
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ujęcia w składanym pliku JPK_V7M w pozycji K_36/P_36 kwoty podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika lub Wnioskodawcę w odniesieniu do dokonanego przez Spółkę WNT, o którym mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (Wnioskodawca) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu gazem płynnym. Spółka posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi (OPC) oraz koncesję na obrót paliwami z zagranicą (OPZ). Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje w szczególności nabycia towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, tj. gazu płynnego (dalej także: „towar”) od podmiotów zagranicznych, w ramach którego towary te są przywożone na terytorium kraju z terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dalej „WNT”).
Towary są wprowadzane z terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska do składu podatkowego na terytorium Polski. W ramach powyższych transakcji gaz płynny może być dostarczany zarówno do składu podatkowego Spółki, jak również do składu podatkowego podmiotu trzeciego, a więc z wykorzystaniem instytucji tzw. usługowego składu podatkowego. W drugim z wymienionych przypadków, skład podatkowy jest prowadzony przez podmiot trzeci, niebędący stroną transakcji sprzedaży między dostawcą towaru a Spółką. Podmiot prowadzący skład podatkowy, jako płatnik podatku VAT (dalej także: „płatnik”), składa deklarację o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia gazu płynnego/paliw gazowych (dalej: „VAT-14”) oraz w terminie 5 dni od momentu wprowadzenia paliwa do składu oblicza i wpłaca odpowiednią kwotę podatku VAT na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego. Przed upływem tego terminu Spółka dokonuje zapłaty kwoty podatku do płatnika.
Natomiast w przypadku wprowadzenia towaru do składu podatkowego Spółki, to Spółka ujmuje transakcję w składanej przez siebie deklaracji VAT-14. Spółka w tym przypadku działa wyłącznie w swoim imieniu, dokonując WNT wyrobów akcyzowych jedynie na swoją rzecz. W takim przypadku w transakcji nie występuje usługowy skład podatkowy, a Spółka samodzielnie dokonuje zapłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych i składa VAT-14 we własnym imieniu w odniesieniu to tych transakcji.
W opisanym stanie faktycznym, Spółka pragnie potwierdzić sposób wykazania w pliku JPK_VAT z deklaracją podatku należnego z tytułu WNT paliw gazowych/gazu płynnego, obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika lub Spółkę (w polach K_36 i P_36 JPK_V7M).
Pytanie
Czy w przypadku, gdy towary są wprowadzane do składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci lub Spółkę, Wnioskodawca prawidłowo przyjmuje, że składając plik JPK_VAT, w pozycji K_36/P_36 Spółka może wykazywać całą, zbiorczą kwotę podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika lub Wnioskodawcę w odniesieniu do dokonanego przez Spółkę WNT, wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej przez płatnika lub Wnioskodawcę za dany okres rozliczeniowy?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy towary są wprowadzane do składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci lub Spółkę, prawidłowo zakłada, iż składając plik JPK_VAT, w pozycji K_36/P_36 wykazuje całą, zbiorczą kwotę podatku obliczonego, pobranego i wpłaconego przez płatnika lub Wnioskodawcę w odniesieniu do dokonanego przez Spółkę WNT, wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej za dany okres rozliczeniowy przez płatnika lub Wnioskodawcę.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY:
Zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy VAT:
Do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w tym dokonywanego na podstawie art. 12 ust. 4–6, stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1–1b, 6, 7, 10 i 11 i 17.
Zatem, co do zasady, podatnik zobowiązany do rozliczenia VAT z tytuł WNT określa podstawę opodatkowania na zasadach ogólnych, tj. podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dostawca otrzymał lub ma otrzymać oraz podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem samego VAT, a także koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy.
Z kolei zgodnie z art. 103 ust. 5a ustawy VAT:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 5aa, podatnik jest obowiązany, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania kwot podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego:
1) w terminie 5 dni od dnia, w którym towary te zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych – jeżeli towary są nabywane wewnątrzwspólnotowo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym;
2) w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia tych towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do składu podatkowego;
3) z chwilą przemieszczenia tych towarów na terytorium kraju – jeżeli towary są przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym.
Dodatkowo zgodnie z art. 103 ust. 5c ustawy VAT:
Przepisy ust. 5a pkt 1 i 2 oraz ust. 5ac stosuje się odpowiednio, jeżeli podatek jest pobierany przez płatnika.
Natomiast zgodnie z art. 17a ustawy VAT:
Płatnikiem podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a pkt 1 i 2, jest odpowiednio zarejestrowany odbiorca lub podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący na rzecz podmiotu, o którym mowa w art. 48 ust. 9 lub art. 59 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wewnątrzwspólnotowego nabycia w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.
Przepis art. 103 ust. 5a pkt 2 ustawy o VAT ma zastosowanie do towarów wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT do których - jak wskazano w opisie stanu faktycznego – należy towar (gaz płynny), którego WNT dokonuje Wnioskodawca.
Mając na uwadze, że towary będące przedmiotem WNT są wprowadzane do składu podatkowego, podmiot prowadzący skład podatkowy dokonuje na rzecz Spółki WNT w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, tym samym będąc płatnikiem, o którym mowa w art. 17a ustawy o VAT.
Podmiot prowadzący skład podatkowy nie jest stroną transakcji sprzedaży gazu, w ramach której Spółka dokonuje WNT.
Mogą pojawić się również transakcje, w ramach których Spółka dokona WNT towaru wprowadzając je do własnego składu podatkowego. Spółka w tym przypadku będzie działać wyłącznie w swoim imieniu, dokonując WNT wyrobów akcyzowych jedynie na swoją rzecz. W takim przypadku Spółka samodzielnie dokonuje zapłaty podatku na rachunek urzędu skarbowego właściwego w zakresie wpłat podatku akcyzowego w terminie 5 dni od dnia wprowadzenia towarów do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych i składa VAT-14 we własnym imieniu w odniesieniu to tych transakcji.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży wynika m.in. z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, który wskazuje, iż:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3)kontrahentów;
4)dowodów sprzedaży i zakupów.
Zakres danych prezentowanych w ewidencji został uszczegółowiony w Rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 poz. 1988 ze zm.; dalej: „Rozporządzenie”).
W myśl § 4 pkt 6 Rozporządzenia, dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego obejmują m.in. wysokość podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT, podlegającą wpłacie w terminach, o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy o VAT.
Ponadto, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 13, Ewidencja zawiera m.in. następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego: (…) wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegającą wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy.
Powyższe przepisy jednoznacznie wskazują, iż w polu K_36 JPK podatnik ma obowiązek wykazać cały podatek VAT powiązany z transakcjami, w których podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych – niezależnie od tego, czy płatnikiem podatku jest, w świetle art. 17a ustawy o VAT sam podatnik, czy też podmiot trzeci prowadzący skład podatkowy.
Jednocześnie, zgodnie z art. 99 ust. 11a ustawy o VAT:
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 103 ust. 5a, podatnik jest obowiązany składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawie rozliczania podatku akcyzowego deklaracje o należnych kwotach podatku za okresy miesięczne, w terminie do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek ich zapłaty. W przypadku, o którym mowa w art. 17a, deklarację składa płatnik.
Wobec powyższego, w zakresie transakcji polegających na dokonaniu przez Spółkę WNT powiązanego ze wprowadzeniem towaru do składu podatkowego podmiotu trzeciego, to podmiot trzeci ma obowiązek wykazania pobranego i zapłaconego podatku w deklaracji VAT-14. W takiej sytuacji wykazanie podatku pobranego i wpłaconego przez płatnika w deklaracji VAT-14 Spółki byłoby nieprawidłowe.
Jednocześnie, w myśl § 4 pkt 6 Rozporządzenia, Spółka powinna wykazać w deklaracji VAT jako kwotę obniżającą podatek należny kwotę VAT od WNT paliw silnikowych uiszczoną zgodnie z art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT – zarówno pobraną i uiszczoną przez płatnika, jak i obliczoną i wpłaconą przez Spółkę działającą we własnym imieniu.
Z uwagi na powyższe, w stanie faktycznym opisanym przez Spółkę naturalne będą także różnice pomiędzy kwotą podatku wykazaną w VAT-14 składaną przez Spółkę, a kwotą podatku wykazaną polu K_36 w JPK składanym przez Spółkę. Deklaracja VAT-14 Spółki nie powinna bowiem obejmować kwot pobranych i wpłacanych przez płatnika działającego na rzecz Spółki, zaś w polu K_36 należy wykazać łączną kwotę podatku wynikającą z deklaracji VAT-14 złożonej za dany okres rozliczeniowy przez płatnika lub Wnioskodawcę.
Ponadto naturalne jest, że kwoty zbiorcze wykazywane polu P_24 i P_36 deklaracji JPK_V7M także mogą się od siebie.
Przykładowo, w deklaracji JPK_V7M za lutry 2023 r. Spółka wskazała w pozycji P_24 (Zbiorcza wysokość podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – wykazana w K_24) kwotę …., natomiast w pozycji P_36 (Zbiorcza wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegająca wpłacie w terminach, o których mowa w art. 103 ust. 5a i 5ac ustawy – wykazana w K_36) kwotę …..
Kwota wykazana w pozycji P_36 jest sumą podatku wpłaconego w danym miesiącu (a więc w ciągu 5 dni od wprowadzenia towaru do składu podatkowego w ramach WNT paliw) przez Spółkę (WNT paliw do własnego składu podatkowego Spółki) i płatnika – skład podatkowy (WNT do składu podatkowego płatnika).
Kwota wykazana w P_24 i K_24 obejmuje całość WNT dokonanego przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym (a więc nie tylko paliw silnikowych).
Datą, która ma znaczenie dla przypisania danej transakcji do określonej deklaracji JPK_V7M, był w przypadku pozycji K_24/P_24 moment powstania obowiązku podatkowego, zaś w przypadku pozycji K_36/P_36 dzień zapłaty podatku do organu lub do płatnika na podstawie art. 103 ust. 5a ustawy o VAT.
Z uwagi na różny moment ujęcia ww. transakcji, odmienny zakres przedmiotowy transakcji, a także potencjalnie różną metodę kalkulacji podatku (art. 30a ust. 2a-ab ustawy o VAT), naturalne jest, że kwoty podane w pozycjach P_24/K_24 i P_36 /K_36 były różne.
Tak samo na podanym przykładzie można wskazać, że kwota podana w pozycji P_36 /K_36 nie może być równa kwocie podatku wykazanej przez Spółkę w jej deklaracji VAT-14, ponieważ jak wskazano w przykładzie, część wartości wskazanej w pozycji P_36 /K_36 stanowi podatek VAT wpłacony przez Spółkę do płatnika w celu zapłaty podatku przez płatnika na podstawie art. 103 ust. 5a ustawy o VAT w związku z dokonaniem WNT do składu podatkowego płatnika.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zauważyć należy, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wywiera zatem skutek prawny wyłącznie dla Państwa Spółki.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
