
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu
z tytułu wyjazdu integracyjnego sobotnio-niedzielnego pracowników sfinansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - postanawia
uznać przedstawione stanowisko za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 06 października 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu z tytułu wyjazdu integracyjnego sobotnio-niedzielnego pracowników sfinansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w miesiącu październiku został zorganizowany sobotnio-niedzielny wyjazd integracyjny dla 35 pracowników do Puszczy Białowieskiej. Na koszt wyjazdu złożyły się transport, noclegi i wyżywienie. Organizacją imprezy zajmowała się jednostka prowadząca usługi turystyczne.
Według Jednostki podatek dochodowy nie powinien zostać
naliczony, gdyż;
- faktura określa łączną odpłatność na rzecz ogółu osób korzystających zeświadczenia (w tym transport, nocleg i wyżywienie),
- pokoje zapewnione przez organizatora były o różnym standardzie,
- zapewniono wyżywienie w formie ogniska bez określonego kosztu jednostkowego na osobę.
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa podatkowego w tym zakresie - organ podatkowy stwierdził, że:
1/ zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,
2/ art. 10 ust. 1 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy określa, że źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy
stosunek pracy, członkowstwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
3/ zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne (....) bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość rzeczowych
świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W związku z tym, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, ani też świadczenia rzeczowego, dla jego ustalenia należy odwołać się do definicji zawartych w innych aktach prawnych. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. W konsekwencji definicję świadczeń rzeczowych należy budować również w oparciu o przytoczony zapis. Materialny charakter, dający podstawę do zakwalifikowania jako świadczenia rzeczowe mają z pewnością: wartość biletów do teatru, kina, muzeum, wartość karnetu na basen czy siłownię oraz paczki świąteczne. Natomiast nie
można uznać, iż wartość imprezy integracyjnej w postaci kosztów przewozu, noclegów i wyżywienia, której organizacją zajmowała się jednostka prowadząca usługi turystyczne i w całości sfinansowana przez zakład pracy z ZFŚS jest świadczeniem rzeczowym, bowiem uczestnicy imprezy nie otrzymali świadczenia o charakterze materialnym, tj. rzeczowym. Przedmiotem świadczenia była usługa wykonana przez jednostkę prowadzącą usługi turystyczne, a więc usługa turystyczna a nie rzecz. Zatem wartość takiego świadczenia stanowi przychód pracownika i przychód ten nie podlega zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód pracownika ustala się według cen zakupu danej usługi ( art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w takiej części w jakiej należy ją odnieść do konkretnego pracownika - uczestnika imprezy. Wartość imprezy dla pracownika płatnik ma obowiązek doliczyć dowynagrodzenia wypłacanego w danym
miesiącu i od łącznej wartości pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym postanowiono jak na wstępie.
P O U C Z E N I E
Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez Płatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
