
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (…) sp. k. jest spółką komandytową wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”). Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 278, dalej jako „CITU”).
Wnioskodawca jest spółką komandytową, która jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat zysku dla wspólników będących osobami fizycznymi, rozlicza ten podatek w deklaracji PIT-8AR.
Spółka dokonywała wpłat środków tytułem podatku przed formalnym powstaniem obowiązku podatkowego, tj. przed podjęciem uchwały o podziale zysku. Zarówno komandytariusze, jak i komplementariusze są osobami fizycznymi, a obowiązki płatnika spoczywają na spółce w związku z wypłatą zysku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT).
Dotychczas Spółka regularnie z wyprzedzeniem dokonywała wpłat tzw. zaliczek na poczet ww. zryczałtowanego podatku. Organ podatkowy natomiast regularnie dokonywał rozrachowania ww. przedpłaty na poczet zryczałtowanego podatek dochodowy od dywidendy za okresy wskazane w formularzu PIT-8AR. Podkreślenia wymaga tutaj fakt, iż w ocenie Wnioskodawcy wszystkie ww. wpłaty zaliczek dokonywane były przed ustawowym terminem na uiszczenie zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy za rok, na poczet którego wpłacano przedmiotowe zaliczki (a który wskazany był na formularzu PIT-8AR), albowiem w momencie jej wpłaty nie została jeszcze podjęta uchwała o podziale zysku między wspólników Spółki za ten rok.
W związku z istnieniem sporu w orzecznictwie organów podatkowych i sądów administracyjnych odnoszącego się do terminu zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych Wnioskodawca powziął wątpliwości odnośnie do sposobu składania deklaracji podatkowej w ramach zryczałtowanego podatku dochodowego od dywidendy wspólników, jak również sposobu rozliczania tego podatku.
Pytania
1.Czy spółka komandytowa, wypłacając w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku komplementariuszom, ma obowiązek bieżącego pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, czy też obowiązek ten powstaje dopiero w momencie ustalenia kwoty podatku CIT za cały rok podatkowy i w jakim dokładnie momencie powstaje?
2.Czy dobrowolne zaliczki na podatek zryczałtowany od dywidend, wpłacane przez spółkę przed powstaniem obowiązku podatkowego, mogą być rozliczone w deklaracji PIT-8AR na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych?
3.Jak prawidłowo wykazywać w PIT-8AR zaliczki wpłacone przed dniem wypłaty dywidendy, jeśli uchwała o podziale zysku zapada po dokonaniu wpłat?
4.Czy spółka może w PIT-8AR dokonać rozrachunku nadpłaconych zaliczek między różnymi okresami rozliczeniowymi?
5.Czy spółka powinna dokonać korekty dotychczas złożonych deklaracji PIT-8AR?
Państwa stanowisko w sprawie
Odnosząc się do zadanych pytań, Spółka wskazuje do następuje:
1)W zakresie pytania nr 1 – Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku komplementariuszy będących osobami fizycznymi, spółka komandytowa nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku PIT w trakcie roku podatkowego przy wypłacie zaliczek na poczet zysku. Obowiązek poboru podatku powstaje dopiero po zakończeniu roku podatkowego, gdy znana jest kwota CIT oraz udział w zysku, co umożliwia prawidłowe zastosowanie mechanizmu pomniejszenia podatku PIT o część CIT zapłaconego przez spółkę (art. 30a ust. 6a PIT);
2)W zakresie pytania nr 2 – zdaniem Spółki, wpłaty dokonane przez Spółkę przed powstaniem obowiązku podatkowego (tj. przed uchwałą o podziale zysku i ustaleniem CIT) stanowią nadpłatę w rozumieniu art. 72 Ordynacji podatkowej i nie mogą być wykazane w PIT-8AR jako należny podatek za dany rok podatkowy;
3)W zakresie pytania nr 3 – w deklaracji PIT-8AR za dany rok podatkowy należy wykazać podatek pobrany dopiero po ustaleniu rzeczywistego dochodu i podjęciu uchwały o podziale zysku. Wcześniejsze wpłaty mogą być rozliczone jako nadpłata na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej.
4)W zakresie pytania nr 4 – zdaniem Spółki, możliwe jest dokonanie rozrachunku nadpłaconych zaliczek między różnymi okresami rozliczeniowymi;
5)W zakresie pytania nr 5 – zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku stwierdzenia, że dotychczasowe deklaracje PIT-8AR nie odzwierciedlają prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego, spółka powinna dokonać ich korekty.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska
I.Różnice w rozliczaniu PIT-8AR – komplementariusz vs komandytariusz
1.Status wspólnika a mechanizm rozliczenia podatku PIT od zysku
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 80, poz. 350 z póżn, zm. dalej jako „ustawa o PIT”), zarówno komplementariusz, jak i komandytariusz będący osobą fizyczną, są zobowiązani do zapłaty 19% zryczałtowanego podatku od przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (dywidendy). Od 2021 r., po zmianie przepisów (które rozszerzyły zasady opodatkowania zysków spółek komandytowych), wypłaty zysków w spółce komandytowej na rzecz wspólników są traktowane analogicznie do dywidendy z osób prawnych – i podlegają wykazaniu w deklaracji PIT-8AR. Jednakże istnieją istotne różnice w sposobie opodatkowania tych dwóch kategorii wspólników wynikające z mechanizmu tzw. pomniejszenia podatku PIT o część zapłaconego podatku CIT przez spółkę – co w szczególności dotyczy komplementariuszy.
2.Komplementariusz – prawo do pomniejszenia podatku PIT o część CIT zapłaconego przez spółkę
Zgodnie z art. 30a ust. 6a-6e ustawy o PIT, komplementariusz będący osobą fizyczną może pomniejszyć swój PIT należny od wypłaconego zysku o część podatku CIT zapłaconego przez spółkę, proporcjonalnie do swojego udziału w zysku. Z tego względu obowiązek pobrania przez spółkę podatku w momencie wypłaty zysku ulega pomniejszeniu o kwotę ulgi wynikającej z zapłaconego CIT.
Pomniejszenia można dokonać dopiero po zakończeniu roku podatkowego, kiedy znana jest:
1)wysokość dochodu spółki,
2)wysokość zapłaconego CIT,
3)oraz ostateczna kwota zysku przypadająca na komplementariusza.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedmiotem opodatkowania jest udział komplementariusza w zysku spółki. Z kolei przychód z tego tytułu powstaje dopiero po podjęciu uchwały o podziale zysku wynikającego z zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki. Jak wskazuje art. 30a ust. 6 PITU: „Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany”.
Z powyższego wynika zatem, iż wysokość osiągniętego dochodu ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 1992 Nr 21 poz. 86 z późn. zm., dalej jako „CITU”), a co za tym idzie wysokość podatku dochodowego od osób prawnych nie jest znana przed ukończeniem tego roku.
Skoro przesłanki konieczne do obliczenia podatku PIT zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z ust. 6a PITU powstają dopiero w związku ze złożeniem zeznania CIT-8, to nie sposób uznać, aby Spółka jako płatnik była zobowiązana do pobierania zaliczek na ten podatek albo podatku w trakcie roku w związku z wypłatą komplementariuszowi zaliczek na poczet zysku. Przed tą chwilą nie jest bowiem znana wartość o jaką zostanie pomniejszony zryczałtowany podatek, zgodnie z dyspozycją art. 30a ust. 6a PITU. Podatek PIT, pobierany przez płatnika od komplementariusza z tytułu jego udziału w zyskach spółki komandytowej, pomniejszany jest o odpowiednią część podatku CIT zapłaconego przez spółkę zgodnie z art. 19 ustawy o CIT.
Dopiero z wraz ze złożeniem zeznania CIT-8 znana będzie kwota odliczenia, o którą komplementariusz może pomniejszyć zryczałtowany podatek PIT. Do tego momentu, wypłacone na rzecz komplementariusza środki mają wyłącznie charakter zaliczek na poczet zysku. Obliczenie podatku będzie zatem możliwe dopiero po uprzednim poznaniu wysokości zarówno podatku CIT, o który zostanie pomniejszony podatek PIT, zgodnie z brzmieniem art. 30a ust. 6a, jak i wysokości zysku przysługującego komplementariuszowi.
Skutek praktyczny:
·W przypadku komplementariusza spółka nie pobiera pełnych 19% zryczałtowanego podatku przy wypłacie zysku.
·PIT-8AR dla komplementariusza powinien uwzględniać pomniejszenie o przysługującą ulgę wynikającą z zapłaconego CIT (część formularza dotycząca „kwoty podatku należnego po odliczeniach”).
Spółka powinna znać wartość zapłaconego CIT, by obliczyć wartość zryczałtowanego PIT od dywidendy dla komplementariusza – co wymusza rozliczenie podatku dopiero po zakończeniu roku obrotowego spółki. Przykładowo, jeżeli zaliczki na poczet zysku będą faktycznie wypłacane wspólnikom Spółki w roku 2023, a zeznanie roczne CIT-8 za rok 2023 r., Spółka złoży do Urzędu Skarbowego do końca marca 2024 r., to dopiero w 2024 r. powstanie zobowiązanie podatkowe z tytułu zaliczek na poczet zysku w spółce komandytowej, a zatem Spółka będzie zobowiązana uwzględnić zaliczki na poczet zysku wypłacane w roku 2023 r. w deklaracji PIT-AR składanej do końca stycznia 2025 r., a nie do końca stycznia 2024 r
3.Komandytariusz – brak prawa do pomniejszenia podatku PIT o CIT
Wnioskodawca, będący osobą fizyczną – komandytariuszem spółki komandytowej, nie ma prawa do pomniejszenia należnego zryczałtowanego podatku PIT o podatek CIT zapłacony przez spółkę komandytową.
