Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ... - Interpretacja - PDFN/415-89/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.12.2005, sygn. PDFN/415-89/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w .... stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 22.09.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 28.09.2005 r.) dotyczące kwestii:Czy wsparcie udzielone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na rozwój punktu konsultacyjnego na podstawie Umowy z dnia 1 lipca 2005 r. nr XXXX O Udzielenie Wsparcia Na Prowadzenie Punktu Konsyltacyjnego Regionalenego w Ramach Działania 1.1.1 SPO WKP zawartej z ... Agencją ... S.A., przeznaczone na wynagrodzenie Wnioskodawczyni jako osoby zatrudnionej bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia opisanego we wniosku stanowi dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny sprawy opisany we wniosku: Wnioskodawczyni jest pracownikiem ... Agencji ... S.A.. w K., która w oparciu o umowę zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie uzyskała bezzwrotne wsparcie finansowe (dotację) na prowadzenie regionalnego Punktu Konsultacyjnego w ramach poddziałania 1.1.1. Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

Środki finansowe przeznaczone na realizację celów Programu SPO WKP realizowane są z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Wszystkie wydatki kwalifikowane ponoszone na potrzeby funkcjonowania prowadzonego Punktu Konsultacyjnego zgodnie z projektem budżetu będą finansowane przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27.08.2004 r. w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są, poniesione w okresie od dnia zawarcia umowy o udzielenie wsparcia do dnia określonego w umowie wydatki m. in. na wynagrodzenia osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Wsparcie przekazane jest bowiem ...Agencji ... S. A., która jako osoba prawna realizuje swoje zadania i umowy w oparciu o pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.

Do obowiązków osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia należy: działanie na rzecz zacieśniania współpracy pomiędzy Punktami Konsultacyjnymi w ramach sieci, przygotowywanie sprawozdawczości merytorycznej i finansowej, opracowywanie i aktualizowanie pakietów informacyjnych, opracowywanie materiałów informacyjnych i promocyjnych, współpraca, nadzór oraz monitoring lokalnych Punktów Informacyjnych oraz organizacja sesji informacyjnych, a także współpraca z Centrum Zarządzania Informacją dla Partnerów przy PARP, udostępnianie informacji dla współpracujących LOP, rozpowszechnianie materiałów informacyjnych PARP oraz tworzenie i rozpowszechnianie materiałów własnych. Wymienione zadania realizują etatowi pracownicy zgłoszenia przez ... Agencję... S. A. na etapie aplikowania o środki pomocowe.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zapytuje, czy wsparcie udzielone przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na rozwój Punktu Konsultacyjnego przeznaczone na wynagrodzenie osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji przedsięwzięcia opisanego powyżej, stanowi dochód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych ?

Stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie. W ocenie Wnioskodawczyni, w powyższej sprawie znajduje zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.19991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody jej uzyskiwane z tytułu bezpośredniej realizacji celu programu, na podstawie umowy o pracę z osobą prawną, która "pierwsza" uzyskała pomoc (... Agencją ... S. A.) winny być objęte zwolnieniem podatkowym. ...A.gencja ... S. A. jako osoba prawna, a zarazem beneficjent środków pomocowych, nie może samodzielnie realizować działań objętych Programem, w związku z czym prace te wykonywane są przez osoby fizyczne bezpośrednio realizujące program. Nie ulega wątpliwości, że w tym przypadku nie zmienia się źródło środków - pochodzą one w dalszym ciągu z bezzwrotnej pomocy. ... Agencja ... S. A. wytypowała kluczowe osoby zaangażowane w realizację projektu już na etapie składania wniosku. Zgodnie z twierdzeniami Wnioskodawczyni, życiorys jej był jednym z elementów oceny projektu na etapie podejmowania decyzji o przyznaniu wsparcia ... Agencji ... S. A. w drodze konkursu. Osoby wykonujące czynności merytoryczne programu zostały imienne wskazane w załączniku nr 8 do umowy dotacji, są ściśle rozliczane według czasu pracy przeprowadzonego na rzecz projektu i płacone z wydzielonego konta, na którym gromadzone są środki dotacji przekazane przez PARP.

Do wniosku Podatniczka załączyła:

- kserokopię Umowy z dnia 1 lipca 2005 r. nr XXXX O Udzielenie Wsparcia Na Prowadzenie Punktu Konsyltacyjnego Regionalenego w Ramach Działania 1.1.1 SPO WKP zawartej pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości z siedzibą w Warszawie (zwanej dalej PARP) a ... Agencją .... S. A. z siedzibą w K. (Beneficjentem umowy) wraz z Załącznikiem nr 8 do ww. umowy zawierającym listę zaakceptowanych pracowników do realizacji zadań przez Punkt Konsultacyjny regionalny oraz konsultantów świadczących bezpłatne usługi informacyjne,

- w dniu 07.12.2005 r. Wnioskodawczyni przedłożyła wydruk komputerowy Załącznika nr 2 do ww. umowy o udzielenie wsparcia w ramach Poddziałania 1.1.1. SPO WKP, tj. Zakres Zadań Punktu Konsultacyjnego regionalnego. Ponadto Wnioskodawczyni przedłożyła swój Zakres Czynności jako Kierownika Zespołu ds. Doradztwa i Konsultacji Punktu Konsultacyjnego z dnia 1 lipca 2005 r.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Na podstawie art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż zwolnienie dotyczy tylko podatników, którym przyznano środki pomocowe, tj. beneficjentów pomocy, którzy otrzymują te środki od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym od podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Jednocześnie podmiot otrzymujący środki pomocowe musi być bezpośrednim wykonawcą prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej. Jedynie w takich okolicznościach dochody pracowników bezpośrednio realizujących cel programu uzyskane na podstawie umowy o pracę z podmiotem, który jako "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stwierdzenie, czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich finansowaniem w całości lub w części ze środków pomocowych, wymaga spełnienia przez te osoby - biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego programu - wymogu bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jest oczywistym, że choć "Beneficjentem" środków pomocowych jest określona osoba prawna, to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy o charakterze cywilnoprawnym zawartej z tą osobą prawną.

Jednakże należy odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją programu pomocowego mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym. Jednocześnie może mieć miejsce sytuacja, gdy w ramach powierzonych do wykonania obowiązków osoba fizyczna wykonuje zarówno czynności o charakterze merytorycznym przy realizacji danego projektu, jak i inne, nie mające takiego charakteru. Wówczas zasadnym jest wyodrębnienie wynagrodzenia za pracę merytoryczną w ramach projektu (np. w oparciu o karty czasu pracy, ze szczegółowym rozliczeniem wykonywanych prac na rzecz projektu) oraz wynagrodzenia za pozostałe czynności.

Z § 4 załączonej do wniosku Umowy z dnia 1 lipca 2005 r. nr XXXX O Udzielenie Wsparcia Na Prowadzenie Punktu Konsyltacyjnego Regionalnego w Ramach Działania 1.1.1 SPO WKP wynika, że ... Agencja ... - jako beneficjent - zobowiązuje się w ramach tej umowy do realizacji zadań obejmujących prowadzenie Punktu Konsultacyjnego Regionalnego w zakresie świadczenia bezpłatnych usług informacyjnych dla małych i średnich przedsiębiorstw, współpracy w ramach sieci Punktów Konsultacyjnych oraz prowadzenia nadzoru i koordynacji sieci Punktów Konsultacyjnych lokalnych na terenie województwa śląskiego. Szczegółowy zakres zadań w w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego, o którym mowa wyżej, określa część II Zakresu Zadań Punktu Konsultacyjnego regionalnego stanowiący załącznik nr 2 do umowy.Jednocześnie przedłożony przez Wnioskodawczynię zakres wykonywanych przez nią zadań z dnia 1 lipca 2005 r. w pewnym zakresie jest zbieżny z zakresem zadań Punktu Konsultacyjnego, o którym mowa w Umowie z dnia 1 lipca 2005 r. nr XXXX O Udzielenie Wsparcia Na Prowadzenie Punktu Konsyltacyjnego Regionalnego.

Zatem w rozpatrywanym stanie faktycznym, wynagrodzenie Wnioskodawczyni za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją programu pomocowego na podstawie Umowy z dnia 1 lipca 2005 r. nr XXXX mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący na dzień udzielenia odpowiedzi.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach