P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 Ordynacja Podatkowa (tj. Dz U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z pózn. z... - Interpretacja - 1443/PD/41/415/420/22/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.12.2005, sygn. 1443/PD/41/415/420/22/05, Urząd Skarbowy w Wyszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 Ordynacja Podatkowa (tj. Dz U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z pózn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.09.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i odpowiedzi na pytania czy w opisanej sytuacji wartość kuponów rabatowych jest reprezentacją i reklamą publiczną nielimitowaną czy publiczną limitowaną 0,25% Naczelnik Urzędu Skarbowegostwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 21.09.2005r. podatniczka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jej Firma świadczy usługę płatną mycia samochodów dla wszystkich klientów oraz nieodpłatną usługę mycia samochodów dla klientów, którzy zakupią na stacjach Firmy określoną ilość paliwa (wartość brutto mycia jednego samochodu wg karty rabatowej wynosi 14 zł). Podatniczka wystąpiła z zapytaniem, czy wartość kuponów rabatowych jest reprezentacją i reklamą publiczną nielimitowaną czy publiczną limitowaną 0,25%. Zdaniem Podatniczki wartość kuponów rabatowych należy zaliczyć do reprezentacji i reklamy publicznej nielimitowanej (art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Podatniczka w celu uatrakcyjnienia sprzedaży w swojej stacji paliw dla klientów, którzy zakupią określoną ilość paliwa oferuje nieodpłatną usługę mycia samochodu. Opisana we wniosku sytuacja, w której klient kupując określony towar (paliwo), uzyskuje dodatkowo określoną nagrodę (nieodpłatną usługę mycia samochodu) za dokonanie zakupów świadczy o dokonaniu tzw. sprzedaży premiowej.Sprzedaż premiową należy odróżnić od reklamy, pomimo, że jej cel jest ten sam - zachęcenie do zakupu. Nie można rozszerzać znaczenia słów reklama na wszelkie działania podatnika zmierzające do zwiększenia przychodów poprzez uatrakcyjnienie towarów produkowanych czy sprzedawanych. Ma to istotne znaczenie dla podatkowej kwalifikacji wydatków ponoszonych w ramach sprzedaży premiowej.Należy zatem wskazać na cechy różniące reklamę i sprzedaż premiową. Reklama jest czynnością poprzedzającą zawarcie transakcji sprzedaży. Dlatego jeżeli w ramach reklamy dochodzi do wydania upominków, jest to czynność poprzedzająca sprzedaż i mająca na celu zachęcanie do sprzedaży.Natomiast wręczenie nagród w ramach sprzedaży premiowej następuje po dokonanej sprzedaży lub równocześnie ze sprzedażą. Ponadto sprzedaż premiowa pozbawiona jest elementu losowego. Oznacza to ze w jej ramach nagrodę otrzymuje każdy kto spełni warunki promocji tj. dokona zakupu określonego towaru (usługi) lub określonej ilości towaru (usługi). Tymczasem upominki w ramach działań reklamowych, zwłaszcza przybierających charakter publiczny nie są kierowane do konkretnych osób, lecz skierowane w sposób powszechny do anonimowych klientów bez względu, czy w efekcie dokonają oni zakupów, czy też nie.Reklama to działanie mające na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług.Reklama polega więc na rozpowszechnianiu informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś.Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wydatki ponoszone przez Podatniczkę na przedsięwzięcie sprzedaży premiowej nie stanowią reklamy, która odpowiada przytoczonej definicji (działania polegające na rozpowszechnianiu informacji o towarach i zachwalaniu ich).W przypadku prowadzonej przez Podatniczkę sprzedaży premiowej nie dochodzi do rozpowszechniania informacji o jej towarach oraz do ich zachwalania - są one znane nabywcom.W związku z tym przy sprzedaży premiowej do rozliczenia wydatków na jej organizację oraz zakup towarów lub wytworzenie usług wydanych w ramach tej sprzedaży nie będzie miało zastosowania ograniczenie wynikające z art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 26.07.1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 14 poz. 176 z 2000 r. ze zm.).Koszty wytworzenia usługi będą kosztem prowadzenia działalności Firmy, nie stanowią wydatków ponoszonych na reklamę.Reasumując wartość kuponów rabatowych zgodnie z treścią interpretacji nr 20 i 21 skierowanymi do Pani Firmy nie stanowi w świetle przepisów art. 14 przychodów, nie jest też kosztem uzyskania przychodów - kosztami są poniesione wydatki na wytworzenie usługi, nie jest kosztem reklamy,

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie dokonania interpretacji

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja Podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie wniesione do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Ciechanowie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł do zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Wyszkowie