
Temat interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie sposobu ewidencjonowania uzyskanych przychodów.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 28 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ewidencjonowania uzyskanych przychodów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ewidencjonowania uzyskanych przychodów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka ma zamiar prowadzenia działalności polegającej na obsłudze platformy internetowej do obsługi B.
B (w tłum. Bx) jest cyfrową walutą, stworzoną w 2009 r. przez S.N. Nazwa odnosi się także do używającego jej otwartoźródłowego oprogramowania, które zaprojektował oraz sieci c, którą formuje. Bx mogą zostać zapisane na komputerze osobistym w formie pliku portfela lub przetrzymywane w prowadzonym przez osoby trzecie zewnętrznym serwisie zajmującym się przechowywaniem takich portfeli. W każdym z tych przypadków B mogą zostać przesłane do innej osoby przez Internet do dowolnego posiadacza adresu B.
Odmiennie niż w przypadku większości walut, B nie opiera się na zaufaniu względem centralnego emitenta. B używa zdecentralizowanej bazy danych rozprowadzonej pomiędzy węzłami sieci c do przechowywania transakcji oraz kryptografii w celu zapewnienia podstawowych funkcji bezpieczeństwa, takich jak upewnienie się, że B mogą być wydane tylko raz przez osobę, która je posiada w danym momencie.
Topologia c sieci B oraz brak centralnej administracji czynią manipulację wartości Bx niewykonalną dla jakiejkolwiek rządowej, czy innej organizacji lub jednostki poprzez produkcję większej ich ilości, nadal możliwa jest jednak bańka spekulacyjna. Budowa B pozwala na anonimowe posiadanie własności oraz jej transfery.
B jest jedną z pierwszych implementacji konceptu zwanego kryptowalutą, pierwszy raz opisanego w 1998 r. przez W. na liście mailingowej cypherpunków. (źródło: W.)
Powszechnie używanym skrótem do oznaczenia waluty B jest BTC.
By dokonać transakcji, użytkownik rejestruje konto.
Po rejestracji użytkownik albo dodaje B wysyłając je do Spółki albo złotówki wpłaca na konto Spółki. Po doładowaniu konta środkami pieniężnymi/BTC użytkownik wchodzi w dział transakcji. Następnie może wystawić albo ofertę kupna (bądź sprzedaży) b lub zaakceptować istniejącą ofertę.
Wnioskodawca podaje, że są możliwe dwa scenariusze transakcji.
1. Użytkownik A kupuje b.
Tak więc wpłaca do Spółki np. 1000 zł (np. kurs 10 zł/BTC, prowizja 1%).
Po wpłaceniu użytkownik A wchodzi w dział sprzedaży b, gdzie widzi oferty sprzedaży BTC innych użytkowników i decyduje się na zakup wirtualnej waluty korzystając z oferty jednego z nich, zwanego dalej użytkownikiem B.
Z konta użytkownika A w serwisie zostaje pobrane więc 1000 zł a na jego koncie pojawiają się zakupione od użytkownika B 100 b.
2. Użytkownik A sprzedaje b.
Ma 100 BTC na koncie w systemie (np. kurs 10 zł/BTC, prowizja 1%).
Użytkownik widzi oferty skupu b innych użytkowników i akceptuje jedna z nich, wystawioną przez innego użytkownika, zwanego dalej użytkownikiem C.
100 B z profilu użytkownika A zostają przypisane do użytkownika C, a 1000 zł należące wcześniej do użytkownika C potrącone o prowizję 1% zostają przypisane do użytkownika A.
Ilość złotówek oraz Bx, które są transferowane między użytkownikami zależy od indywidualnego dla każdej transakcji kursu, który ustalają sami użytkownicy tworząc i akceptując oferty kupna i sprzedaży.
Przy tym użytkownicy A, B i C otrzymują na bieżąco informację o zmianach stanów ich rachunków przy każdej dokonywanej transakcji. Każdy z użytkowników może trzymać swoje B w systemie lub wypłacić i trzymać w swoim osobistym portfelu na komputerze lub serwisie zewnętrznym. Podobnie, posiadane przez użytkowników złotówki każdy z nich w dowolnym momencie może wypłacić na swoje konto bankowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Co do zasad ewidencjonowania uzyskanych przychodów z ww. usług czy Wnioskodawca uzyskany przychód może wpisywać do księgi albo raz dziennie, albo raz na miesiąc...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów, towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych faktur, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej fakturami na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapisów powyższych dokonuje się jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 (podatnicy, którzy ewidencjonują obrót za pomocą kas fiskalnych mogą dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni) oraz § 30 (w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są również dokonywane w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni).
Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, mogą dokonywać zapisów dotyczących przychodu, wykazanych w tej ewidencji, w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca.
Jak z powyższego wynika Wnioskodawca uważa, że może ewidencjonować przychód w PKPiR:
- raz dziennie (§ 19 ust. 2 rozporządzenia),
- w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca pod warunkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży w miejscu wykonywania działalności (§ 19 ust. 6 rozporządzenia),
- w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (§ 20 ust. 2, 3 i § 30 rozporządzenia, tj. w przypadku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej albo prowadzenia ksiąg przez biuro rachunkowe, gdy prowadzona jest ewidencja sprzedaży w miejscu prowadzenia działalności).
Tym samym nie ma możliwości wyboru innego terminu do ewidencjonowania przychodu, np. raz w tygodniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