Spółka komandytowa jako płatnik zobowiązana jest do poboru i wpłaty podatku PIT w wysokości 19% od wypłaconych zysków. Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia obejmującego 50% przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, jednak nie więcej niż 60 000 zł rocznie, pod warunkiem spełnienia przesłanek ustawowych. W przypadku przekroczenia kwoty 120 000 zł przychodów w roku podatkowym, limit zwolnienia pozostaje na poziomie 60 000 zł, natomiast nadwyżka podlega w całości opodatkowaniu 19% PIT.”
Skutek praktyczny:
·PIT-8AR obejmuje pełny zryczałtowany PIT od wypłaty komandytariuszowi (bez pomniejszenia o podatek CIT Spółki).
·Może to powodować efekt podwójnego opodatkowania dochodu z działalności spółki (raz CIT zapłacony przez spółkę, drugi raz 19% PIT komandytariusza).
·Nie ma potrzeby uwzględniania CIT w rozliczeniu komandytariusza.
II.Moment powstania obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie zaliczek na poczet zysku komplementariuszom w spółce komandytowej (pytanie nr 1)
1.Moment powstania obowiązku podatkowego
Zgodnie z art. 24 ust. 5 u.p.d.o.f., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstaje w momencie faktycznego uzyskania przychodu z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, w tym również w przypadku wypłaty zaliczki na poczet zysku.
2.Moment powstania zobowiązania podatkowego
Zgodnie z art. 4 Ordynacji podatkowej, obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Natomiast zgodnie z art. 5 Ordynacji podatkowej, zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. Aby obowiązek podatkowy przekształcił się w zobowiązanie podatkowe, konieczne jest określenie wysokości należnego podatku do zapłaty. W przypadku podatku od przychodów komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, wysokość podatku zależy od kwoty pomniejszenia, o którym mowa w art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f.
3.Możliwość zastosowania mechanizmu pomniejszenia podatku
Zgodnie z art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., zryczałtowany podatek od przychodów komplementariusza pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Aby zastosować ten mechanizm pomniejszenia, konieczna jest znajomość:
1.procentowego udziału komplementariusza w zysku spółki
2.podatku należnego od dochodu spółki za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
W momencie wypłaty zaliczki na poczet zysku (dla wspólnika) w trakcie roku podatkowego, nie jest znana kwota podatku należnego od dochodu spółki za cały rok podatkowy. Podatek ten zostanie ustalony dopiero po zakończeniu roku podatkowego, na podstawie zeznania rocznego CIT-8.
Stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych
4.Stanowisko sądów administracyjnych
Sądy administracyjne prezentują jednolite stanowisko w tej kwestii. W wyroku NSA z 3 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 2048/18, sąd stwierdził, że zaliczki na poczet przyszłego zysku wypłacane komplementariuszowi pozostają nieopodatkowane. Podatek staje się należny dopiero po zakończeniu roku obrotowego, gdy zostaje ustalony zysk spółki dokonującej wypłaty. W wyroku WSA w Szczecinie z 21 października 2021 r., sygn. akt I SA/Sz 672/21, sąd orzekł, że wypłacając komplementariuszom w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku spółka komandytowa nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Podobne stanowisko zajęły inne sądy administracyjne, m.in.:
-WSA w Poznaniu w wyroku z 14 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Po 881/22
-WSA we Wrocławiu w wyroku z 2 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 394/22
-WSA w Krakowie w wyroku z 16 grudnia 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 828/21
-WSA w Gdańsku w wyroku z 10 listopada 2021 r., sygn. akt I SA/ Gd 1126/21
-WSA w Gdańsku w wyroku z 18 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Gd 17/22.
5.Wnioski
Na podstawie przeprowadzonej analizy można sformułować następujące wnioski:
1)Moment powstania obowiązku podatkowego: Obowiązek podatkowy powstaje w momencie faktycznego uzyskania przychodu z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, w tym również w przypadku wypłaty zaliczki na poczet zysku.;
2)Moment powstania zobowiązania podatkowego: Zobowiązanie podatkowe powstaje dopiero w momencie, gdy możliwe jest określenie wysokości podatku należnego, co wymaga znajomości kwoty podatku należnego od dochodu spółki komandytowej za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
3)Mechanizm pomniejszenia podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., może być zastosowany dopiero po zakończeniu roku podatkowego, gdy znana jest kwota podatku należnego od dochodu spółki komandytowej za cały rok podatkowy.
4)Spółka komandytowa jako płatnik jest obowiązana pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, z uwzględnieniem mechanizmu pomniejszenia podatku. Jednakże, ze względu na brak możliwości zastosowania tego mechanizmu w trakcie roku podatkowego, obowiązek pobrania podatku powstaje dopiero po zakończeniu roku podatkowego, gdy znana jest kwota podatku należnego od dochodu spółki komandytowej za cały rok podatkowy.
III.Rozliczenie dobrowolnych zaliczek przed powstaniem obowiązku podatkowego (pytanie nr 2)
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od przychodów z dywidend i z innych udziałów w zyskach osób prawnych stosuje się 19% zryczałtowany podatek. Spółka komandytowa – jako płatnik – powinna pobrać ten podatek przy wypłacie udziału w zysku (z art. 41 ust. 4e ustawy o PIT).
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (II FSK 70/22 z 2 lipca 2024 r.) wskazuje, że obowiązek ten powstaje dopiero po ustaleniu rzeczywistego dochodu i ostatecznej kwoty podatku Spółki za dany rok, a zatem Spółka „nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych zaliczek na poczet zysku”.
W konsekwencji dobrowolne wpłaty na poczet tego podatku, dokonane przed formalnym podziałem zysku, nie mają prawnej podstawy do rozliczenia jako zapłacony podatek dochodowy. Podobnie stwierdził NSA w wyroku z dnia 26 stycznia 2024 r. (sygn. akt: II FSK 968/23). Z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. dalej „Ordynacja podatkowa”) wynika, że każda wpłata dokonana bez rzeczywistego zobowiązania podatkowego uznawana jest za nadpłatę.
Art. 72 § 1 Ordynacji definiuje nadpłatę m.in. jako „nienależnie zapłacony podatek” lub „podatek pobrany przez płatnika w wysokości większej od należnej”. W sytuacji spółki komandytowej wpłacone zaliczki na podatek stanowią więc nadpłatę (podatek nienależnie pobrany), a nie przedpłatę „na poczet” przyszłych zobowiązań podatkowych. Ordynacja podatkowa przewiduje sposób postępowania z nadpłatą: zgodnie z art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej nadpłaty wraz z oprocentowaniem zalicza się z urzędu na poczet bieżących lub przeszłych zaległych zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku – podlega zwrotowi, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań.
W praktyce oznacza to, że spółka nie „rozlicza” tej nadpłaty w PIT-8AR jako zaliczki na przyszły podatek; nadpłata może być co najwyżej zwrócona lub, na wniosek spółki, uwzględniona w przyszłych zobowiązaniach (np. jako pomniejszenie kolejnych zaliczek CIT). Podsumowując, dobrowolne wpłaty przed powstaniem obowiązku podatkowego nie mogą być ujęte w PIT-8AR jako zapłacony podatek przyszły.
IV.Wykazywanie zaliczek w deklaracji PIT-8AR (pytanie nr 3)
Deklaracja PIT-8AR obejmuje podatek pobrany w danym roku podatkowym od wypłat na rzecz wspólników. Obowiązek ten powstaje dopiero z chwilą faktycznej wypłaty udziału w zysku (uchwały o podziale), czyli gdy dochód wspólnika zostaje ustalony i wypłacony.
Wpłaty dokonane przed uchwałą (jako zaliczki na poczet zysku) nie rodzą samodzielnie obowiązku podatkowego. Zgodnie z art. 30a ust. 6a-6e PIT, pomniejszenie podatku PIT o część podatku CIT zapłaconego przez spółkę można obliczyć dopiero po ustaleniu całego dochodu spółki za rok podatkowy. Zatem zaliczki przedostatecznego rozliczenia nie generują obowiązku poboru podatku. W ocenie Wnioskodawcy, deklaracja PIT-8AR obejmuje podatek pobrany w danym roku podatkowym od faktycznych wypłat na rzecz wspólników spółki komandytowej.
Kluczowe znaczenie dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma nie tylko data podjęcia uchwały o podziale zysku, ale przede wszystkim data rzeczywistego przekazania (wypłaty) udziału w zysku na rzecz wspólnika. Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz utrwaloną linią interpretacyjną, obowiązek poboru i wpłaty podatku zryczałtowanego powstaje dopiero w momencie realnej wypłaty udziału w zysku. Samo podjęcie uchwały o podziale zysku (czyli wyłączne ustalenie wysokości przysługującego wspólnikowi zysku) nie stanowi jeszcze momentu powstania obowiązku podatkowego. Dopiero faktyczne przekazanie środków wspólnikowi oznacza powstanie tego obowiązku. Powyższe rozróżnienie ma szczególne znaczenie w sytuacjach, gdy między podjęciem uchwały a rzeczywistą wypłatą zysku istnieje odstęp czasowy, a poszczególne czynności przypadają na różne lata podatkowe.
W takim przypadku moment podatkowy rozumiany jako powstanie obowiązku poboru i wykazania podatku w deklaracji PIT-8AR przypada na okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła faktyczna wypłata środków na rzecz wspólnika, niezależnie od wcześniejszego podjęcia uchwały.
Jednocześnie, wpłaty dokonane przez spółkę przed podjęciem uchwały o podziale zysku – traktowane jako zaliczki na poczet przewidywanego udziału w zysku – nie rodzą jeszcze samodzielnego obowiązku podatkowego. Zaliczki te nie podlegają obowiązkowi poboru i wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego do czasu podjęcia uchwały i dokonania finalnej wypłaty, ustalającej ostateczną wysokość należnego wspólnikowi udziału w zysku za dany rok podatkowy. Zgodnie z art. 30a ust. 6a-6e ustawy o PIT (oraz z literalnym brzmieniem przepisów dotyczących mechanizmu kompensaty PIT/CIT, jeśli jest właściwy), o wysokości podatku od udziału w zysku można decydować dopiero po ustaleniu i wypłacie całości dochodu spółki za dany rok podatkowy. Zaliczki wypłacane przed tą datą nie skutkują koniecznością poboru zaliczek na PIT i odprowadzenia ich do urzędu skarbowego.
W praktyce oznacza to, że:
1)wszelkie zaliczkowe wypłaty dokonane przez spółkę, zanim dojdzie do uchwały o podziale zysku i rzeczywistej wypłaty kształtującej ostateczną sumę przychodów wspólnika, nie powodują powstania obowiązku podatkowego,
2)obowiązek pobrania podatku powstaje łącznie w dacie faktycznej wypłaty udziału w zysku ustalonego uchwałą.
3)w deklaracji PIT-8AR za rok podatkowy, w którym nastąpiła wypłata udziału w zysku (bez względu na datę podjęcia uchwały), spółka wykazuje łączną kwotę należnego podatku pobranego od udziałów przekazanych wspólnikom, uwzględniając zaliczki wypłacone wcześniej jako część podatku pobranego od kwoty rozliczanej za dany rok podatkowy. Oznacza to, że jeżeli zaliczki zostały przekazane wspólnikowi przed podjęciem uchwały, ale podatek pobrano od tych kwot przedwcześnie, to w świetle art. 73 Ordynacji podatkowej powstała nadpłata podatku dochodzi do skutku dopiero wskutek złożenia deklaracji PIT-8AR za okres, w którym dokonano wypłaty odpowiadającej uchwale o podziale zysku.
4)w sytuacji, gdy suma pobranych przez spółkę zaliczek przekracza ostateczny podatek należny od dochodu wspólnika (obliczony po podziale zysku wynikającym z uchwały), nadpłacona kwota stanowi nadpłatę podatku w rozumieniu Ordynacji podatkowej i podlega zwrotowi z urzędu lub – na wniosek – zaliczeniu na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych (art. 76 Ordynacji podatkowej).
Podsumowując:
1)momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu wypłaty udziału w zysku wspólnikowi jest data faktycznej wypłaty środków, a nie data podjęcia uchwały o podziale zysku;
2)zaliczki wypłacone przed uchwałą nie generują zobowiązania podatkowego ani obowiązku wykazania w deklaracji PIT-8AR;
3)całość podatku pobranego od wypłat (zarówno tych w formie zaliczki, jak i ostatecznej wypłaty) należy wykazać w deklaracji PIT-8AR za rok podatkowy, w którym dokonano faktycznej wypłaty udziału w zysku;
4)w przypadku wystąpienia nadpłaty podatku zastosowanie mają zasady określone w art. 73 i 76 Ordynacji podatkowej.
Na powyższą kwestię uwagę zwrócił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w Interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT1.4011.286.2021.8.MR z 4 marca 2025 r., która odnosi się do kwestii rozliczania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania formularza PIT-8AR przez spółki komandytowe będące podatnikami CIT, które wypłacają zaliczki na poczet zysku komplementariuszom będącym osobami fizycznymi. W interpretacji tej organ wskazał w szczególności, że wypłata zaliczki na poczet zysku w trakcie roku przez spółkę komandytową powoduje powstanie przychodu u komplementariusza będącego osobą fizyczną – zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, a ponadto:
1)spółka jako płatnik pobiera zryczałtowany PIT dopiero po zakończeniu roku podatkowego, kiedy zna wysokość podatku należnego od dochodu (CIT);
2)w konsekwencji, formularz PIT-8AR, który służy do wykazania pobranych i wpłaconych do urzędu zryczałtowanych podatków, powinien obejmować łączne rozliczenie przychodów komplementariuszy dopiero po zakończeniu roku podatkowego, a nie na bieżąco;
3)spółka nie wykazuje comiesięcznych zaliczek PIT w trakcie roku, tylko raz w roku składa PIT-8AR i dokonuje poboru zryczałtowanego podatku PIT od wypłat zaliczek jako „dochodu z udziału w zyskach osób prawnych”.
W konkluzji do powyższego organ wskazał, iż rozliczenie podatku oraz złożenie PIT-8AR następuje po zakończeniu roku, gdy znana jest wysokość CIT (z CIT-8), co umożliwia zastosowanie mechanizmu pomniejszenia z art. 30a ust. 6a ustawy o PIT.
W przypadku natomiast wcześniejszego złożenia CIT-8 – spółka powinna pobrać podatek niezwłocznie po tym fakcie, bez czekania do formalnego terminu. Reasumując, uznać należy, iż formularz PIT-8AR nie może służyć Spółce do wykazywania dobrowolnie wpłacanych kwot tytułem zaliczek na podatek dochodowy, który miałby zostać zadeklarowany i rozliczony w przyszłości.
V.Rozrachunek nadpłaconych zaliczek między okresami rozliczeniowymi (pytanie nr 4)
Ordynacja podatkowa reguluje zaliczanie wpłat podatkowych na różne zobowiązania podatkowe. Od 2021 r. art. 62 § 1 Ordynacji stanowi, że wpłatę należy zaliczyć na poczet zobowiązania wskazanego przez podatnika, a jeśli podatnik nie wskaże, na poczet zobowiązania o najwcześniejszym terminie płatności spośród wszystkich jego zobowiązań podatkowych.
W praktyce spółka komandytowa może więc przy wpłacie podatku (czy to zaliczki, czy nadpłaty) oznaczyć, którego okresu dotyczy (np. miesięczne terminy wpłat podatku zryczałtowanego). Jeśli nie wskaże, urząd zaliczy nadpłatę na najstarszą wymagalną zaległość. W deklaracji PIT-8AR (składanej rocznie) nie ma bezpośrednich rubryk na „przenoszenie” zaliczek między miesiącami, ale sama ordynacja dopuszcza zaliczenie nadpłaty na przyszłe zobowiązania podatkowe. Art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej przewiduje, że organ – a także sam podatnik na wniosek – może zaliczyć nadpłatę na poczet przyszłych zobowiązań. W praktyce oznacza to, że jeśli w trakcie roku Spółka nadpłaciła podatek, może w odpowiednim postępowaniu poprosić o zaliczenie tej nadpłaty na poczet kolejnych wpłat podatku w następnych miesiącach lub o zwrot. Należy jednak pamiętać, że ostateczne zobowiązanie podatkowe wynikające z ustawy PIT zostaje ustalone w deklaracji rocznej (PIT-8AR), więc korygowanie salda następuje dopiero po jej złożeniu (w trybie zwrotu lub z art. 74 Ordynacji podatkowej).
VI.Korekta dotychczas złożonych deklaracji PIT-8AR (pytanie nr 5)
Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z przepisów Ordynacji podatkowej oraz praktyki interpretacyjnej, korekty deklaracji podatkowych składanych przez płatników dokonuje się w przypadkach, gdy złożona deklaracja nie odzwierciedla stanu faktycznego lub zawiera błędy rachunkowe, merytoryczne bądź formalne, w tym błędne określenie momentu powstania obowiązku podatkowego czy wysokości pobranego podatku. W wyniku przeprowadzonej przez Spółkę analizy wewnętrznej stwierdzono nieprawidłowości w dotychczas składanych deklaracjach PIT-8AR, dotyczących rozliczeń zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów wspólników z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, w szczególności komplementariuszy.
W dotychczasowej praktyce rozliczeniowej Spółka wykazywała w deklaracjach PIT-8AR comiesięczne „zaliczki” na poczet podatku dochodowego od przewidywanego zysku przypadającego poszczególnym komplementariuszom, co z technicznego punktu widzenia skutkowało wykazaniem wielokrotnego – comiesięcznego – obowiązku podatkowego w danym roku podatkowym. Tymczasem, w rzeczywistości Spółka podejmowała uchwałę o podziale zysku tylko raz do roku, w oparciu o wynik finansowy za zakończony rok obrotowy, a faktyczna wypłata udziału w zysku następowała jednorazowo – zgodnie z treścią tej uchwały. W konsekwencji, deklaracje PIT-8AR składane przez Spółkę za poprzednie okresy nie odzwierciedlały prawidłowego stanu faktycznego ani właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego, który – zgodnie z obowiązującymi przepisami i stanowiskiem organów podatkowych – powstaje z chwilą faktycznej wypłaty udziału w zysku, nie zaś z chwilą prognozowanych lub technicznych transferów środków określanych jako „zaliczki”. W związku z powyższym, Spółka uznaje za zasadne dokonanie stosownych korekt wcześniej złożonych deklaracji PIT-8AR, aby zapewnić ich zgodność zarówno z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń gospodarczych, jak i z aktualnym stanem prawnym oraz ugruntowaną linią interpretacyjną administracji skarbowej.
VII.Podsumowanie
Podsumowując wyżej przedstawione rozważania Wnioskodawcy, należy wskazać co następuje:
1)Poszczególne rodzaje wspólników spółki komandytowej rozliczają zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów z dywidendy w odmienny sposób:
a)komplementariusz: rozliczenie podatku musi być zsynchronizowane z rozliczeniem rocznym CIT spółki – dopiero wtedy można prawidłowo ustalić wysokość należnego podatku i zastosować pomniejszenie. Należy zatem unikać przedterminowych wpłat podatku PIT (np. zaliczek) przed podjęciem uchwały o podziale zysku i przed znanym CIT spółki – bo może to spowodować nadpłatę lub nieprawidłowe rozliczenie ulgi;
b)komandytariusz: podatek pobierany jest w pełnej wysokości (bez pomniejszenia o podatek CIT Spółki) w momencie wypłaty zysku – technicznie łatwiejsze do ujęcia w PIT-8AR, ale brak pomniejszenia zwiększa efektywne opodatkowanie;
2)W przypadku komplementariuszy będących osobami fizycznymi, spółka komandytowa nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku PIT w trakcie roku podatkowego przy wypłacie zaliczek na poczet zysku. Obowiązek poboru podatku powstaje dopiero po zakończeniu roku podatkowego, gdy znana jest kwota CIT oraz udział w zysku, co umożliwia prawidłowe zastosowanie mechanizmu pomniejszenia podatku PIT o część CIT zapłaconego przez spółkę (art. 30a ust. 6a PIT);
3)wpłaty dokonane przez spółkę przed powstaniem obowiązku podatkowego (tj. przed uchwałą o podziale zysku i ustaleniem CIT) stanowią nadpłatę w rozumieniu art. 72 Ordynacji podatkowej i nie mogą być wykazane w PIT-8AR jako należny podatek za dany rok podatkowy;
4)w deklaracji PIT-8AR za dany rok podatkowy należy wykazać podatek pobrany dopiero po ustaleniu rzeczywistego dochodu i podjęciu uchwały o podziale zysku. Wcześniejsze wpłaty mogą być rozliczone jako nadpłata na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej;
5)w przypadku stwierdzenia, że dotychczasowe deklaracje PIT-8AR nie odzwierciedlają prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego, spółka powinna dokonać ich korekty.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.
Stosownie do art. 5a pkt 28 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto, w myśl art. 5a pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Z uregulowań zawartych w art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.
Ustawodawca nie wymienił wśród przykładowych dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych wypłaty zaliczek na poczet dywidendy ani zaliczek na poczet zysku. Niemniej jednak wypłata tego rodzaju należności na rzecz wspólnika spółki w rozumieniu art. 5a pkt 28 ustawy jest traktowana jako faktyczne uzyskanie przychodu z udziału w zyskach takiej spółki. Wypłata zaliczki na poczet udziału w zyskach spółki powoduje więc powstanie przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.
Stosownie do art. 30a ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1 pkt 4.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie natomiast do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zgodnie z art. 41 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Przychody uzyskane z dywidend i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, które zostały określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, są przychodami z kapitałów pieniężnych i powstają w momencie ich faktycznego uzyskania przez podatnika.
Spółka komandytowa, która dokonuje wypłaty należności z tytułu udziału w zyskach na rzecz komplementariusza – osoby fizycznej, ma obowiązek poboru zryczałtowanego 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, z uwzględnieniem art. 30a ust. 6a-6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika z art. 41 ust. 4e tej ustawy.
Wykładnia literalna art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że kwotę pomniejszenia podatku można ustalić dopiero, gdy znana jest wartość podatku dochodowego od osób prawnych należnego od dochodu spółki komandytowej za rok podatkowy, w którym uzyskany został zysk dzielony między komplementariuszy. Przesądza o tym użycie przez ustawodawcę w art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowania „za rok podatkowy”. Nie ma zatem możliwości stosowania tego pomniejszenia w odniesieniu do wypłacanych komplementariuszom w trakcie roku podatkowego zaliczek na poczet udziału w zysku za ten rok (zaliczek na poczet zysku, jaki spółka komandytowa może osiągnąć w tym roku podatkowym). Ustawa nie pozwala bowiem na ustalenie kwoty pomniejszenia na podstawie zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych należnych od dochodu spółki komandytowej, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za okres do momentu wypłaty zaliczki na poczet udziału w zysku.
Regulacja art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwzględnia zależność między dochodem (zyskiem) uzyskanym przez spółkę komandytową w danym roku podatkowym a przychodami komplementariusza z udziału w zysku tej spółki za ten rok podatkowy.
Ustawodawca ukształtował omawiane uprawnienie, uwzględniając „modelowy” system podziału zysków, tj. następującą sekwencję zdarzeń:
-spółka komandytowa w trakcie roku uzyskuje dochody, które opodatkowuje podatkiem dochodowym;
-po zakończeniu roku obrotowego i roku podatkowego spółka komandytowa ustala swój zysk i ustala podatek dochodowy należny za dany rok podatkowy;
-po ustaleniu wyników za dany rok obrotowy spółka komandytowa podejmuje decyzję o podziale zysków za dany rok;
-wypłata zysków za dany rok „wynika” z uzyskania dochodów (zysków) za ten rok.
W myśl art. 30a ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy ust. 6a i 6b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty.
Przepis art. 30a ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa zakres „czasowy” uprawnienia komplementariusza do omawianego pomniejszenia. Kwota wyliczona zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie wartości podatku należnego od dochodu spółki komandytowej za dany rok podatkowy może pomniejszać podatek od wypłat uzyskiwanych przez komplementariusza z udziału w zyskach spółki komandytowej za ten rok podatkowy – w okresie do 6 lat od końca tego roku podatkowego.
Przepis odnosi się do sytuacji, w których udział w zysku osiągniętym przez spółkę komandytową w danym roku nie jest wypłacany wspólnikom w kolejnym roku, ale w latach późniejszych (do 5 lat od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty, czyli do 6 lat od końca roku, w którym zysk został osiągnięty).
Co istotne, pomniejszenie nie dotyczy jakichkolwiek przychodów z udziału w zyskach spółki komandytowej wypłacanych komplementariuszom, ale wyłącznie tych przychodów, które wynikają z osiągnięcia przez spółkę komandytową zysku za dany rok podatkowy (są wypłatą z tytułu udziału w tym zysku – w zysku za ten konkretny rok podatkowy).
Spółka jako płatnik – zgodnie z art. 41 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie zobowiązana pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów wypłacanych komplementariuszowi z tytułu udziału w zysku Spółki w formie zaliczek na poczet zysku. Wypłata zaliczki na poczet udziału w zyskach spółki spowoduje powstanie przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jednocześnie nie będzie podstaw do pomniejszenia wartości pobieranego przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego o kwoty pomniejszenia, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6c tej ustawy. Przed złożeniem zeznania podatkowego CIT-8 nie będzie bowiem znana kwota podatku należnego od dochodu Spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku (zaliczka na poczet udziału w zysku) został uzyskany. Spółka – jako płatnik – powinna pobierać więc podatek według stawki 19%, bez pomniejszeń.
Państwo, będąc spółką komandytową i dokonując w trakcie roku wypłaty środków komplementariuszowi na poczet udziału w Państwa zyskach (jako zaliczka na poczet udziału w zysku), będą zobowiązani jako płatnik, do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od każdej wypłaconej zaliczki.
Zauważam przy tym, że brak podstaw do uwzględnienia kwoty pomniejszenia przez Spółkę jako płatnika nie oznacza, że podatnik (komplementariusz) nie będzie miał możliwości skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwestia sposobu realizacji tego uprawnienia (w drodze stosownych wniosków do organu podatkowego) jest indywidualną sprawą komplementariusza, a nie Spółki jako płatnika.
Podsumowując,
1.Spółka komandytowa wypłacając w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku komplementariuszom ma obowiązek bieżącego pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego. Brak podstaw do uwzględnienia kwoty pomniejszenia przez płatnika nie oznacza, że podatnik nie będzie miał możliwości skorzystania z omawianego uprawnienia, o którym mowa w art. 30a ust. 6a-6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku określenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych przez spółkę komandytową za rok podatkowy, za który została wypłacona komplementariuszowi zaliczka (co nastąpi po zakończeniu roku podatkowego), ustają przeszkody do dokonania odliczenia od wypłaconych w poprzednim roku świadczeń z tytułu zaliczki. Wtedy komplementariusz może obliczyć należny podatek od otrzymanych świadczeń z tytułu zaliczki na poczet przewidywanego podziału zysku z uwzględnieniem odliczenia podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z zasadą określoną w art. 30a ust. 6a-6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku na podstawie art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa podatnikowi przysługuje prawo do wystąpienia do organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych pobranym przez płatnika od przychodów z tytułu wypłaconych przez spółkę komandytową zaliczki na poczet wypłaty zysku.
2.W opisanej sprawie nie występują dobrowolne zaliczki na podatek zryczałtowany od dywidend wpłacane przez spółkę przed powstaniem obowiązku podatkowego, tym samym brak jest podstaw aby mogły być rozliczone w deklaracji PIT-8AR na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego wynika na skutek wypłaty w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku.
3.Spółka komandytowa jako płatnik była obowiązana pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów wypłacanych komplementariuszowi z tytułu udziału w zysku spółki w formie zaliczek na poczet zysku. Jednocześnie z uwagi na fakt, że nie będzie znana kwota podatku należnego od dochodu spółki komandytowej obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy CIT za rok podatkowy, Spółka powinna pobierać podatek według stawki 19%, bez pomniejszeń.Prawidłowe wykazanie pobranego zryczałtowany podatku winno nastąpić w deklaracji rocznej PIT-8AR w odpowiednim wierszu „Dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych”.
4.Brak jest podstaw żeby Spółka w PIT-8AR dokonała rozrachunku nadpłaconych zaliczek między różnymi okresami rozliczeniowymi. Jak wyjaśniono wyżej, obowiązek poboru podatku związany jest z wypłatą zysku, więc przy prawidłowym poborze Spółka nie dokonuje nadpłat zaliczek.
5.W sytuacji poboru podatku bez pomniejszeń, Spółka nie powinna korygować dotychczas złożonych deklaracji PIT-8AR. Jak wyjaśniono wyżej, komplementariusz ma uprawnienia do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa orzeczeń informuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
