww. ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r., a ich wypłatę reguluje rozporządzenie rady ministrów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie wynagradzania za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań 2011r. (Dz. U. z 2010r. Nr 239, poz. 1595).

W dniu 18 marca 2011r. wnioskodawca wystąpił do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wydanie opinii czy Urząd Miejski rozliczając pracowników oddelegowanych do pracy przy narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. powinien potrącać od dodatku spisowego lub nagrody spisowej składki na ubezpieczenie społeczne. Pismem z dnia 21 marca 2011r. ZUS stwierdził, że obowiązek opłacania składek zależy od kwalifikacji podatkowej nagród i dodatków spisowych dokonanej przez organ podatkowy.

Wnioskodawca przytoczył treść wystąpienia w przedmiotowej kwestii Departamentu Wynagrodzeń i Ubezpieczeń Społecznych w Ministerstwie Finansów, zgodnie z którym wypłacane dodatki i nagrody spisowe nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarza spisowego, stąd też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia przyznane członkom gminnego biura spisowego w postaci dodatku spisowego i nagrody spisowej należy zakwalifikować:

  • do przychodu ze stosunku pracy i tym samym naliczyć podatek od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • do przychodu z tytułu prac wykonywanych osobiście na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ww. ustawy naliczyć i odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych...
  • W której grupie źródła przychodu należy ująć dodatek spisowy, a której nagrodę spisową przyznaną członkom gminnego biura spisowego w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  • Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. pracownicy jednostki samorządu terytorialnego (urzędu miejskiego), oddelegowani przez gminnego komisarza spisowego do pracy w gminnym biurze spisowym, będą otrzymywali wynagrodzenie w postaci dodatku spisowego oraz nagrody spisowej za prace wykonywane osobiście podczas spisu.

    Wnioskodawca po przeanalizowaniu przepisów prawnych stoi na stanowisku, iż należy zakwalifikować dodatek spisowy oraz nagrodę spisową przyznaną członkom gminnego biura spisowego, w związku z przeprowadzonym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011r., do źródła przychodu z tytułu prac wykonywanych osobiście na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

    Z przepisu art. 13 pkt 6 powołanej wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

    Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 04 marca 2010r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 47, poz. 277) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

    1. Centralne Biuro Spisowe;
    2. wojewódzkie biura spisowe;
    3. gminne biura spisowe.

    W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).

    Pracą gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Pracę gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 17 ust. 5 ww. ustawy).

    Z przepisu art. 20 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane ze środków budżetu państwa, ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Natomiast z ust. 4 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. Osobom, o których mowa w ust. 4, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej wykonującym prace spisowe mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

    Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań w 2011r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1595). Z § 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria przyznawania dodatków spisowych i nagród, o których mowa w art. 20 ust. 5 ustawy, a także ich wysokość.

    Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż gminny komisarz spisowy (burmistrz) utworzył gminne biuro spisowe, w skład którego weszli oddelegowani przez komisarza pracownicy urzędu miejskiego. Za czas wykonywania prac spisowych, pracownicy zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy. W związku z wykonywaniem prac spisowych zleconych przez komisarza spisowego członkom gminnego biura spisowego przyznawane będą dodatki spisowe oraz nagrody; nie są one związane ze stosunkiem pracy. Z pracownikami urzędu miejskiego nie są zawierane umowy zlecenia, ani umowy o dzieło. Prace spisowe finansowane są ze środków państwa ujmowanych w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego. Podstawą wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy są przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy. Natomiast podstawą przyznania dodatków spisowych są przepisy ww. ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011r., a ich wypłatę reguluje rozporządzenie rady ministrów z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie wynagradzania za wykonywanie czynności związanych z narodowym spisem powszechnym ludności i mieszkań 2011r.

    Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy prawa stwierdzić należy, iż wypłacane dodatki spisowe i nagrody przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te są bowiem otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez komisarzy spisowych, czyli inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu (zarówno dodatek spisowy jak i nagrodę spisową) należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach