Postanowienie - Interpretacja - III-1/415-23A/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2005, sygn. III-1/415-23A/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art.14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 8, z 2005 r., poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w 2005 roku wynagrodzeń finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Fundacja w 2005 r. realizuje jako partner Konsorcjum projekt Phare 2002 pod nazwą ?Promocja zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich, woj. pomorskie?. Przedmiotowa edycja projektu realizowana jest w części ze środków Unii Europejskiej oraz ze środków budżetu Państwa. Powyższy projekt realizowany jest w przeważającej części przez osoby niebędące pracownikami Fundacji na podstawie zawartych umów zlecenia (trenerzy). Jednakże na potrzeby realizowanego projektu własnym pracownikom zatrudnionym na wymienionych we wniosku stanowiskach pracy tj.: - koordynator projektu, - specjalista w zespole d/s projektów, - koordynator projektów w zespole d/s projektów, - koordynator szkoleń zawodowych, - asystent w zespole d/s projektów, - członek zarządu poza obowiązkami wynikającymi z zawartych z nimi umów o pracę określono aneksami do ich zakresów obowiązków dodatkowe zadania dotyczące koordynacji realizowanego projektu i organizacji szkoleń zawodowych pracowników. Część wynagrodzeń tych pracowników za wykonywane zadania na rzecz realizowanego projektu finansowane jest ze środków bezzwrotnej pomocy. Według przedstawionego w niniejszej sprawie własnego stanowiska ? część wynagrodzeń pracowników Fundacji zatrudnionych na wymienionych powyżej stanowiskach pracy ? wykonujących wskazane dodatkowe zadania na rzecz realizowanego projektu, sfinansowane ze środków pomocowych spełniając wymogi art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolniona z podatku dochodowego. Stosownie do generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w treści art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 14, z 2000 r., poz.176, z późn.zmian.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21, 52, 52a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie zaś z postanowieniem art.21 ust.1 pkt 46 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu ? zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Zatem przywołany przepis wprowadza przedmiotowo ? podmiotowe przesłanki zwolnienia tj.: pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przy czym obie te przesłanki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, że dochody pracowników uzyskiwane na podstawie umów o pracę jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu (projektu) w ramach innej umowy (np. umowa zlecenie i o dzieło, zawartej z podmiotem będącym bezpośrednim adresatem środków pomocowych przeznaczonych na realizację programu (projektu) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z powyższym w przywołanym stanie prawnym w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są wynagrodzenia pracowników Fundacji będącej bezpośrednim adresatem środków pomocowych ? zatrudnionych na wskazanych stanowiskach pracy tj.: - koordynator projektu, - specjalista w zespole d/s projektów, - koordynator projektów w zespole d/s projektów, - koordynator szkoleń zawodowych, - asystent w zespole d/s projektów, - członek zarządu. Wykonywane bowiem przez tych pracowników zadania ? czynności na rzecz realizowanego projektu sprowadzają się w istocie do koordynacji realizowanego projektu i organizacji szkoleń. Tym samym w świetle przywołanego powyżej stanu prawnego należy uznać, że pracownicy Ci bezpośrednio realizują cel projektu i ich dochody (wynagrodzenia) w części sfinansowanej ze środków pomocowych zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże na podstawie art.39 ust.1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ? płatnik dla tych osób w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym jest obowiązany przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika informacje o uzyskanych dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy ? PIT-11/8B ? blok. F. Reasumując, postanawia się jak w sentencji.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni