Postanowienie - Interpretacja - DP.I 415/5/2006

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2006, sygn. DP.I 415/5/2006, Urząd Skarbowy w Kraśniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na zapytanie, które wpłynęło do tut. urzędu dnia 27 lutego 2006 r. postanawia: uznać przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny: Ze złożonego wniosku wynika, iż Zespół X wypłaca stypendia szkolne dla uczniów. Zasady przyznawania stypendiów określa ustawa o systemie oświaty (Rozdział 8 a Pomoc materialna dla uczniów) oraz regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy. Środki na stypendia pochodzą z budżetu gminy oraz budżetu państwa.

Stanowisko pytającego: Zapytanie brzmi: czy te stypendia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust.1 pkt 40 czy art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Zdaniem jednostki w powyższej sytuacji ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 40 w/wym. ustawy.

Ocena stanowiska wnioskodawcy: Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że zajęte przez jednostkę stanowisko w sprawie jest prawidłowe i znajduje potwierdzenie w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 90b ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7.09.1991r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zmian.) uczniowi przysługuje prawo pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. W oparciu o art. 90c ust. 2 w/w ustawy stypendium szkolne i zasiłek szkolny są świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym. W myśl art. 90p tej ustawy przedmiotowa pomoc jest zadaniem własnym gmin i jest wypłacana w oparciu o - uchwalony przez radę gminy - regulamin.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami ) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380,00zł., z zastrzeżeniem ust. 10.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wypłacane świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawane są na podstawie ustawy o systemie oświaty. Świadczenia te zatem korzystają ze zwolnienia zapisanego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma więc zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepis art. 21 ust. 1 pkt 40b tej ustawy. W związku z powyższym całość wypłaconej pomocy materialnej dla uczniów na podstawie w/w przepisów zwolniona jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym należy uznać stanowisko podatnika za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Kraśniku