Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB2/415-586/07-4/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2008, sygn. IPPB2/415-586/07-4/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2007 r. (data wpływu 21.12.2007 r.) oraz piśmie z dnia 29.02.2008 r. (data wpływu 04.03.2008 r.) uzupełniającym braki formalne o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.12.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 21.08.1976 r. Wnioskodawczyni i jej małżonek zameldowani byli na pobyt stały w mieszkaniu przy ul. DD w W, należącym do Spółdzielni Mieszkaniowej. W mieszkaniu tym zamieszkiwali wraz z rodzicami Wnioskodawczyni oraz dziećmi. W dniu 13.04.1995r. Wnioskodawczyni otrzymała członkostwo Spółdzielni Mieszkaniowej i przydział użytkowania lokalu wraz ze swoją rodziną. Po wejściu w życie ustawy o przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo, Wnioskodawczyni wystąpiła do Spółdzielni o dokonanie takiego przekształcenia. W dniu 07.11.2007r. Wnioskodawczyni zawarła ze Spółdzielnią Mieszkaniową umowę, na mocy której otrzymała własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego przy ul. DD.

Z uwagi na możliwość poprawy warunków mieszkaniowych Wnioskodawczyni oraz jej dorosłych dzieci w dniu 14.11.2007r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do w/w lokalu wraz z wkładem mieszkaniowym.

Pismem z dnia 25 grudnia 2007 r. Nr IPPB2/415-586/07-2/AS wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w zakresie sprecyzowania stanu faktycznego, t. j. czy Wnioskodawczyni w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złożyła oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni.

Powyższe zostało uzupełnione w terminie pismem z dnia 29.02.2008 r. poprzez doprecyzowanie, co następuje: Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie 14 dni od dokonania odpłatnego zbycia mieszkania w urzędzie skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi meldunkowej?

Czy zgromadzony przez Wnioskodawczynię w spółdzielni wkład mieszkaniowy jest kosztem uzyskania przychodu?

Zdaniem wnioskodawcy:

W świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 126 Wnioskodawczyni uważa, że spełnia warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej. W mieszkaniu Wnioskodawczyni była zameldowana od 1976r. Pomimo kolejnych przekształceń jest to cały czas ten sam lokal. Ustawa, na którą powołuje się Wnioskodawczyni wskazuje, że z ulgi meldunkowej może skorzystać podatnik, który był zameldowany w mieszkaniu więcej niż 12 miesięcy przed datą jego zbycia, nawet jeśli nie był wcześniej jego właścicielem. Takie stanowisko odnośnie sprawy zajęła już w październiku Izba Skarbowa w Szczecinie. Korzystne dla podatników interpretacje Wnioskodawczyni znalazła również na stronie internetowej Ministerstwa Finansów wydane przez Izbę Skarbową w Rzeszowie i Poznaniu.

Wnioskodawczyni jest przekonana, że przepisy prawa są jednolite na terenie całego kraju i będzie mogła skorzystać z ulgi meldunkowej zbywając mieszkanie po 31 latach zameldowania i zamieszkiwania w nim z całą swoją rodziną.

Wnioskodawczyni nadmienia, że 26.11.2007r. zgodnie z obowiązkiem zachowania 14 dniowego terminu od daty sprzedaży mieszkania złożyła stosowne oświadczenie w tej sprawie w Urzędzie Skarbowym Warszawa Bemowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz
  3. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych, w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Z uwagi na treść art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Z uwagi na treść art. 22 ust. 6e ww. ustawy wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
  • jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 01 stycznia 2007 roku.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawca był właścicielem lokalu mieszkalnego przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w zbywanym lokalu mieszkalnym Wnioskodawczyni była zameldowana wraz z mężem na pobyt stały od dnia 21.08.1976r. a także spełniła warunek wynikający z art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r., będzie korzystał ze zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ spełniony został warunek zameldowania w mieszkaniu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą jego zbycia oraz Wnioskodawczyni złożyła w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia ww. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu było wspólną własnością Pani i męża, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również męża, z tym, że zgodnie z art. 14 k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej tylko Wnioskodawcy. Mąż chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem i jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie