1. Czy przepis, który mówi, że ulga dotyczy zarówno wydatków na zakup nieruchomości, jak i spłaty kredytu zaciągniętego przed i po sprzedaży nieruch... - Interpretacja - ILPB2/415-845/13-4/AJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2013, sygn. ILPB2/415-845/13-4/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

1. Czy przepis, który mówi, że ulga dotyczy zarówno wydatków na zakup nieruchomości, jak i spłaty kredytu zaciągniętego przed i po sprzedaży nieruchomości ma w moim przypadku zastosowanie?
2. Czy w deklaracji PIT 39 powinnam kwotę 175000 zł pomniejszyć o koszty zakupu domu i wkładu spółdzielczego, czyli wpisać 144338,692 zł?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 28 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania jest:

  • nieprawidłowe w zakresie spłaty kredytu zaciągniętego po dniu uzyskania przychodu ze sprzedaży oraz zaliczenia do wydatków na cele mieszkaniowe kwoty zapłaconej 15 października 2010 r. na zakup domu,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2013 r. Pani złożyła do Urzędu Skarbowego w X wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży mieszkania.

Pismem z 27 sierpnia 2013 r. nr Naczelnik Urzędu Skarbowego w (), działając na podstawie art. 15 i 17 ustawy Ordynacja podatkowa, przekazał wniosek Pani do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił w drodze ww. rozporządzenia dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest w związku z § 6 ww. rozporządzenia Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3-4 i art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 19 listopada 2013 r., znak ILPB2/415-845/13-2/AJ na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 19 listopada 2013 r., skutecznie doręczono w dniu 22 listopada 2013 r. W dniu 28 listopada 2013 r. Zainteresowana uzupełniła wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 26 listopada 2013 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2010 roku Wnioskodawczyni kupiła od spółdzielni mieszkaniowej mieszkanie spółdzielcze - koszt zakupu to 661,38 zł. Zainteresowana była członkiem spółdzielni od 14 lat. Wnioskodawczyni nie mogła wcześniej wykupić na siebie mieszkania ponieważ od 2005 roku toczyła się sprawa o podział majątku z byłym mężem i sąd musiał ustalić czy wkład mieszkaniowy w wysokości 30.000zł (postanowienie sądowe częściowe z dnia l5 lutego 2010 roku potwierdzające wysokość wkładu mieszkaniowego) jest tylko własnością Wnioskodawczyni. Wcześniej spółdzielnia nie chciała sprzedać Zainteresowanej mieszkania mimo, że od 2004 roku jest po rozwodzie. Dnia 22 października 2010 roku Wnioskodawczyni sprzedała mieszkanie za kwotę 175.000 zł, ponieważ zamierzała zakupić dom w x ul. ()

Z informacji uzyskanych w urzędzie skarbowym wynikało, że Wnioskodawczyni ma wypełnić PIT-39, w którym ma wpisać w pozycji 26 kwotę zbycia i w ciągu dwóch lat od sprzedaży mieszkania uzyskany dochód przeznaczyć na cele mieszkaniowe. Zainteresowana złożyła deklarację (deklaracja z dnia 2 marca 2011 r.). Nie pomniejszyła jednak kwoty 175.000 zł o kwotę zakupu mieszkania i kwotę wkładu spółdzielczego.

Wnioskodawczyni nie spodziewała się, że mieszkanie wystawione na sprzedaż na początku października 2010 roku sprzeda w 3 dni. W momencie kiedy dowiedziała się, że jest kupiec na mieszkanie Zainteresowana złożyła wniosek kredytowy na zakup domu (oświadczenie domu kredytowego () podpisaniu wniosku kredytowego na zakup domu w x w dniu 12 października 2010 roku), bo warunkiem sprzedaży mieszkania było opuszczenie go w ciągu 2 tygodni czyli do 15 października 2010 r.

Załatwienie kredytu (od dnia złożenia wniosku do dnia uzyskania go) trwało do 8 grudnia2010 roku (umowa kredytowa na zakup domu na kwotę 652.500 zł). W żaden sposób nie można było przyspieszyć procedur w banku. Umowa przedwstępna na zakup domu jestz 15 października 2010 roku (umowa przedwstępna kupna-sprzedaży) na kwotę 725.000 zł, bo już w tym czasie Zainteresowana mieszkała w tym domu wraz z córkami. W umowie tejw punkcie 3 podpunkt 2 jest adnotacja, że środki na zakup domu będą częściowo pokrytez uzyskanego kredytu hipotecznego i środków własnych. Akt notarialny zakupu domu jestz 13 grudnia 2010 roku sporządzony po uzyskaniu kredytu.

