
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 18 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani pismem z 22 kwietnia 2025 r. (wpływ 22 kwietnia 2025 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie pismami z 1 lipca 2025 r. (wpływ 1 lipca 2025 r.) i 2 lipca 2025 r. (wpływ 2 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce i wykonującą we własnym imieniu jednoosobową działalność gospodarczą.
Przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni są usługi nauczania języków obcych w formie szkoleń/kursów językowych, według PKD 85.59.A „Nauka języków obcych” (dalej „Kursy”). Kursy dopasowywane są do potrzeb każdego klienta indywidualnie, w tym wybór języka obcego. Wnioskodawczyni nie sprzedaje standardowych kursów.
Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny.
Wnioskodawczyni świadczy usługi w ramach Kursów przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych oraz osoby świadczące swoje usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (dalej „Lektorzy”).
Kursy przeprowadzane są przez Lektorów w formie on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych (...), jak i stacjonarnie w umówionym miejscu. Usługobiorcy są podmiotami gospodarczymi oraz osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (konsumenci). W ramach ustalonej ceny za Kurs, przeprowadzana jest kwalifikacja na zajęcia, dostarczane są materiały dydaktyczne oraz przeprowadzane są testy sprawdzające nabytą wiedzę.
Poza Kursami, Wnioskodawczyni świadczy usługi audytu językowego polegające na sprawdzaniu poziomu językowego kadry pracowniczej klienta. Wynik audytu językowego umieszczany jest w raporcie.
Wnioskodawczyni nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, czy też statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz/lub instytutu badawczego. Wnioskodawczyni nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w ramach Kursów, związane z nauką języków obcych, nie będą stanowić usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i b Ustawy o VAT.
Wykonywane w ramach Kursu usługi, związane z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy o VAT.
Usługi w zakresie prowadzenia zajęć w ramach Kursów związanych z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. Nabyte w ramach Kursów umiejętności, nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i nie będą miały na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
Usługi świadczone w ramach Kursów nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonej przez nauczycieli. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach Kursów nie są finansowane ze środków publicznych.
Z uwagi na istotne aspekty natury prawnej, Wnioskodawczyni zamierza dokonać przekształcenia - na podstawie art. 551 § 5, zgodnie z trybem przewidzianym w art. 5841 - 58413 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t.j. Dz.U z 2024 r., poz. 18, dalej „KSH”) - jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, której na moment przekształcenia jedynym wspólnikiem będzie Wnioskodawczyni (dalej „Spółka”).
Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Wnioskodawczynię, w tym będzie kontynuowała realizację usług w ramach Kursów rozpoczętych jeszcze przed przekształceniem przez Wnioskodawczynię.
Spółka będzie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
W związku z przekształceniem, działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię zostanie wykreślona z CEIDG oraz Wnioskodawczyni zostanie wykreślona z rejestru podatników VAT czynnych.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Uzupełnienie wniosku z 22 kwietnia 2025 r.
Z uwagi na istotne aspekty natury prawnej, Wnioskodawczyni zamierza dokonać przekształcenia - na podstawie art. 551 § 5, zgodnie z trybem przewidzianym w art. 5841 - 58413 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t.j. Dz.U z 2024 r., poz. 18, dalej „KSH”) - jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, której na moment przekształcenia jedynym wspólnikiem będzie Wnioskodawczyni (dalej „Spółka”).
Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Wnioskodawczynię, w tym będzie kontynuowała realizację usług w ramach Kursów rozpoczętych jeszcze przed przekształceniem przez Wnioskodawczynię.
Spółka nie będzie posiadała statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, czy też statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz/lub instytutu badawczego. Spółka nie będzie posiadała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Świadczone przez Spółkę usługi w ramach Kursów, związane z nauką języków obcych, nie będą stanowić usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i b Ustawy o VAT.
Wykonywane w ramach Kursu usługi, związane z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt) 26, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy o VAT.
Usługi w zakresie prowadzenia zajęć w ramach Kursów związanych z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. Nabyte w ramach Kursów umiejętności, nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i nie będą miały na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
Usługi świadczone w ramach Kursów nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonej przez nauczycieli. Usługi świadczone przez Spółkę w ramach Kursów nie będą finansowane ze środków publicznych.
Spółka będzie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
W związku z przekształceniem, działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię zostanie wykreślona z CEIDG oraz Wnioskodawczyni zostanie wykreślona z rejestru podatników VAT czynnych.
Uzupełnienie wniosku z 2 lipca 2025 r.
Na pytanie 1: Czy świadczone przez Panią usługi on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych są zautomatyzowane, a udział człowieka niewielki, odpowiedziała Pani: Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych nie są zautomatyzowane, udział człowieka jest istotny - podstawowy. Usługi realizowane on-line wymagają obecności lektora. Usługa prowadzona jest przez lektora, który jest obecny przez 100% czasu trwania zajęć.
Na pytanie nr 2: Czy świadczenie przez Panią usług on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych jest możliwe bez wykorzystania technologii informatycznej, odpowiedziała Pani: Świadczenie przez Wnioskodawczynię usług on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych jest możliwe przy wykorzystaniu komunikatora internetowego oraz sieci Internet, bez wykorzystania innej technologii.
Na pytanie nr 3: Czy w ramach świadczonych przez Panią usług on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych następuje interakcja z uczestnikami? W jaki sposób, odpowiedziała Pani: W ramach świadczonych przez Wnioskodawczynię usług on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych następuje interakcja z uczestnikami. Interakcja w formie rozmowy on-line (wideokonferencja) z Lektorem.
Na pytanie nr 4: W związku ze świadczeniem przez Panią usług w ramach Kursów proszę wskazać:
a)na czym polegają świadczone usługi,
b)czy głównym celem Kursu jest nauka języka obcego,
c)czy poza nauczaniem języka obcego wykonuje Pani inne czynności w ramach Kursu, jeśli tak to proszę opisać jakie,
d)czy Kurs obejmuje czynności niezbędne i ściśle związane z nauką języka obcego,
e)czy między świadczeniami oferowanymi w ramach Kursów istnieje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie, jeśli tak proszę wskazać na czym ta zależność polega,
odpowiedziała Pani:
a)usługi świadczone w ramach Kursów polegają na nauce języka obcego podczas lekcji prowadzonych przez Lektorów;
b)głównym celem Kursu jest nauka języka obcego;
c)w ramach Kursu, poza nauczaniem języka obcego sensu stricto, przeprowadzana jest kwalifikacja na zajęcia, dostarczane są materiały dydaktyczne oraz przeprowadzane są testy sprawdzające nabytą wiedzę;
d)Kurs obejmuje czynności niezbędne i ściśle związane z nauką języka obcego;
e)świadczenia oferowane w ramach Kursów są ze sobą ściśle związane i nie mogą być świadczone oddzielnie, gdyż składają się one na proces dydaktyczny, którego celem jest nauka języka obcego.
Na pytanie nr 5: W związku ze świadczeniem przez Panią usług audytu językowego proszę wskazać:
a)na czym polegają świadczone usługi,
b)czy usługa audytu językowego stanowi usługę nauczania języka obcego,
c)czy głównym celem audytu językowego będzie nauka języka obcego
odpowiedziała Pani:
a)Wnioskodawczyni świadczy usługi audytu językowego polegające na sprawdzaniu poziomu językowego kadry pracowniczej klienta, również w ramach prowadzonego przez niego procesu rekrutacji. Audyt językowy polega na zweryfikowaniu poziomu znajomości języka u osoby skierowanej na audyt. Weryfikacja może być przeprowadzona z wykorzystaniem testu językowego pisemnego, testu w formie on-line lub testu ustnego w formie rozmowy z metodykiem (telefonicznej, on-line lub na żywo),
b)audyt językowy nie stanowi usługi nauczania języka obcego,
c)głównym celem audytu językowego nie jest nauka języka obcego.
Na pytanie nr 6: Czy Spółka będzie świadczyła usługi on-line? Jeśli tak to:
a)Czy świadczone przez Spółkę usługi on-line będą zautomatyzowane, a udział człowieka niewielki?
b)Czy świadczenie przez Spółkę usług on-line będzie możliwe bez wykorzystania technologii informatycznej?
c)Czy w ramach świadczonych przez Spółkę usług on-line będzie następowała interakcja z uczestnikami? W jaki sposób?
odpowiedziała Pani:
a)świadczone przez Spółkę usługi on-line nie będą zautomatyzowane, udział człowieka jest istotny - podstawowy,
b)świadczenie przez Spółkę usług on-line będzie możliwe przy wykorzystaniu komunikatora internetowego oraz sieci Internet, bez wykorzystania innej technologii,
c)w ramach świadczonych przez Spółkę usług on-line będzie następowała interakcja z uczestnikami. Interakcja w formie rozmowy on-line (wideokonferencja) z Lektorem.
Na pytanie nr 7: W związku z planowanym świadczeniem przez Spółkę usług w ramach Kursów proszę wskazać:
a)na czym będą polegały świadczone usługi,
b)czy głównym celem Kursu będzie nauka języka obcego,
c)czy poza nauczaniem języka obcego będzie Pani wykonywała inne czynności w ramach Kursu, jeśli tak to proszę opisać jakie,
d)czy Kurs będzie obejmował czynności niezbędne i ściśle związane z nauką języka obcego,
e)czy między świadczeniami oferowanymi w ramach Kursów będzie istniała zależność powodująca, że czynności te nie mogą być świadczone odrębnie, jeśli tak proszę wskazać na czym ta zależność polega,
odpowiedziała Pani:
a)usługi świadczone w ramach Kursów przez Spółkę będą polegały na nauce języka obcego podczas lekcji prowadzonych przez Lektorów,
b)głównym celem Kursu będzie nauka języka obcego,
c)w ramach Kursu, poza nauczaniem języka obcego sensu stricto, będzie przeprowadzana kwalifikacja na zajęcia, dostarczane będą materiały dydaktyczne oraz przeprowadzane będą testy sprawdzające nabytą wiedzę,
d)kurs będzie obejmował czynności niezbędne i ściśle związane z nauką języka obcego,
e)świadczenia oferowane w ramach Kursów będą ze sobą ściśle związane i nie będą mogły być świadczone oddzielnie, gdyż składają się one na proces dydaktyczny, którego celem będzie nauka języka obcego.
Na pytanie nr 8: W związku z planowanym świadczeniem przez Spółkę usług audytu językowego proszę wskazać:
a)na czym będą polegały świadczone usługi,
b)czy usługa audytu językowego stanowi usługę nauczania języka obcego
c)czy głównym celem audytu językowego będzie nauka języka obcego
odpowiedziała Pani:
a)świadczone przez Spółkę usługi audytu językowego będą polegały na sprawdzaniu poziomu językowego kadry pracowniczej klienta, również w ramach prowadzonego przez niego procesu rekrutacji. Audyt językowy polegać będzie na zweryfikowaniu poziomu znajomości języka u osoby skierowanej na audyt. Weryfikacja może być przeprowadzona z wykorzystaniem testu językowego pisemnego, testu w formie on-line lub testu ustnego w formie rozmowy z metodykiem (telefonicznej, on-line lub na żywo),
b)audyt językowy nie będzie stanowił usługi nauczania języka obcego,
c)głównym celem audytu językowego nie będzie nauka języka obcego.
Na pytanie nr 9: Czy świadczone przez Panią usługi stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczyciela, odpowiedziała Pani: Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi (zarówno Kursy, jak i audyty językowe) nie stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczyciela.
Na pytanie nr 10: Czy świadczone przez Panią usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Jeśli tak, proszę wskazać:
- Czy jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
- Czy usługi świadczone przez Panią są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to w jakich? (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie przepisy, z których wynika np. program kursu/szkolenia, ilość godzin kursu/szkolenia, tematyka, krąg osób objętych kursem/szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.),
- Czy świadczone przez Panią usługi są finansowane w całości, bądź co najmniej w 70% ze środków publicznych? Jeśli tak, czy posiada Pani dokumentację potwierdzającą sposób finansowania za pomocą środków publicznych,
odpowiedziała Pani: Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi (zarówno Kursy, jak i audyty językowe) nie stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Na pytanie nr 11: Czy świadczone przez Spółkę usługi będą usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli, odpowiedziała Pani: Świadczone przez Spółkę usługi (zarówno Kursy, jak i audyty językowe) nie będą usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczyciela.
Na pytanie nr 12: Czy usługi świadczone przez Spółkę będą stanowić usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego? Jeśli tak, proszę wskazać:
- Czy będzie to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
- Czy usługi świadczone przez Spółkę będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to w jakich? (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie przepisy, z których wynika np. program kursu/szkolenia, ilość godzin kursu/szkolenia, tematyka, krąg osób objętych kursem/szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.),
- Czy świadczone przez Spółkę usługi będą finansowane w całości, bądź co najmniej w 70% ze środków publicznych? Jeśli tak, czy będzie Pani posiadała dokumentację potwierdzającą sposób finansowania za pomocą środków publicznych,
odpowiedziała Pani: Świadczone przez Spółkę usługi (zarówno Kursy, jak i audyty językowe) nie będą stanowić usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
Pytania
1.Czy świadczenie przez Wnioskodawczynię usług w ramach Kursów jest zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT?
2.Czy świadczenie przez Wnioskodawczynię usług audytu językowego jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
3.Czy świadczenie przez Spółkę usług w ramach Kursów będzie zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT?
4.Czy świadczenie przez Spółkę usług audytu językowego będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. pytanie nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (co wynika z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, dokonywana przez Wnioskodawczynię sprzedaż usług w ramach Kursów stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.
W celu dokonania klasyfikacji świadczenia usług w ramach Kursów dla potrzeb VAT w pierwszej kolejności należy ocenić charakter usług i poszczególnych świadczeń.
Zgodnie z generalną zasadą, każda czynność powinna być rozpatrywana jako oddzielna i niezależna dla celów opodatkowania VAT. Jednakże, gdy kilka czynności łącznie stanowi z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie, nie powinno się go sztucznie rozdzielać jedynie dla celów podatkowych. W przypadkach, gdy dwa lub więcej świadczeń (lub działań) wykonanych przez podatnika są tak blisko powiązane, że razem tworzą jedną, gospodarczo spójną całość, a ich rozdzielenie byłoby nienaturalne, wtedy wszystkie te działania traktuje się jako jedno świadczenie w kontekście przepisów Ustawy VAT.
