D E C Y Z J A - Interpretacja - ZP1-418/I/3/06

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2006, sygn. ZP1-418/I/3/06, Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późn.zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 3 marca 2006r. Nr POV/415/3/06 wydane w trybie art. 14a powołanej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego w sposób następujący:
Zakończenie budowy budynku mieszkalnego następuje w momencie gdy odpowiada ona warunkom jakie przewiduje prawo budowlane, brak spełnienia przesłanek formalnych wynikających z prawa budowlanego (brak pozwolenia na użytkowanie tego obiektu) uniemożliwia korzystanie z ulgi na remont i modernizację tego budynku.

U Z A S A D N I E N I E

Dnia 13 lutego 2005r. wpłynęło do Naczelnika Urzędu Skarbowego pismo Podatnika z prośbą o dokonanie interpretacji przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2003 w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz.1956), a mianowicie czy możliwe jest skorzystanie z ulgi na remont budynku mieszkalnego w przypadku nie posiadania wymaganego przepisami prawa budowlanego pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego. Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanowiskiem - zdaniem Podatnika z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika aby brak wymaganymi przepisami prawa budowlanego pozwolenia na użytkowanie budynku stanowił przeszkodę w skorzystaniu z ulgi remontowo - modernizacyjnej w związku z poniesionymi w 2005r. wydatkami jeżeli przeprowadzone roboty odpowiadają robotom uznawanym za remont i modernizację w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz.788) - a zatem Podatnik posiada prawo do skorzystania z odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowieniem z dnia 3 marca 2006r. Nr POV/415-3/06 uznał stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku za prawidłowe. Na w/wymienione postanowienie Podatnik nie złożył zażalenia zatem postanowienie stało się ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku oraz z treścią postanowienia interpretacyjnego Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdza, iż postanowienie to w zakresie uznania, iż poniesione w 2005r. wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego bez uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego mogą być odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację - pozostaje w sprzeczności z przepisami prawa, a tym samym w tym zakresie wydane zostało z rażącym naruszeniem przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2003 w związku z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 2002, poz. 1956) - dlatego też na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zmienia go niniejszą decyzją.

W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz.1956), który stanowi, że wydatki o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. Powołany wyżej przepis art. 27a ust. 1 pkt 1 w/w ustawy stanowi, że podatek dochodowy od osób fizycznych, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27 i 27b zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego. Tytuł prawny do zajmowania budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego wynikać może z przepisów prawnych, bądź postanowień umownych, a także działań władczych organów administracji publicznej. Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, czy budynku mieszkalnego uważa się m.in. własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu lub budynku mieszkalnego.
Ponadto przedmiotowe wydatki podlegają odliczeniu jeżeli:

- mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy opublikowanym w Dzienniku Ustaw Nr 156, poz. 788 (art. 27 ust. 17 ustawy),

- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),

- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),

- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium RP (art. 27a ust. 7, pkt 2 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż do końca 2004r. Podatnik nie zakończył budowy, i nie uzyskał pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego. Zaawansowanie robót w ocenie Podatnika doprowadziło do osiągnięcia jedynie stanu surowego zamkniętego. W roku 2005 Podatnik dokonywał zakupów materiałów i urządzeń przeznaczonych na wykonanie nowych elementów budynku, w tym montaż armatury i urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych, wykonanie podłóg i posadzek, jak też malowanie ścian. Stąd też w świetle powołanych przepisów wydatków poniesionych w 2005r. nie można uznać jako przeznaczonych w ramach ulgi remontowo - modernizacyjnej, albowiem przedmiotowa ulga wiąże się z zajmowanym (użytkowanym) budynkiem mieszkalnym. W przypadku kiedy podatnik chce skorzystać z możliwości odliczenia od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację, o której mowa w art. 12 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy musi w pierwszej kolejności wykonać prace budowlane mające na celu zakończenie budowy.
Za datę uzyskania tytułu prawnego do zajmowanego budynku mieszkalnego należy uznać moment, w którym podatnik uzyskał pozwolenie na jego użytkowanie. Uzyskanie takiego pozwolenia potwierdza fakt zakończenia budowy budynku mieszkalnego, jak również legalizuje jego użytkowanie.Momentu zakończenia budowy (oddania obiektu do użytkowania) nie definiuje ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zagadnienie budowy budynku mieszkalnego, regulują natomiast przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 106, poz. 1126 ze zm.). W myśl art. 54 powołanej ustawy do używania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. Zakończenie budowy obiektu budowlanego następuje w momencie, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje Prawo budowlane. Brak zgłoszenia zakończenia budowy do właściwego organu wskazuje, że w sensie prawnym i faktycznym budowa przedmiotowego domu mieszkalnego nie została jeszcze zakończona. Ponadto istotą remontu jest wykonywanie robót budowlanych w istniejącym już obiekcie, polegających głównie na wymianie dotychczas zużytych składników wyposażenia technicznego budynku, natomiast istotą modernizacji jest trwałe ulepszenie, unowocześnienie istniejącego budynku. Tymczasem wydatki poniesione w 2005r. dotyczą budynku o nieukończonym procesie budowy i są wydatkami na budowę, a co za tym idzie nie mogą być odliczone od podatku w ramach tzw. ulgi remontowo - modernizacyjnej. Stanowisko takie potwierdza pismo Ministerstwa Finansów w Warszawie z dnia 24.07.2006r. Nr DD3-033-40/06/KD/1706.

Z powyższych względów stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego wyrażone w postanowieniu z dnia 3.03.2006r. POV/415-3/06 w zakresie uznania, iż poniesione w 2005r. wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego w stanie surowym, bez uzyskania wymaganego przepisami Prawa budowlanego pozwolenia na użytkowanie budynku mieszkalnego mogą być odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację - jest nieprawidłowe i pozostaje w sprzeczności z przepisami prawa podatkowego.

Stosownie do przepisu art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana wymienionego wyżej postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 3 marca 2006r. Nr POV/415/3/06 wywiera skutek prawny, począwszy od rozliczenia podatku za m-c następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Mając na uwadze powyższe orzekam jak w sentencji.

Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu