POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB415/3a/06/MC

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2006, sygn. PB415/3a/06/MC, Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm. po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 29.12.2005 r. (data stempla pocztowego 30.12.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko (dot. pytania nr 2) dotyczące zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem środków trwałych i innych wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych z PFRON jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod nazwą ... opodatkowaną podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) posiadając status zakładu pracy chronionej. W związku z powyższym w Pana firmie tworzony jest Zakładowy Fundusz Rehabilitacji osób Niepełnosprawnych (ZFRON).
Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych tworzony jest (zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) m. in.ze zwolnień podatkowych,dotacji - refundacji podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).Środki ZFRON wykorzystuje Pan na zakup środków trwałych, pokrycie kosztów szkoleń, wynagrodzenia służb medycznych i inne.
Zdaniem Pana powyższe wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik stwierdza iż:
Zakład Pracy Chronionej (ZPChr) obowiązany jest tworzyć ZFRON i jest jego dysponentem. Ogólne zasady tworzenia i przeznaczenia środków funduszu określa art. 33 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).Środki ZFRON-u pochodzą przede wszystkim (zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy) ze zwolnień podatkowych, dotacji, dopłat, subwencji,wpływów z zapisów i darowizn.
W sytuacji gdy środki ZFRON pochodzą np. ze zwolnień podatkowych, zapisów, darowizn wówczas stanowiaone środki własne firmy.W przypadku gdy środki pozyskane dla ZFRON pochodzą z dotacji, subwencji, dofinansowania (np. z PFRON) wówczas nie stanowią, one środków własnych firmy. Zgodnie z informacją zawartą we wniosku ponosi Pan wydatki na zakup środków trwałych, szkolenia, remonty związane z poprawą warunków pracy osób niepełnosprawnych, wynagrodzenie służb medycznych. Wydatki te sfinansowane są ze środków ZFRON.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz. U. Z 1999 r. Nr 3, poz. 22 z zm.) określa rodzaje wydatków, szczegółowe zasady wykorzystywania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz tryb ustalania zakładowego regulaminu wykorzystywania tych środków, a także zasady tworzenia i finansowania indywiduałnych programów rehabilitacji oraz udzielania pomocy niepracującym osobom niepełnosprawnych byłym pracownikom zakładu pracy chronionej.
W przypadku, kiedy dochód ZFRON pochodzi z dotacji, refundacji wówczas amortyzacja naliczana od takiej części wartości środka trwałego, w jakiej nakłady na jego nabycie (wytworzenie) zostały sfinansowane z tej dotacji przyznanej m.in. z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) nie stanowi dla zakładu pracy chronionej kosztu uzyskania przychodu.
Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 cytowanej ustawy wyłącza się z kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. wolnymi od podatku dochodowego były dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z PFRON przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Ponadto zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowane ustawy, w brzmieniu do 31 grudnia 2003 r. nie uważa się za koszt uzyskania przychodu wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48.
Z dniem 01.01.2004 r. powyższy przepis art. 21 ust. 1 pkt 48 został uchylony, natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 otrzymał nowe brzmienie: "Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a,47c i 116".
Jednocześnie art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) postanawia, że "zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 r. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. stosuje się odpowiednio".
Z kolei w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619)prowadzono zapis, iż w w/w ustawie z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw wprowadza się zmianę, iż zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 r.W związku z powołanymi wyżej przepisami wynika, iż w dalszym ciągu obowiazuje przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. i stosuje się go odpowiednio do przychodów (dochodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48 o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem pozostałe wydatki, o których pisze Pan we wniosku t. j. koszty szkoleń, remontów związanych z poprawą warunków pracy, wynagrodzenia służb medycznych itp. sfinansowane środkami otrzymanymi z PFRON t. j. sfinansowanych bezpośrednio z przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48 cytowanej wyżej ustawy, nie uważa się za koszt uzyskania przychodu.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik