POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1432/PDL/415/104/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.11.2005, sygn. 1432/PDL/415/104/2005, Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a, art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany uznaje jako prawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25. 10. 2005 r.(uzupełniony dn. 18. 11. 2005r.)


UZASADNIENIE


W dniu 25. 11. 2005 zwrócił się Pan pisemnie z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego dot. możliwości skorzystania z ulgi remontowej w 2005 roku.


Stan faktyczny:


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zawarł Pan z developerem X Sp. z o.o. przedwstępną umowę zobowiązującą developera do wybudowania oraz po ustanowieniu odrębnej własności do sprzedania lokalu mieszkalnego położonego w Warszawie. Budowa przedmiotowej nieruchomości jest zakończona i ma pozwolenie na użytkowanie. Posiada Pan protokół odbioru mieszkania z dn. 9 listopada 2005 r. Akt notarialny zostanie podpisany pod koniec roku 2005 r.


Stanowisko Strony:


Uważa Pan, że w opisanej sytuacji przysługuje Panu odliczenie na remont i modernizację lokalu w 2005 roku, ponieważ protokół odbioru mieszkania i umowa przedwstępna zawarta z developerem stanowią tytuł prawny do tego lokalu.


Pytanie Strony:


Czy może Pan skorzystać z ulgi remontowej i odliczyć zakupione materiały posiadając protokół odbioru mieszkania i umowę przedwstępną zawartą z developerem oraz czy zakupione materiały po dacie sporządzenia protokółu odbioru mieszkania a przed podpisaniem aktu notarialnego będą podlegać odliczeniu?


Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany:


Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. oraz z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956) odliczeniu od podatku podlegają wydatki poniesione przez podatnika na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.

    Z treści powyższego przepisu wynika, iż jednym z warunków uprawniających do skorzystania z odliczeń od podatku z tytułu poniesionych wydatków przeznaczonych na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego jest zajmowanie tego lokalu na podstawie tytułu prawnego.Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się m.in.:
  1. własność lub współwłasność,
  2. umowę użyczenia,
  3. umowę najmu i dzierżawy,
  4. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż uzyskał Pan prawo do korzystania z lokalu mieszkalnego w dniu 9 listopada 2005 r. tj. z dniem podpisania protokołu odbioru lokalu. Ponadto wiąże Pana przedwstępna umowa o wybudowanie oraz ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży. Jeżeli umowa ta w swej treści zawiera klauzulę, na podstawie której sprzedający zobowiązuje się udostępnić lokal mieszkalny po jego wybudowaniu a przed ustanowieniem odrębnej własności oraz w sytuacji, gdy nastąpił odbiór lokalu (a taką sytuację przedstawił Pan w piśmie) - to umowa taka stanowi tytuł prawny, o którym mowa w ustawie o podatku dochodowym. Natomiast dzień podpisania protokołu odbioru lokalu będzie uważany za moment uzyskania tytułu prawnego do tego lokalu oraz prawa do ulgi z tyt. poniesienia wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, a wydatki poniesione od tej daty będą podlegały odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi podatkowej.

Skorzystanie z omawianej ulgi jest możliwe ponadto, jeżeli poniesione wydatki:
- mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788) - art. 27a ust. 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej na podstawie dowodu tej wpłaty - art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu - art. 27a ust. 7 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - art. 27a ust. 7 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnikowi przysługuje odliczenie ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli przytoczone wyżej warunki zostaną spełnione łącznie.

Biorąc powyższe pod uwagę, jeżeli będą spełnione wszystkie warunki, w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego za 2005 rok może Pan odliczyć wydatki poniesione od daty podpisania protokołu odbioru mieszkania tj. od 9 listopada 2005 r

Powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany, w terminie 7 dni od daty jej doręczenia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86 poz. 960 z dnia 9 września 2000 r.) istnieje obowiązek uiszczenia z góry opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od podania oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany