Czy ulga meldunkowa dotyczy także gruntu tj. w przypadku Wnioskodawcy zbytego udziału wynoszącego w sprawie użytkowania wieczystego nieruchomości opis... - Interpretacja - IPTPB2/415-762/11-2/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.02.2012, sygn. IPTPB2/415-762/11-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy ulga meldunkowa dotyczy także gruntu tj. w przypadku Wnioskodawcy zbytego udziału wynoszącego w sprawie użytkowania wieczystego nieruchomości opisanej szczegółowo poniżej przy uwzględnieniu spełnionych przez Niego warunków skorzystania z ulgi meldunkowej przy sprzedaży nieruchomości, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega z tego tytułu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, w części przypadającej na lokal mieszkalny,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, w części przypadającej na udział w gruncie przynależnym do lokalu mieszkalnego.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości i zastosowania ulgi meldunkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 2 maja 2008 r. na podstawie umowy darowizny sporządzonej w Kancelarii Notarialnej, Rep. A Wnioskodawca nabył samodzielny lokal mieszkalny, dla którego w Sądzie Rejonowym jest założona księga wieczysta KW oraz związany z własnością tego samodzielnego lokalu mieszkalnego udział wynoszący 7505/203729 w częściach wspólnych budynku mieszkalnego i jego urządzeniach niesłużących do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz taki sam udział w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości, oznaczonej obecnie w ewidencji gruntów numerem 2541/36 o pow. 0,2973 ha, której właścicielem jest Skarb Państwa dla której w Sądzie Rejonowym jest założona księga wieczysta KW.

W dniu 15 czerwca 2011 r. w Kancelarii Notarialnej, Rep A na podstawie umowy sprzedaży Wnioskodawca zbył szczegółowo opisaną wyżej nieruchomość wraz ze związanym z tą nieruchomością udziałem wynoszącym 7505/203729 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej obecnie w ewidencji gruntów numerem , dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą KW.

Wnioskodawca na pobyt stały w przedmiotowej nieruchomości zameldowany był w okresie od dnia 7 października 1993 r. do dnia 15 października 2004 r., a zatem mając na uwadze powyższe, bezspornie, zgodnie z zapisami art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych spełnił przesłanki do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej w zakresie zbycia przez Niego nieruchomości, stanowiącej samodzielny lokal mieszkalny szczegółowo opisany powyżej.

Wnioskodawca wskazuje, iż stosowne oświadczenie o spełnieniu warunków skorzystania z ulgi meldunkowej przesłał do Urzędu Skarbowego w dniu 24 czerwca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ulga meldunkowa dotyczy także gruntu tj. w przypadku Wnioskodawcy zbytego udziału wynoszącego w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości opisanej szczegółowo poniżej przy uwzględnieniu spełnionych przez Niego warunków skorzystania z ulgi meldunkowej przy sprzedaży nieruchomości, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega z tego tytułu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów prawa, jak również mając na uwadze orzeczenia Sądów w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, ulga meldunkowa dotyczy także gruntu, tj. w przypadku Wnioskodawcy zbytego udziału wynoszącego 7505/203729 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości opisanej szczegółowo w poz. 68 niniejszego wniosku przy uwzględnieniu spełnionych przez Niego warunków skorzystania z ulgi meldunkowej przy sprzedaży nieruchomości, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega z tego tytułu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Warunki zastosowania ulgi meldunkowej wskazane były w art. 21 ust. 1 pkt 126 oraz ust. 21 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu z tego okresu. Mimo uchylenia tych przepisów ulga nadal ma zastosowanie do zbycia nieruchomości wybudowanych lub nabytych właśnie w okresie dwóch lat (2007 2008). Ulga meldunkowa pozwala uniknąć opodatkowania dochodu z nieruchomości mieszkalnej pod warunkiem zameldowania w niej na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia (http://podatki.gazeta prawna.pl/artykuły/553699, czy podatnicy sprzedający nieruchomości zastosują ulgę meldunkową do gruntu.html).

W świetle obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. wyrok NSA z dnia 26 lipca 2011 r., sygn. Akt II FSK 416/10, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy obejmuje przychód ze sprzedaży nieruchomości gruntu i stanowiącego jego część składową budynku mieszkalnego) oraz orzeczeń Wojewódzkich Sądów Administracyjnych (zob. wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 lipca 2011 r. do sygn. akt I SA/Bk 222/11), ulga meldunkowa, o której mowa w rat. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, powinna obejmować całość sprzedanej nieruchomości lub udziału w niej, tzn. budynek mieszkalny wraz z gruntem pod takim budynkiem czy też udział w takim budynku i położonego pod nim gruntu.

W zakresie takiej wykładni tego przepisu mówić można jedynie o względnej autonomii prawa podatkowego, panuje pogląd, że autonomia prawa podatkowego ma charakter względny. W tym przypadku oznacza to, że cywilnoprawna reguła, iż budynek stanowi część składową gruntu (superficies solo cedit) znajduje swoje zastosowanie także na gruncie podatku dochodowego od sób fizycznych. W konsekwencji również na gruncie prawa podatkowego nie można odrębnie rozpatrywać sprzedaży nieruchomości i odrębnie sprzedaży budynku na tej nieruchomości położonego. W związku z tym ulga meldunkowa powinna obejmować całość sprzedanej nieruchomości lub udziału w niej, tzn. budynek mieszkalny wraz z gruntem pod takim budynkiem czy lokal wraz z odpowiednim udziałem gruntu z nim związanego (http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuły/553699, czy podatnicy sprzedający nieruchomości zastosują ulgę meldunkową do gruntu.html).

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że tzw. ulga meldunkowa dotyczy całości sprzedanej nieruchomości wraz ze zbywanym udziałem w prawie użytkowania wieczystego zbywanej nieruchomości lokalowej, a zatem podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zbytego wraz z nieruchomością udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, oznaczonej obecnie w ewidencji gruntów numerem o pow. 0,2973 ha, której właścicielem jest Skarb Państwa dla której w Sądzie Rejonowym jest założona księga wieczysta KW, który związany jest z samodzielnym lokalem mieszkalnym dla którego w Sądzie Rejonowym jest założona księga wieczysta KW .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, w części przypadającej na lokal mieszkalny,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, w części przypadającej na udział w gruncie przynależnym do lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Zatem, w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w dniu 2 maja 2008 r. na podstawie umowy darowizny nabył samodzielny lokal mieszkalny oraz związany z własnością tego samodzielnego lokalu mieszkalnego udział wynoszący 7505/203729 w częściach wspólnych budynku mieszkalnego i jego urządzeniach nie służących do wyłącznego użytku właścicieli poszczególnych lokali oraz taki sam udział w prawie użytkowania wieczystego gruntu. Sprzedaży mieszkania tj. odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z urządzeniami wspólnymi budynku i przynależnej do mieszkania działki gruntu, Wnioskodawca dokonał w dniu 15 czerwca 2011 r.

Wnioskodawca na pobyt stały w przedmiotowej nieruchomości zameldowany był w okresie od dnia 7 października 1993 r. do dnia 15 października 2004 r. Stosowne oświadczenie o spełnieniu warunków skorzystania z ulgi meldunkowej Wnioskodawca przesłał do Urzędu Skarbowego w dniu 24 czerwca 2011 r.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Z uwagi na fakt, iż nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego lokalu mieszkalnego miało miejsce w 2008 r., dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. (obowiązujące w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r.).

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł, stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Stosownie do art. 19 ust. 3 ww. ustawy, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prprawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

-jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Podkreślić należy, iż ujęty w tym przepisie katalog rzeczy i praw, których sprzedaż objęta jest zwolnieniem jest katalogiem zamkniętym.

W konsekwencji, zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może być objęty wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Dlatego też przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje przychodów z odpłatnego zbycia gruntów, zarówno tych, które stanowią odrębny przedmiot własności (prawo wieczystego użytkowania gruntu), jak i gruntów trwale związanych z budynkami, stanowiących część składową nieruchomości. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym, nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do budynku lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

W myśl art. 21 ust. 21 ww. ustawy, zwolnienie to, ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, do których mają zastosowanie ust. 1 lub ust. 2, tj. podatnicy, którzy zbywają nieruchomości lub prawa nabyte w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14-dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Oznacza to, że w odniesieniu do osób, które w 2011 r. uzyskały przychody z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. termin do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia został przedłużony do dnia 30 kwietnia 2012 r.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

W związku z tym stwierdzić należy, że zameldowanie w sprzedanym mieszkaniu, było dokonane na pobyt stały, zatem Wnioskodawca spełnił jedną z dwóch określonych prawem przesłanek, warunkujących możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie podkreślić należy, że drugą niezbędną przesłanką zwolnienia jest złożenie w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z treści wniosku, stosowne oświadczenie Wnioskodawca złożył do właściwego urzędu skarbowego.

Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Reasumując stwierdzić należy, że ulga meldunkowa, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie do zwolnienia podatku dochodowego z przychodu z odpłatnego zbycia odrębnej własności lokalu mieszkalnego w części przypadającej na lokal mieszkalny wraz urządzeniami wspólnymi budynku, powyższe zwolnienie, nie ma jednak zastosowania do dochodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w gruncie przynależnym do tego mieszkania. Osiągnięty z tego tytułu dochód, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19% - zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zapłacie w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi