Czy z uwagi na dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowych nieruchomości po upływie 5 lat od ich nabycia, powstanie przychód w związku ze ... - Interpretacja - 0461-ITPB4.4511.43.2017.2.K

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2017, sygn. 0461-ITPB4.4511.43.2017.2.K, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy z uwagi na dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowych nieruchomości po upływie 5 lat od ich nabycia, powstanie przychód w związku ze zbyciem nieruchomości na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2017 r. (data wpływu 16 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości jest prawidłowe, jednak z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z żoną - umową sprzedaży zawartą z osobą fizyczną w dniu 22 lutego 2007 roku na zasadzie wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej nabyli nieruchomość niezabudowaną stanowiącą działkę oznaczoną numerem geodezyjnym 38/81.

Następnie, Wnioskodawca wraz z żoną - umową sprzedaży zawartą z Gminą w dniu 8 kwietnia 2010 roku na zasadzie wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej nabyli, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego, nieruchomość niezabudowaną stanowiącą działkę oznaczoną numerem geodezyjnym 38/105 pod realizację parkingu.

Wnioskodawca wraz z żoną jako Sprzedający na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, nieprowadzący działalności gospodarczej, wykonując czynność sprzedaży nieruchomości jednorazowo, bez zamiaru wykonywania czynności tego rodzaju w sposób częstotliwy, w dniu 21 grudnia 2016 roku zawarli ze Spółką prowadzącą działalność gospodarczą jako Kupującym w formie aktu notarialnego umowę przedwstępną sprzedaży stanowiących ich własność nieruchomości, tj. nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem geodezyjnym 38/81 oraz nieruchomości niezabudowanej oznaczonej numerem geodezyjnym 38/105. Zgodnie z postanowieniami umowy przedwstępnej, umowa przyrzeczona ma zostać zawarta najpóźniej do dnia 15 października 2017 roku.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że nieruchomości stanowiące działki oznaczone nr 38/81 i 38/105 zostały nabyte na cele prywatne, tj. w celu budowy domu przez Wnioskodawcę lub darowania w przyszłości przedmiotowych nieruchomości dzieciom Wnioskodawcy. W przeszłości Wnioskodawca dokonywał także nabycia innych nieruchomości:

  1. nabycie działki przy ulicy A w w dniu 25 września 1991 r.,
  2. zakup działki w B w dniu 22 maja 2002 r.,
  3. zakup mieszkania w C dla teściów w dniu 26 sierpnia 2004 r.,
  4. zakup domu dla córki w dniu 2 października 2006 r.,
  5. zakup mieszkania i 2 garaży dla córki w dniu 20 lutego 2009 r.,
  6. zakup mieszkania i 2 garaży dla drugiej córki w dniu 18 marca 2010 r.

W przeszłości Wnioskodawca dokonywał odpłatnego zbycia innych nieruchomości:

  1. sprzedaż domu przy ulicy A w dniu 15 lipca 2004 r.,
  2. sprzedaż domu córki w dniu 4 lutego 2008 r.

Ponadto, Wnioskodawca w dniu 29 kwietnia 2015 r. dokonał darowizny mieszkań z garażami dla córek.

Wnioskodawca nie planuje dokonywać transakcji odpłatnego zbycia innych nieruchomości. Nabywca sam zwrócił się do Wnioskodawcy z ofertą nabycia nieruchomości 38/81 i 38/105. Nieruchomości te są sprzedawane na rzecz Spółki prawdopodobnie w celu budowy przez Spółkę budynku handlowo-usługowego. Do działki nie zostały podłączone media. Przed sprzedażą Wnioskodawca nie dokonał czynności mających na celu przygotowanie nieruchomości do sprzedaży, takich jak np. podział nieruchomości, wykonanie przyłączy wodnych, energetycznych. Dla sprzedawanych nieruchomości istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i nie był zmieniany na wniosek Wnioskodawcy. Przedmiotowe nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ujęte są na terenie oznaczonym na rysunku planu symbolem , który przeznaczony jest pod zabudowę usługową z zakresu handlu, gastronomii, kultury, administracji i inne obiekty użyteczności publicznej o podobnych funkcjach wraz z urządzeniami towarzyszącymi, parkingami i zielenią. Wnioskodawca nie występował także o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla sprzedawanych nieruchomości ponieważ dla ww. nieruchomości istnieje miejscowy plan zagospodarowana przestrzennego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy z uwagi na dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowych nieruchomości po upływie 5 lat od ich nabycia, powstanie przychód w związku ze zbyciem nieruchomości na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, opisana czynność zbycia nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż powyższa sprzedaż będzie dokonana po upływie 5 lat od dnia nabycia każdej z nieruchomości.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z odpłatnego zbycia zostały przez ustawodawcę określone jako odrębne źródło przychodu. Aby powstał przychód z odpłatnego zbycia, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  1. zbycie musi mieć charakter odpłatny;
  2. zbycie nie może następować w ramach wykonywania przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej;
  3. składniki majątku, w tym nieruchomości i prawa wymienione w art. 14 ust. 2 pkt 1 PDOFizU, ani w momencie zbycia, ani przed ich zbyciem, nie mogą być związane z działalnością gospodarczą, chyba że upłynął już 6-letni okres liczony od początku miesiąca następującego po miesiącu wycofania składnika majątku z działalności gospodarczej;
  4. odpłatne zbycie musi zostać dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości.

Wnioskodawca wraz z żoną - umową sprzedaży zawartą z osobą fizyczną w dniu 22 lutego 2007 roku na zasadzie wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej nabyli nieruchomość niezabudowaną stanowiącą działkę oznaczoną numerem geodezyjnym 38/81. Wnioskodawca wraz z żoną - umową sprzedaży zawartą z Gminą w dniu 8 kwietnia 2010 roku na zasadzie wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej nabyli, w trybie przetargu ustnego nieograniczonego, nieruchomość niezabudowaną stanowiącą działkę oznaczoną numerem geodezyjnym 38/105 pod realizację parkingu.

Z uwagi na fakt, iż Strony zawarły umowę przedwstępną sprzedaży ww. nieruchomości w dniu 21 grudnia 2016 roku, tj. 5 lat po nabyciu przedmiotowych działek, jak również z uwagi na fakt, iż planowana sprzedaż ma zostać dokonana najpóźniej do dnia 15 października 2017 roku, umowa przyrzeczona ma zostać zawarta do tej daty, co niewątpliwie będzie miało miejsce 5 lat po nabyciu przez Wnioskodawcę ww. nieruchomości, to sprzedaż przedmiotowych nieruchomości jako mająca miejsce po upływie 5 lat od dnia nabycia ww. nieruchomości nie spowoduje powstania przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednak z innych względów niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odrębnym źródłem przychodu, określonym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ww. przepisie opiera się na trzech przesłankach:

  1. zarobkowym celu działalności,
  2. wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  3. prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Zarobkowy cel działalności oznacza, że jest ona prowadzona w celu uzyskania zysku (zarobku) i jest nakierowana na zaspokajanie cudzych potrzeb. Oczywiście nie zawsze można utożsamiać zarobkowego charakteru działalności gospodarczej z faktycznym osiąganiem dochodów z tej działalności, albowiem działalność gospodarcza często związana jest z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Czym innym jest bowiem motyw zysku, a czym innym efekt osiągnięcia zysku.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla zakwalifikowania danej działalności jako działalności gospodarczej, wymagają aby czynności w jej ramach wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły. Przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Wykonywanie działalności w sposób zorganizowany oznacza prowadzenie jej w sposób racjonalny ekonomicznie i z uprzednim przygotowaniem, nie zaś w sposób spontaniczny. Kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej ma na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości jest wystarczające, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Należy wskazać, że dla oceny, czy dokonywane czynności spełniają kryteria działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozstrzygające znaczenie mają okoliczności, w jakich są one wykonywane. O prowadzeniu działalności gospodarczej przesądzają obiektywne jej przejawy, a nie przekonanie podatnika o odmiennym charakterze przeprowadzonych czynności prawnych. W tym sensie nie ma i nie może mieć znaczenia, że określony podmiot prowadzący konkretną działalność gospodarczą nie ocenia jej (subiektywnie) jako działalności gospodarczej. Dla uzyskiwania przychodów z działalności gospodarczej nie jest również konieczne, aby podatnik miał formalnie status przedsiębiorcy, nie jest wymagana rejestracja tej działalności w sposób przewidziany w odrębnych przepisach, dotyczących wymogów formalnych, jakie powinna spełnić osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Wobec powyższego w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż nieruchomości stanowiących działki oznaczone numerami geodezyjnymi 38/81 oraz 38/105 nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, kwota uzyskana z tej sprzedaży nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skutki podatkowe tej czynności należy ocenić w kontekście przesłanek z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wskazano, przychód ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstaje wtedy, gdy odpłatne zbycie nieruchomości (lub jej części oraz udziału w nieruchomości) następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją nabyto lub wybudowano. Tym samym dla ustalenia skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości wskazanych we wniosku istotne znaczenie ma data ich nabycia.

Wskazać należy, że moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określany jest zgodnie z normami prawa cywilnego. Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych, a tym samym zawarcie między stronami umów o charakterze cywilnoprawnym, regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459).

Zgodnie z art. 389 § 1 Kodeksu cywilnego umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

Umowę przedwstępną zawiera się wtedy, gdy z jakichkolwiek względów strony nie chcą, czy nie mogą zawrzeć jeszcze umowy definitywnej, a jednocześnie chcą zabezpieczyć swoje interesy.

W myśl art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione.

Umowa sprzedaży, będąca niewątpliwie formą odpłatnego zbycia nieruchomości, uregulowana została w art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Analizując kwestię skutków umowy przedwstępnej na gruncie prawa podatkowego zauważyć należy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest między innymi odpłatne zbycie nieruchomości. W cytowanym przepisie użyto terminu odpłatne zbycie, zatem aby wywołać określony w nim skutek prawnopodatkowy musi nastąpić zawarcie, w prawnie przewidzianej formie, umowy, w wyniku której nastąpi przeniesienie własności nieruchomości w zamian za korzyści majątkowe. Samo zawarcie umowy przedwstępnej nie powoduje więc skutków podatkowych, gdyż w tej sytuacji nie możemy mówić o przeniesieniu własności nieruchomości, a jedynie o zobowiązaniu do takiego przeniesienia w określonym terminie.

Zgodnie zatem z normami prawa cywilnego definitywne przeniesienie własności nieruchomości następuje w momencie zawarcia w formie aktu notarialnego ostatecznej umowy sprzedaży i nie zmienia tego fakt zawarcia, nawet w formie aktu notarialnego, umowy przedwstępnej.

Z powyższych przepisów wynika, że zawarcie przez Wnioskodawcę umowy przedwstępnej nie powoduje skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy, gdyż zawierając w 2016 r. umowę przedwstępną Wnioskodawca nie przeniósł prawa własności nieruchomości, czyli nie doszło do odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotne dla podatku dochodowego jest zawarcie ostatecznej umowy sprzedaży, która ma zostać zawarta najpóźniej do dnia 15 października 2017 roku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nieruchomości, które Wnioskodawca zamierza sprzedać zostały przez niego nabyte, na zasadzie wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej, 22 lutego 2007 r. (działka nr 38/81) oraz 8 kwietnia 2010 r. (działka nr 38/105), a więc ich planowana sprzedaż nastąpi po upływie pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie każdej z nieruchomości. W konsekwencji odpłatne zbycie ww. nieruchomości dokonane w wykonaniu umowy przedwstępnej nie będzie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym zdarzeniu przyszłym czynność odpłatnego zbycia nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych należało uznać za prawidłowe. Jednakże wynika to faktu, że zbycie to nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie każdej ze zbywanych nieruchomości, a nie ze względu na to że, jak wskazał Wnioskodawca, sprzedaż będzie dokonana po upływie 5 lat od dnia nabycia każdej z nieruchomości.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest (nie będzie) zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że niniejsza interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych w stosunku do Jego żony. Żona Wnioskodawcy, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej