Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa... - Interpretacja - USI-415/20/06/int

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.03.2006, sygn. USI-415/20/06/int, Urząd Skarbowy w Opocznie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 16 grudnia 2005r. (data wpływu do tut. Organu Podatkowego) w części dotyczącej interpretacji w zakresie sposobu dokumentowania zakupu złomu w świetle uregulowań wynikających z przepisów podatkowych.

W dniu 16 grudnia 2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Opocznie wpłynął wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2006r. (data wpływu do tut. Organu Podatkowego).

Z treści zapytania wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu złomem. We wniosku podatnik pyta czy w związku z wykonywaniem działalności może posługiwać się skonstruowanym na własne potrzeby dokumentem zatytułowanym "DOWÓD ZAKUPU I FORMULARZ PRZYJĘCIA ODPADÓW" jako jednym dokumentem. Dokument ten wypisywany byłby w 3 egzemplarzach (oryginał dla sprzedającego złom, jedna kopia do książki przychodów i rozchodów - jako "dowód zakupu", druga kopia jako wcześniejszy "formularz przyjęcia odpadów").Zdaniem podatnika skonstruowany "DOWÓD ZAKUPU I FORMULARZ PRZYJĘCIA ODPADÓW" zawiera wszystkie wiadomości, które dotychczas wypisywane były w dwóch odrębnych dokumentach. W dalszej części wniosku podatnik stwierdza, że ograniczyłoby to powielanie wiadomości w odrębnie tworzonych dwóch dokumentach, usprawniłoby pracę, ograniczyłoby koszty i wpłynęłoby na zmniejszenie degradacji środowiska.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie na wstępie zauważa, że przedmiotowy wniosek zawiera zarówno wniosek o interpretację w zakresie prawa podatkowego, jak również innych przepisów niepodatkowych dotyczących dokumentowania operacji gospodarczych związanych z handlem złomem metali kolorowych.W związku z powyższym należy stwierdzić, że stosownie do brzmienia art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Natomiast w kwestii przepisów nie dotyczących prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego przedstawił swoje stanowisko w odrębnym piśmie.

Zdaniem tut. Organu Podatkowego w przedmiotowym zakresie należy odnieść się do uregulowań wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Przepisy § 12 ust. 3 w/w rozporządzenia stanowią, że podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
1) faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, Faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami" odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach lub
2) inne dowody, wymienione w § 13 i § 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym, że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych,
- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.Za dowody księgowe, zgodnie z § 13 w/w rozporządzenia uważa się również:
1) dzienne zestawienie dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;
2) noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymanego od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi;
3) dowody przesunięć;
4) dowody opłat pocztowych i bankowych;
5) inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.

Należy również dodać, że ustawodawca w § 14 ust. 1 określił, że na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Między innymi dowody te zgodnie z § 14 ust. 2 pkt 6 mogą dotyczyć wyłącznie zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych.

Analizując wskazane wyżej przepisy należy stwierdzić, że ustawodawca dla potrzeb dokumentowania zakupu złomu metali kolorowych nie określił wzoru dowodu dokumentującego ten zakup. Określił jedynie jakie dane powinien ten dokument zawierać. Analizując skonstruowany przez podatnika dokument należy stwierdzić, że zawiera on dane określone we wskazanych wyżej przepisach.
Natomiast jeżeli zawiera również inne elementy (inne dane), w tym przypadku służące potrzebom dokumentowania wynikającym z innych przepisów, nie dotyczących prawa podatkowego, zdaniem tut. Organu Podatkowego nie dyskredytuje to tego dokumentu.

Powyższe postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego uwzględnionego przez stronę we "własnym stanowisku" zawartym w tym wniosku i traci moc z chwilą zmiany przepisów jego dotyczących.

Urząd Skarbowy w Opocznie