Wydatki jakie Zainteresowana poniosła na zakup domu, remont i spłatę kredytu przewyższają kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania jednakże Wnioskodawczyni nie wie jak ma rozumieć odliczenia z tytułu spłaty kredytu, ponieważ faktycznie sama umowa kredytu była podpisana dopiero 8 grudnia 2010 r., czyli już po sprzedaży mieszkania choć cała procedura kredytowa dotycząca nabycia nieruchomości w K. toczyła się już od 12 października 2013 r., czyli przed podpisaniem aktu notarialnego sprzedaży mieszkania.

Zainteresowana mieszka w zakupionej nieruchomości wraz z córkami do dziś i wszystkie wydatki jakie poniosła w związku z kredytem na jej zakup były Jej kosztami związanym z nabyciem.

Wydatki na cele mieszkaniowe:

  1. Spłata kredytu: do 31 grudnia 2012 r. kwota: 16.385,37 zł (zaświadczenie z () i wyciągi z banku).
  2. Spłata odsetek od kredytu do 31 grudnia 2012 r. kwota: 84.905,52 zł (zaświadczenie z () i wyciągi z banku).
  3. Wkład własny na zakup domu: przelew bankowy z 3 listopada 2010 r. - 25.000 zł,
  4. przelew bankowy z 6 grudnia 2010 r. - 37.500 zł,
  5. 10.000 zł zapłacone 15 października 2010 r. do rąk sprzedających dom (kwota zawarta w umowie przedwstępnej).
  6. Akt notarialny koszty: 17.500 zł wypłata z konta 13 grudnia 2010 r. (potwierdzenie wypłaty)
    Razem 191.290,89 zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że umowa kredytowa została zawarta 8 grudnia 2010 r. Pieniądze na spłatę kredytu pochodziły ze sprzedaży mieszkania dnia 22 października 2010 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przepis, który mówi, że ulga dotyczy zarówno wydatków na zakup nieruchomości, jak i spłaty kredytu zaciągniętego przed i po sprzedaży nieruchomości ma w przypadku Wnioskodawczyni zastosowanie...
  2. Czy w deklaracji PIT 39 Zainteresowana powinna kwotę xxx zł pomniejszyć o koszty zakupu tegoż mieszkania i wkładu spółdzielczego, czyli wpisać xxx zł...

Zdaniem Wnioskodawczyni w odniesieniu do pytania nr 1, spełniła warunek dotyczący ulgi podatkowej od zbycia nieruchomości kupując inną nieruchomość spłacając kredyt na ten cel zaciągnięty. Kiedy Zainteresowana zorientowała się, że ma kupca na mieszkanie złożyła wniosek o kredyt na zakup domu. Wniosek o kredyt Zainteresowana złożyła 12 października 2010 r. a mieszkanie musiała sprzedać 22 października 2010 r. Do tego momentu nie zostały załatwione wszelkie formalności kredytowe na zakup domu. Dopiero 8 grudnia 2010 r. procedura została zakończona.

Pieniądze ze sprzedaży mieszkania Zainteresowana w całości przeznaczyła na spłatę kredytu, wkład własny i opłaty z tytułu zakupu domu.

Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2, Zainteresowana uważa, że sprzedając mieszkanie i wypełniając deklarację PIT-39 wpisała kwotę 175.000 zł (poz. C tab. 24) i poz. D tab. 26 Zainteresowana powinna wpisać kwotę 144.338,69 zł pomniejszając dochód o wkład spółdzielczy w wysokości 30.000 zł oraz kwotę zakupu mieszkania 661,38 zł.

Tak więc Zainteresowana uważa, że może pomniejszyć kwotę uzyskaną ze sprzedaży, ponieważ są to koszty nabycia nieruchomości i utrzymania, które poniosła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie spłaty kredytu zaciągniętego po dniu uzyskania przychodu ze sprzedaży oraz zaliczenia do wydatków na cele mieszkaniowe kwoty zapłaconej 15 października 2010 r. na zakup domu,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy stanu faktycznego wynika, że Zainteresowana nabyła od spółdzielni mieszkaniowej mieszkanie w 2010 r. Sprzedaż ww. mieszkania nastąpiła tym samym roku, a więc przed upływem pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie, do opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży ww. lokalu, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

W myśl art. 19 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Do kosztów odpłatnego zbycia, pomniejszających wartość nieruchomości wyrażoną w cenie określonej w umowie, zaliczyć można wydatki, które są niezbędne, aby transakcja zbycia doszła do skutku.

Natomiast, zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w powołanym wyżej ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

W przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c (art. 21 ust. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z kolei art. 21 ust. 30 ww. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wątpliwości Wnioskodawczyni w rozpatrywanej sprawie budzi okoliczność, czy do kosztów uzyskania przychodu (jako kosztów nabycia) z tytułu odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego może zaliczyć kwotę wpłaconą do spółdzielni mieszkaniowej jako wkład mieszkaniowy oraz koszty związane z wykupem lokalu na własność.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1222), na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową,o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami, a jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków - spłaty przypadającej na ten lokal części umorzenia kredytu w kwocie podlegającej odprowadzeniu przez spółdzielnię do budżetu państwa,
  2. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Tak więc osoba, która nabywa spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, aby nabyć od spółdzielni własność tego lokalu, musi najpierw spłacić przypadającą na jego lokal część kosztów budowy w tym wkład mieszkaniowy, o ile go jeszcze nie wpłaciła. Wkład ten stanowi udział w kosztach budowy lokalu.

W sytuacji kiedy przedmiotowe prawo wygaśnie, spółdzielnia zwraca zwaloryzowaną wartość wkładu. Na pisemne żądanie członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę stosownie do wniosku o przeniesienie własności lokalu.

Wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wpłaty tytułem wkładu mieszkaniowego, są więc bezpośrednio związane z nabyciem lokalu mieszkalnego.

Podobnie bezpośredni związek z nabyciem lokalu mają opłaty związane z wykupem mieszkania na własność. Są to wydatki, których poniesienie warunkuje nabycie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Jednakże, aby mogły one stanowić koszty uzyskania przychodu muszą być udokumentowane.

Zatem, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki w postaci wkładu mieszkaniowego na nabycie lokatorskiego prawa do lokalu, które następnie zostało przekształcone w prawo odrębnej własności lokalu oraz opłaty związane z wykupem mieszkania, a więc wydatki poniesione w związku z przekształceniem mieszkania lokatorskiego w odrębną własność mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży tego lokalu. W konsekwencji Wnioskodawczyni może uzyskany przychód ze sprzedaży pomniejszyć o koszty jego uzyskania tj. wkład mieszkaniowy oraz opłaty poniesione w związku z wykupem mieszkania.

Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia mieszkania poprzez wydatkowanie przychodu na tzw. cele mieszkaniowe, tj. spłatę kredytu oraz zakup nieruchomości, należy stwierdzić, co następuje.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wynika, że w 2010 roku Wnioskodawczyni nabyła od spółdzielni mieszkaniowej mieszkanie. W tym samym roku sprzedała to mieszkanie za kwotę 175.000 zł. Umowa przedwstępna na zakup domu została zawarta w dniu 15 października 2010 r. Na zakup domu Wnioskodawczyni wzięła kredyt w wysokości 652.500 zł. Kredyt został zaciągnięty w dniu 8 grudnia 2010 r. - a więc po uzyskaniu przychodu ze sprzedaży mieszkania. W dniu 13 grudnia 2010 r. podpisano akt notarialny zakupu domu.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy ma charakter zamknięty; jest to wyliczenie enumeratywne.

Powyższe przepisy, jako normy wprowadzające zwolnienie podatkowe, należy interpretować ściśle i niedopuszczalna jest w tym przypadku wykładnia rozszerzająca, systemowa, bądź celowościowa. Jest to zgodne z ogólnie przyjętą w prawie podatkowym zasadą, że wszelkie ulgi i zwolnienia, jako stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, muszą być stosowane wprost.

Rozpatrując bowiem wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe należy jednoznacznie podkreślić, że nie stanowią one standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Odnosząc zatem przedstawione uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy (np. na nabycie budynku mieszkalnego, czy na spłatę kredytu zaciągniętego przez podatnika na takie nabycia mieszkalnego) uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) przychodu, jednakże wyłącznie w warunkach określonych w ustawie, tj. m. in. na spłatę kredytu zaciągniętego przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia. Ustawodawca wyraźnie wskazał bowiem przesłanki umożliwiające zastosowanie ww. zwolnienia.

W związku z powyższym, niedopuszczalne jest skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy rzeczony kredyt zostaje zaciągnięty po dniu uzyskania przedmiotowego przychodu.

Reasumując, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie spłata kredytu udzielonego na zakup domu nie stanowi wydatku na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem kredyt ten został udzielony Wnioskodawczyni po uzyskaniu przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Zainteresowanej nie przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 25 ww. ustawy również w odniesieniu do wydatku z dnia 15 października 2010 r. poniesionego na zakup domu, ponieważ wydatek ten został poniesiony przed dniem sprzedaży mieszkania, a więc nie pochodzi z kwoty uzyskanej ze zbycia mieszkania.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania a przeznaczonej na zakup domu.

W odniesieniu do kwot podanych we wniosku, tut. Organ informuje, iż ewentualne przeliczenia, jakich należałoby dokonać nie należą do kompetencji tut. Organu. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. W związku z powyższym tut. Organ nie może odnieść się do kwot wskazanych przez Wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu