
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a §1 oraz §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o interpretację z dnia 08.05.2006 r. podatnika dotyczącego zwolnienia dochodów uzyskanych na podstawie umowy o pracę z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
Z wniosku wynika, że podatnik jest zatrudniony w WUP od 15.12.2003 r. WUP pełni rolę Instytucji Wdrażającej dla Działań 2.1, 2.3 i 2.4 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego- Priorytet 4 Pomoc Techniczna (ZPORR), którego głównym celem jest wsparcie instytucji uczestniczących we wdrażaniu programu. W ramach tych działań przewidziana została możliwość realizacji projektów dotyczących m. in. pokrycia kosztów zatrudnienia pracowników wypełniających zadania związane z przygotowaniem, wyborem, oceną, monitorowaniem projektów i programu, weryfikacją płatności i kontrolą finansową. Na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu nr 01/154 "Wsparcie kadrowe WUP w działaniu realizowanych w ramach ZPORR, Instytucja Pośrednicząca przyznała środki pochodzące z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego na realizację projektu, który zakłada zatrudnienie 15 osób. Umowa ta zawiera podział na środki pochodzące z wspomnianego wyżej funduszu 75% całej kwoty projektu (tj. refundacja środków z Komisji Europejskiej nastąpi dopiero po ich poniesieniu) oraz na wkład własny - WUP 25%. Do wniosku dołączono :
1) Umowę nr ............ o dofinansowanie Projektu nr 01/154 wsparcie kadrowe WUP w Działaniach realizowanych w ramach ZPORR w ramach Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna z dnia 29.12.2004r. zawartą pomiędzy Wojewodą Świętokrzyskim (instytucja pośrednicząca) a WUP (beneficjentem). Instytucja pośrednicząca przyznaje beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu określonego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna w wysokości 75 % wydatków kwalifikowanych w ramach projektu.
2) Umowę z dnia 16.06.2005 r. nr .......... zawartą pomiędzy Instytucją Pośredniczącą
Wojewodą Świętokrzyskim a WUP o dofinansowanie Projektu nr 01/247 Wsparcie kadrowe WUP w realizacji działań ZPORR oraz wynajęcie powierzchni biurowej ramach Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna.Instytucja Pośrednicząca przyznaje Beneficjantowi na realizację Projektu określonego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 4 - Pomoc Techniczna dofinansowanie w wys. 75% wydatków kwalifikowanych w ramach projektu.
Czy dochody otrzymywane przez wnioskodawcę z tytułu umowy o pracę na stanowisku referenta ds. obsługi Europejskiego Funduszu Społecznego powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)
Podatnik uważa, że część jego dochodów uzyskiwanych na podstawie umowy o pracę finansowana ze środków pochodzących z Unii Europejskiej powinna być wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj.: przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na ogólnych zasadach.
Z załączonych dokumentów wynika, iż została zawarta pomiędzy WUP a podatnikiem umowa o pracę od dnia 15.12.2003 r. na czas określony, natomiast od 01.01.2005 r. na czas nieokreślony na stanowisku referenta.Zgodnie z załączonym Opisem Pana stanowiska jego
celem jest "Obsługa Europejskiego Funduszu Społecznego - ZPORR" a do obowiązków wynikających z zawartej umowy należy:
- realizacja zadań w zakresie procedur konkursowych ZPORR,
- dystrybuowanie formularzy wniosków aplikacyjnych o środki ZPORR oraz pomoc projektodawcom w ich wypełnieniu,
- dokonywanie formalnej oraz merytorycznej oceny składanych wniosków,
- przedkładanie Dyrektorowi WUP list rankingowych projektów,
- realizacja projektów przy zachowaniu zasad wspólnotowych i postanowień umów finansowania,
- bieżąca współpraca z realizatorami projektów,
- wprowadzanie danych do systemu informatycznego SIMIK (zgodnie z uprawnieniami Oddziału)
Z przedłożonych dokumentów wynika, że źródłem finansowania obu w/w projektów są: środki publiczne w tym:
- wkład wspólnotowy (fundusz strukturalny) w 75 % wydatków kwalifikowanych
- krajowy wkład publiczny tj. budżet jednostek samorządu terytorialnego w 25%
Środki Funduszu są przekazywane Beneficjantowi w formie
refundacji poniesionych przez niego wydatków kwalifikowanych na realizację Projektu w postaci płatności okresowych oraz płatności końcowej. Przekazywanie płatności okresowych następuje w terminie do 2 miesięcy od dnia złożenia przez beneficjenta spełniającego wymogi formalne wniosku o płatności.
Wśród dochodów zwolnionych z opodatkowania wymienionych w art. 21 ust. 1 w pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób jako wolne od podatku dochodowego wskazano dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również
w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego, są nimi:
- uzyskiwanie dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy;
- przyznanych na podstawie określonych przepisami deklaracji lub umów;
- wypacanych na podstawie umowy o pracę osobom fizycznym bezpośrednio realizującym cel programu finansowego z tych środków.
Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są dochody, o ile spełniają łącznie w/w przesłanki, tj.: bezzwrotna pomoc musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Dochody osoby fizycznej realizujący konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie w/w przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, o ile osoba ta wykonuje pracę na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymuje wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Jeżeli osoba ta wykonuje inne czynności niż realizacja celu programu lub jej wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy, w/w zwolnienie nie znajduje zastosowania.
Również w przypadku, gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy, a następnie refinansowana ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę tych wynagrodzeń nie pochodzą ze środków pomocowych, a sfinansowanie ich ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że instytucją zatrudniającą Pana jest WUP. Płatnik dokonuje wypłaty wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia na stanowisku referenta zajmującego się czynnościami merytorycznymi przy realizacji projektu pomocy technicznej sektora Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego z własnych środków, a dopiero po zrealizowaniu wydatków związanych z projektem otrzymuje refundację kosztów z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 75 % zrealizowanych wydatków kwalifikacyjnych.
W związku z powyższym, przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego zawarte we wniosku z dnia 08.05.2006 r. stanowisko strony nie jest prawidłowe.
