
Temat interpretacji
Pytanie podatnika
Działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 w związku z art. 14b § 3, art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.),
Minister Finansów uchyla interpretację, przedstawioną we wniosku, w części dotyczącej opodatkowania dochodów pracowników oddelegowanych do pracy we Francji oraz uznaje za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania dochodów z tytułu działalności gospodarczej na terytorium Francji.
UZASADNIENIE
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przedsiębiorstwo Podatnika mającego miejsce zamieszkania na terytorium Polski będzie realizowało kontrakt na usługi budowlano-montażowe we Francji. Przedsiębiorstwo Podatnika nie posiada we Francji oddziału, przedstawicielstwa, siedziby ani jakiejkolwiek jednostki organizacyjnej. W Polsce Podatnik z tytułu działalności gospodarczej jest opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Podatnik zwrócił się z zapytaniem przez jaki okres w roku podatkowym jego przedsiębiorstwo prowadzące prace we Francji podlegać będzie polskiemu ustawodawstwu tj. będzie mógł załatwiać wszelkie sprawy oraz odprowadzać zaliczki i podatki do polskiego urzędu skarbowego.
W ocenie Podatnika polskiemu ustawodawstwu będzie podlegać przez cały rok podatkowy.
Ponadto Podatnik planuje oddelegować do pracy we Francji pracowników, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z miejscem pracy we Francji, którzy mają miejsce zamieszkania w Polsce. Wątpliwości Podatnika dotyczą okresu w roku podatkowym, w którym pracownicy będą podlegali polskiemu ustawodawstwu, w którym podatek dochodowy będzie obliczany, pobierany i odprowadzany do polskiego urzędu skarbowego zgodnie z polskim prawem podatkowym.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (jest to tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast zgodnie z art. 4a tej ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z kolei, zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa (Polski) podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie (Francji) przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu w drugim Umawiającym się Państwie jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Istotne znaczenie w przedmiotowej sprawie ma ustalenie, czy działalność gospodarcza prowadzona na terytorium Francji będzie wykonywana w formie zakładu.
Przepis art. 5 ust. 1 umowy stanowi, iż określenie zakład oznacza stałą placówkę, w której całkowicie albo częściowo wykonuje się działalność przedsiębiorstwa. Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. g umowy określenie "zakład" oznacza budowę albo montaż, których okres przekracza 12 miesięcy.
Zgodnie z powyższym, aby uznać budowę lub montaż za zakład, projekty te muszą przekroczyć 12 miesięcy.
Oznacza to, że przez pierwszy rok podatkowy, w którym prowadzona będzie działalność, Podatnik będzie podlegał obowiązkowi podatkowemu tylko w Polsce.
Stosownie do art. 15 ust. 1 umowy pensje, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie.
Na podstawie art. 15 ust. 2 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wynagrodzenia mogą być opodatkowane tylko w państwie miejsca zamieszkania pracownika jedynie w sytuacji gdy:
- odbiorca przebywa w drugim Państwie podczas jednego lub kilku okresów, nie przekraczających łącznie 183 dni w danym roku podatkowym,
- wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby,
- wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
Oznacza to, iż jeśli powyższe przesłanki zostaną spełnione łącznie, to otrzymane przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej wykonywanej za granicą będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynagrodzenia mają być wypłacane przez Podatnika mającego miejsce zamieszkania w Polsce, prowadzącego działalność we Francji bez położonego tam zakładu. W związku z powyższym, jeżeli pracownicy, mający miejsce zamieszkania w Polsce, będą przebywali we Francji nie dłużej niż 183 dni w danym roku podatkowym, ich wynagrodzenia będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.
W przeciwnym przypadku, tj. gdy powyższe warunki nie zostaną spełnione wynagrodzenia otrzymane za tę pracę mogą być opodatkowane w obu państwach, a w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z metodą unikania podwójnego opodatkowania (wyłączenie z progresją) określoną w art. 23 ust. 1 lit. a umowy, w związku z art. 27 ust. 8 ustawy, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
- do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
- ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
- ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Mając powyższe na uwadze, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.
Minister Finansów informuje, że decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejszą decyzję, na podstawie art. 14e § 2 oraz art. 220 § 1, art. 221 i art. 223 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje odwołanie do Ministra Finansów w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Minister Finansów