Pojęcie świadczenia kompleksowego nie zostało zdefiniowane ani w krajowych, ani w unijnych regulacjach VAT. Koncepcja tego rodzaju świadczeń została natomiast wypracowana w dorobku orzeczniczym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "Trybunał" lub "TSUE") i aktualnie obejmuje szereg orzeczeń, traktujących między innymi o kryteriach i przesłankach uznania danego świadczenia za złożone.
Tytułem przykładu można przywołać orzeczenie z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse TSUE uznał m.in., że: - „(...) jeżeli transakcja obejmuje wiele elementów, powstaje pytanie, czy należy uznać, iż składa się ona z jednego świadczenia, czy też z kilku odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku VAT. Z orzecznictwa Trybunału wynika bowiem, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (...). W tym zakresie Trybunał orzekł, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jednolite nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny”.
Polskie sądy administracyjne bezpośrednio odwołują się do stanowiska prezentowanego przez Trybunał. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 lutego 2019 r. o sygn. I FSK 1543/18 podniósł, że: „Jak zatem wielokrotnie podkreślał Trybunał, zasadą jest to, że każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne. Wyjątek od tej zasady ma miejsce wtedy, gdy świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę. W takiej sytuacji nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT Trybunał akcentował przy tym w szczególności ekonomiczny punkt widzenia oraz ocenę z perspektywy nabywcy”.
Analiza orzecznictwa w tym głównie orzeczeń TSUE - wskazuje zatem, że dla celów VAT jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy, albo przynajmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Sztuczność takiego rozdzielenia powinna być oceniana z ekonomicznego i praktycznego punktu widzenia konsumenta. Z orzecznictwa wynika, że kryterium potrzeb konsumenta jest jednym z podstawowych narzędzi, którymi powinien posługiwać się podatnik VAT w celu ustalenia, czy realizuje on jedno świadczenie, czy też szereg niezależnych czynności.
Zdaniem Wnioskodawczyni, właśnie taka sytuacja ma miejsce w przypadku świadczonej przez nią usługi w ramach Kursu. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w ramach ustalonej ceny za Kurs, przeprowadzana jest kwalifikacja na zajęcia, dostarczane są materiały dydaktyczne oraz przeprowadzane są testy sprawdzające nabytą wiedzę.
Rozdzielenie poszczególnych wydarzeń/aktywności oferowanych w ramach Kursów, prowadziłoby niewątpliwie do sztucznego wykreowania odrębnych od siebie świadczeń, które w istocie nie są oferowane ani świadczone w niezależnej postaci, a stanowią jedynie części składowe jednej usługi, którą świadczy Wnioskodawczyni dla swoich klientów.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Jeśli chodzi o ww. zwolnienie od VAT istotne jest podkreślenie, że przepis ten nie wprowadza żadnych ograniczeń dotyczących podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia (tj. nie określa on, jakie podmioty powinny oferować usługi związane z nauczaniem języków obcych, by móc korzystać z tego zwolnienia).
Regulacja ta ustanawia natomiast dwie przesłanki przedmiotowe - świadczona usługa musi mieć charakter nauczania, a jego przedmiotem musi być język obcy. Jednocześnie jednak przepis ten nie narzuca skonkretyzowanych przesłanek, warunków lub też ograniczeń dotyczących formy i metody świadczenia tego rodzaju usług.
Należy zauważyć, że regulacja ta odnosi się wprost do czynności nauki języków obcych oraz dostawy towarów i usług ściśle z nią związanych. Zakres zwolnienia został więc scharakteryzowany wyłącznie poprzez odniesienie do faktycznego przedmiotu wykonywanych usług (tj. nauki języków obcych, tak jak ma to miejsce w przypadku usług objętych złożonym wnioskiem). Ustawodawca nie uzależnił możliwości stosowania powyższego zwolnienia od żadnej przesłanki podmiotowej, co oznacza, że nie jest istotny status podmiotu świadczącego usługę czy status podmiotu będącego nabywcą usługi.
Tym samym, zwolnienie to ma charakter wyłącznie przedmiotowy (por. T. Michalik, VAT. Komentarz, Wyd. 16, Warszawa 2021 r.). Nie ma przy tym również znaczenia cel, w którym świadczone są usługi. W związku z tym zwolnieniem będzie objęta zarówno hobbystyczna nauka języków obcych, jak również nauka do celów zawodowych (por. J. Martini, P. Skorupa. M. Wojda, Podatek od towarów i usług Komentarz, Wyd. 1. Warszawa 2014 r.).
Niemniej podkreślenia wymaga to, że regulacja art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT, nie precyzuje, w jakiej formie powinno odbywać się przekazywanie wiedzy z zakresu nauki języków obcych, aby taka usługa mogła korzystać ze zwolnienia od VAT. W szczególności ustawodawca nie wprowadził warunku, aby takie nauczanie musiało odbywać przy fizycznej obecności uczestników zajęć, czy nauczyciela.
Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, powyższym zwolnieniem objęte będzie zarówno nauczanie świadczone w sposób tradycyjny, tj. stacjonarnie, jak i On-line. Kursy przeprowadzane są przez Lektorów w formie on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych (...), jak i stacjonarnie w umówionym miejscu.
Dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia nie ma zatem znaczenia, w jaki sposób podmiot prowadzi naukę języków obcych. W szczególności nie ma podstaw, aby wyłączyć z zakresu powyższego zwolnienia usługi nauczania języków obcych świadczone na odległość w ramach usług elektronicznych (podobnie: A. Bartosiewicz, VAT, Komentarz, wyd. XVI, WKP 2022 r.).
Zgodnie z komentarzem Matarewicz Jacek. Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany. Opublikowano LEX/EL 2023 r.: „Do zastosowania zwolnienia nie ma znaczenia, kto świadczy usługę, ani też to, na czyją rzecz usługa jest świadczona. Usługę nauczania języków obcych może świadczyć placówka oświatowa, uczelnia, prywatny nauczyciel, a nawet osoba niemająca żadnych kwalifikacji do nauczania języków obcych. Tak samo odbiorcą może być np. podmiot gospodarczy lub osoba fizyczna. W każdym przypadku nauka języków obcych podlega zwolnieniu z VAT”.
W opisie stanu faktycznego wskazano, że Wnioskodawczyni świadczy usługi w ramach Kursów przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych oraz osoby świadczące swoje usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT, wskazać należy, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych.
Skutkiem powyższego, z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Wobec powyższego, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że świadczenie usług w ramach Kursów, jako że mieszczą się w zakresie pojęciowym usług nauczania języków obcych oraz dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT.
Ad. pytanie nr 2.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (co wynika z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, dokonywana przez Wnioskodawczynię sprzedaż usług audytu językowego stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.
Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni świadczy usługi audytu językowego polegające na sprawdzaniu poziomu językowego kadry pracowniczej klienta. Wynik audytu językowego umieszczany jest w raporcie.
Tego typu usługi nie mieszczą się w katalogu usług zwolnionych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 Ustawy o VAT. W związku z tym, usługi te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Ad. pytanie nr 3
W ocenie Wnioskodawczyni, świadczenie przez Spółkę usług w ramach Kursów będzie zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT.
Z uwagi na istotne aspekty natury prawnej, Wnioskodawczyni zamierza dokonać przekształcenia - na podstawie art. 551 § 5, zgodnie z trybem przewidzianym w art. 584¹ - 584¹³ KSH jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, której na moment przekształcenia jedynym wspólnikiem będzie Wnioskodawczyni.
Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Wnioskodawczynię, w tym będzie kontynuowała realizację usług w ramach Kursów rozpoczętych jeszcze przed przekształceniem przez Wnioskodawczynię.
Spółka nie będzie posiadała statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, czy też statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz/lub instytutu badawczego. Spółka nie będzie posiadała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Świadczone przez Spółkę usługi w ramach Kursów, związane z nauką języków obcych, nie będą stanowić usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i b Ustawy o VAT.
Wykonywane w ramach Kursu usługi, związane z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy o VAT.
Usługi w zakresie prowadzenia zajęć w ramach Kursów związanych z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. Nabyte w ramach Kursów umiejętności, nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i nie będą miały na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.
Usługi świadczone w ramach Kursów nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonej przez nauczycieli. Usługi świadczone przez Spółkę w ramach Kursów nie będą finansowane ze środków publicznych.
Spółka będzie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
W związku z przekształceniem, działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię zostanie wykreślona z CEIDG oraz Wnioskodawczyni zostanie wykreślona z rejestru podatników VAT czynnych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (co wynika z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, dokonywana przez Spółkę sprzedaż usług w ramach Kursów będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.
W celu dokonania klasyfikacji świadczenia usług w ramach Kursów dla potrzeb VAT w pierwszej kolejności należy ocenić charakter usług i poszczególnych świadczeń.
Zgodnie z generalną zasadą, każda czynność powinna być rozpatrywana jako oddzielna i niezależna dla celów opodatkowania podatkiem VAT. Jednakże, gdy kilka czynności łącznie stanowi z ekonomicznego punktu widzenia jedno świadczenie, nie powinno się go sztucznie rozdzielać jedynie dla celów podatkowych. W przypadkach, gdy dwa lub więcej świadczeń (lub działań) wykonanych przez podatnika są tak blisko powiązane, że razem tworzą jedną, gospodarczo spójną całość, a ich rozdzielenie byłoby nienaturalne, wtedy wszystkie te działania traktuje się jako jedno świadczenie w kontekście przepisów Ustawy o VAT.
Pojęcie świadczenia kompleksowego nie zostało zdefiniowane ani w krajowych, ani w unijnych regulacjach VAT. Koncepcja tego rodzaju świadczeń została natomiast wypracowana w dorobku orzeczniczym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "Trybunał" lub "TSUE") i aktualnie obejmuje szereg orzeczeń, traktujących między innymi o kryteriach i przesłankach uznania danego świadczenia za złożone.
Tytułem przykładu można przywołać orzeczenie z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse TSUE uznał m.in., że: - „(...) jeżeli transakcja obejmuje wiele elementów, powstaje pytanie, czy należy uznać, iż składa się ona z jednego świadczenia, czy też z kilku odrębnych i niezależnych świadczeń, które należy oceniać oddzielnie z punktu widzenia podatku VAT. Z orzecznictwa Trybunału wynika bowiem, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (...). W tym zakresie Trybunał orzekł, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jednolite nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny”.
Polskie sądy administracyjne bezpośrednio odwołują się do stanowiska prezentowanego przez Trybunał. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 lutego 2019 r. o sygn. I FSK 1543/18 podniósł, że: - „Jak zatem wielokrotnie podkreślał Trybunał, zasadą jest to, że każde świadczenie usług musi być zasadniczo uznawane za odrębne i niezależne. Wyjątek od tej zasady ma miejsce wtedy, gdy świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę. W takiej sytuacji nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT Trybunał akcentował przy tym w szczególności ekonomiczny punkt widzenia oraz ocenę z perspektywy nabywcy”.
Analiza orzecznictwa w tym głównie orzeczeń TSUE - wskazuje zatem, że dla celów VAT jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy, albo przynajmniej dwie czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Sztuczność takiego rozdzielenia powinna być oceniana z ekonomicznego i praktycznego punktu widzenia konsumenta. Z orzecznictwa wynika, że kryterium potrzeb konsumenta jest jednym z podstawowych narzędzi, którymi powinien posługiwać się podatnik VAT w celu ustalenia, czy realizuje on jedno świadczenie, czy też szereg niezależnych czynności.
Właśnie taka sytuacja ma miejsce w przypadku opisanej usługi w ramach Kursu. Jak wskazano we wniosku, w ramach ustalonej ceny za Kurs, przeprowadzana jest kwalifikacja na zajęcia, dostarczane są materiały dydaktyczne oraz przeprowadzane są testy sprawdzające nabytą wiedzę.
Rozdzielenie poszczególnych wydarzeń/aktywności oferowanych w ramach Kursów, prowadziłoby niewątpliwie do sztucznego wykreowania odrębnych od siebie świadczeń, które w istocie nie są oferowane ani świadczone w niezależnej postaci, a stanowią jedynie części składowe jednej usługi, którą świadczy Wnioskodawczyni dla swoich klientów.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Jeśli chodzi o ww. zwolnienie od VAT istotne jest podkreślenie, że przepis ten nie wprowadza żadnych ograniczeń dotyczących podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia (tj. nie określa on, jakie podmioty powinny oferować usługi związane z nauczaniem języków obcych, by móc korzystać z tego zwolnienia).
Regulacja ta ustanawia natomiast dwie przesłanki przedmiotowe - świadczona usługa musi mieć charakter nauczania, a jego przedmiotem musi być język obcy. Jednocześnie jednak przepis ten nie narzuca skonkretyzowanych przesłanek, warunków lub też ograniczeń dotyczących formy i metody świadczenia tego rodzaju usług.
Należy zauważyć, że regulacja ta odnosi się wprost do czynności nauki języków obcych oraz dostawy towarów i usług ściśle z nią związanych. Zakres zwolnienia został więc scharakteryzowany wyłącznie poprzez odniesienie do faktycznego przedmiotu wykonywanych usług (tj. nauki języków obcych, tak jak ma to miejsce w przypadku usług objętych złożonym wnioskiem). Ustawodawca nie uzależnił możliwości stosowania powyższego zwolnienia od żadnej przesłanki podmiotowej, co oznacza, że nie jest istotny status podmiotu świadczącego usługę czy status podmiotu będącego nabywcą usługi.
Tym samym, zwolnienie to ma charakter wyłącznie przedmiotowy (por. T. Michalik, VAT. Komentarz, Wyd. 16, Warszawa 2021 r.). Nie ma przy tym również znaczenia cel, w którym świadczone są usługi. W związku z tym zwolnieniem będzie objęta zarówno hobbystyczna nauka języków obcych, jak również nauka do celów zawodowych (por, J. Martini, P. Skorupa. M. Wojda, Podatek od towarów i usług Komentarz, Wyd. 1. Warszawa 2014 r.).
Niemniej podkreślenia wymaga to, że regulacja art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT, nie precyzuje, w jakiej formie powinno odbywać się przekazywanie wiedzy z zakresu nauki języków obcych, aby taka usługa mogła korzystać ze zwolnienia od VAT. W szczególności ustawodawca nie wprowadził warunku, aby takie nauczanie musiało odbywać przy fizycznej obecności uczestników zajęć, czy nauczyciela.
Zatem powyższym zwolnieniem objęte będzie zarówno nauczanie świadczone w sposób tradycyjny, tj. stacjonarnie, jak i on-line. Kursy przeprowadzane są przez Lektorów w formie on-line za pośrednictwem komunikatorów internetowych (...), jak i stacjonarnie w umówionym miejscu.
Dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia nie ma zatem znaczenia, w jaki sposób podmiot prowadzi naukę języków obcych. W szczególności nie ma podstaw, aby wyłączyć z zakresu powyższego zwolnienia usługi nauczania języków obcych świadczone na odległość w ramach usług elektronicznych (podobnie: A. Bartosiewicz, VAT, Komentarz, wyd. XVI, WKP 2022 r.).
Zgodnie z komentarzem Matarewicz Jacek. Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany. Opublikowano LEX/EL 2023 r.: „Do zastosowania zwolnienia nie ma znaczenia, kto świadczy usługę, ani też to, na czyją rzecz usługa jest świadczona. Usługę nauczania języków obcych może świadczyć placówka oświatowa, uczelnia, prywatny nauczyciel, a nawet osoba niemająca żadnych kwalifikacji do nauczania języków obcych. Tak samo odbiorcą może być np. podmiot gospodarczy lub osoba fizyczna. W każdym przypadku nauka języków obcych podlega zwolnieniu z VAT”.
W opisie stanu faktycznego wskazano, że Wnioskodawczyni świadczy usługi w ramach Kursów przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych oraz osoby świadczące swoje usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy VAT, wskazać należy, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych.
Skutkiem powyższego, z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Wobec powyższego, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że świadczenie usług w ramach Kursów, jako że mieszczą się w zakresie pojęciowym usług nauczania języków obcych oraz dostaw towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, będą korzystać w Spółce ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT.
Ad. pytanie nr 4
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (co wynika z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, dokonywana przez Wnioskodawczynię sprzedaż usług audytu językowego stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.
Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni świadczy usługi audytu językowego polegające na sprawdzaniu poziomu językowego kadry pracowniczej klienta. Wynik audytu językowego umieszczany jest w raporcie. Wnioskodawczyni zamierza dokonać przekształcenia - na podstawie art. 551 § 5, zgodnie z trybem przewidzianym w art. 584¹ - 584¹³ ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (tj. Dz.U z 2024 r., poz. 18, dalej „KSH”) - jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni w Spółkę.
Spółka będzie kontynuowała działalność prowadzoną przez Wnioskodawczynię, w tym będzie kontynuowała realizację usług w ramach Kursów rozpoczętych jeszcze przed przekształceniem przez Wnioskodawczynię.
Usługi audytu językowego nie będą się mieściły w katalogu usług zwolnionych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26-29 Ustawy o VAT. W związku z tym, usługi te będą w Spółce opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W myśl art. 2 pkt 26 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:
Ust. 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
ust. 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q) (uchylona)
r) (uchylona)
s) (uchylona)
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika II do rozporządzenia 282/2011 Dyrektywy 2006/112/WE Rady wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy, będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Z kolei, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Stosowanie zwolnień od podatku od towarów i usług ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Pani wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy świadczenie przez Panią, usług w ramach Kursów jest zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT.
Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazania wymaga, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.
Zatem w pierwszej kolejności zbadania wymaga, czy usługi nauczania języka angielskiego prowadzone przez Panią nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, nie jest Pani żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tzn. nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym.
Tym samym, dla świadczonych przez Panią usług nauczania języka angielskiego nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy.
Kolejno, z analizy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Z wniosku wynika, że usługi świadczone przez Panią nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonej przez nauczycieli.
Tym samym, w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Ponadto, świadczone przez Panią usługi nie korzystają również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W opisie sprawy wskazała Pani, że wykonywane w ramach Kursu usługi, związane z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Nabyte w ramach Kursów umiejętności, nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i nie będą miały na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Usługi świadczone przez Panią w ramach Kursów nie są finansowane ze środków publicznych.
W konsekwencji mając na uwadze zaprezentowany opis sprawy, świadczone przez Panią usługi, związane z nauką języków obcych nie stanowią usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy.
W związku z powyższym, skoro dla ww. usług nie znajdzie zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to należy przeanalizować czy znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
W opisie sprawy wskazała Pani, że głównym celem Kursu jest nauka języka obcego. W ramach Kursu, poza nauczaniem języka obcego, przeprowadzana jest kwalifikacja na zajęcia, dostarczane są materiały dydaktyczne oraz przeprowadzane są testy sprawdzające nabytą wiedzę. Kurs obejmuje czynności niezbędne i ściśle związane z nauką języka obcego. Świadczenia oferowane w ramach Kursów są ze sobą ściśle związane i nie mogą być świadczone oddzielnie, gdyż składają się one na proces dydaktyczny, którego celem jest nauka języka obcego.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w rozpatrywanym przypadku świadczone przez Panią usługi w ramach Kursów są usługi nauczania języków obcych. Tym samym spełnione zostały warunki dla zastosowania dla tych usług zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
A zatem świadczone przez Panią usługi w ramach Kursów korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Pani wątpliwości dotyczą również ustalenia czy świadczenie przez Panią usług audytu językowego jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pani usługi audytu językowego polegające na sprawdzaniu poziomu językowego kadry pracowniczej klienta, również w ramach prowadzonego przez niego procesu rekrutacji. Audyt językowy polega na zweryfikowaniu poziomu znajomości języka u osoby skierowanej na audyt. Weryfikacja może być przeprowadzona z wykorzystaniem testu językowego pisemnego, testu w formie on-line lub testu ustnego w formie rozmowy z metodykiem (telefonicznej, on-line lub na żywo). Audyt językowy nie stanowi usługi nauczania języka obcego. Głównym celem audytu językowego nie jest nauka języka obcego.
Skoro usługi audytu językowego nie stanowią usług nauczania języka obcego, tym samym nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
W konsekwencji Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
W dalszej części Pani wątpliwości dotyczą ustalenia czy świadczenie przez Spółkę usług w ramach Kursów będzie zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 Ustawy o VAT.
Jak już stwierdzono, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych oraz usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.
Zatem w pierwszej kolejności zbadania wymaga, czy usługi nauczania języka angielskiego świadczone przez Spółkę nie będą stanowić usług wymienionych w tych punktach.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, Spółka nie będzie żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tzn. jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym.
Tym samym, dla świadczonych przez Spółkę usług nauczania języka angielskiego nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a i lit. b ustawy.
Ponadto z wniosku wynika, że usługi świadczone przez Spółkę nie będą stanowiły usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonej przez nauczycieli.
W konsekwencji, w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Jednocześnie, usługi świadczone przez Spółkę nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W opisie sprawy wskazała Pani, że wykonywane w ramach Kursu usługi, związane z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt) 26, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy o VAT. Usługi w zakresie prowadzenia zajęć w ramach Kursów związanych z nauką języków obcych nie będą stanowiły usług w zakresie kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego. Nabyte w ramach Kursów umiejętności, nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i nie będą miały na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Usługi świadczone przez Spółkę w ramach Kursów nie będą finansowane ze środków publicznych.
W konsekwencji mając na uwadze zaprezentowany opis sprawy, świadczenie przez Spółkę usług, związanych z nauką języków obcych nie będzie stanowić usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy.
W związku z powyższym, skoro dla ww. usług nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy, to należy przeanalizować czy znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
W opisie sprawy wskazała Pani, że usługi świadczone w ramach Kursów przez Spółkę będą polegały na nauce języka obcego podczas lekcji prowadzonych przez Lektorów. Głównym celem Kursu będzie nauka języka obcego. W ramach Kursu, poza nauczaniem języka obcego sensu stricto, będzie przeprowadzana kwalifikacja na zajęcia, dostarczane będą materiały dydaktyczne oraz przeprowadzane będą testy sprawdzające nabytą wiedzę. Kurs będzie obejmował czynności niezbędne i ściśle związane z nauką języka obcego. Świadczenia oferowane w ramach Kursów będą ze sobą ściśle związane i nie będą mogły być świadczone oddzielnie, gdyż składają się one na proces dydaktyczny, którego celem będzie nauka języka obcego. Tym samym spełnione zostaną warunki dla zastosowania dla tych usług zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi nauczania języków oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
A zatem świadczone przez Spółkę usługi w ramach Kursów będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Ponadto Pani wątpliwości dotyczą ustalenia czy świadczenie przez Spółkę usług audytu językowego będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Spółkę usługi audytu językowego będą polegały na sprawdzaniu poziomu językowego kadry pracowniczej klienta, również w ramach prowadzonego przez niego procesu rekrutacji. Audyt językowy polegać będzie na zweryfikowaniu poziomu znajomości języka u osoby skierowanej na audyt. Weryfikacja może być przeprowadzona z wykorzystaniem testu językowego pisemnego, testu w formie on-line lub testu ustnego w formie rozmowy z metodykiem (telefonicznej, on-line lub na żywo). Audyt językowy nie będzie stanowił usługi nauczania języka obcego. Głównym celem audytu językowego nie będzie nauka języka obcego.
Skoro usługi audytu językowego nie będą stanowić usług nauczania języka obcego, tym samym nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
W konsekwencji Pani stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
