
Temat interpretacji
Czy dochody z dokonanej w 2010r. przez spadkobiercę uprawnionego pracownika sprzedaży akcji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli akcje te zostały nabyte nieodpłatnie z mocy przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji?
Czy możliwe jest zwolnienie dochodów ze sprzedaży powyżej określonych akcji z podatku od osób fizycznych na podstawie art. 52 ust. 1 pkt b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ewentualnie na podstawie innych przepisów i na jakich warunkach dopuszczalne jest to zwolnienie?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 14 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży akcji - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu sprzedaży akcji.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Pismem z dnia 21 maja 1997r. Spółka Akcyjna zawiadomiła męża wnioskodawczyni, że spełnia on wymagania do nieodpłatnego nabycia od Skarbu Państwa akcji ww. Spółki. W związku z tym mąż wnioskodawczyni w dniu 07 lipca 1997r. złożył do ww. Spółki pisemne oświadczenie o zamiarze nieodpłatnego nabycia akcji przedmiotowej Spółki zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Mąż wnioskodawczyni zatrudniony był w ww. Spółce przez okres 24 lat i 10 miesięcy. Mąż wnioskodawczyni zmarł jednak w dniu 25 września 1998r., a spadek po nim zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 20 września 2005r., na podstawie ustawy nabyli wprost: wnioskodawczyni jako żona w 4/16 części oraz czwórka dzieci po 3/16 części.
W dniu 25 czerwca 2008r. nastąpiło zbycie jednej akcji stanowiącej własność Skarbu Państwa w przedmiotowej Spółce Akcyjnej na sesji giełdowej w ramach transakcji sprzedaży na giełdzie papierów wartościowych .
Zarząd Spółki ogłosił publicznie o przystąpieniu do nieodpłatnego zbywania uprawnionym pracownikom 750 000 000 akcji na okaziciela o wartości nominalnej 1 zł każda, zamieszczając o tym informacje m.in. na stronie internetowej Spółki. Szczegółowe harmonogramy zawierania umów w poszczególnych punktach obsługi uprawnionych były dostępne w ich siedzibach, na stronie internetowej Spółki oraz opublikowane zostały w wydaniach lokalnych (...)". Powyższe informacje były zatem powszechnie dostępne. Zarząd Spółki m.in. na stronie internetowej Spółki oświadczył, że lista pracowników uprawnionych do nieodpłatnego nabycia akcji zawiera 61 516 osób.
W związku z powyższym, w dniu 08 kwietnia 2009r. wnioskodawczyni zawarła ze Skarbem Państwa umowę nieodpłatnego zbycia akcji, na mocy której nabyła 4 876 akcji zwykłych na okaziciela Spółki Akcyjnej każda o wartości nominalnej 1 zł. Nabycie akcji nastąpiło nieodpłatnie z mocy przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. W 2010r. wnioskodawczyni zbyła znaczną część akcji, uzyskując z ich sprzedaży łącznie przychód 13 226,08 zł, który po odjęciu kosztów uzyskania przychodu w kwocie 194,79 zł dał dochód 13 031,29 zł. Wnioskodawczyni wskazuje, że sprzedaż akcji nie została dokonana w ramach działalności gospodarczej. W lutym 2011r. dom maklerski doręczył wnioskodawczyni informację PIT-8C zawierającą dane o ww. przychodach, kosztach i dochodach, i jednocześnie poinformował o istniejących wątpliwościach interpretacyjnych dotyczących ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym wartość przychodu wskazana w PIT-8C powinna podlegać samodzielnej ocenie podatnika i nie powinna być w sposób automatyczny przenoszona do zeznania PIT-38, gdyż może to skutkować zawyżeniem zobowiązania podatkowego. Dom maklerski stwierdził, że nie ma możliwości oceny czy przychody z odpłatnego zbycia akcji podlegają opodatkowaniu, czy wyłączeniu z opodatkowania na mocy art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy dochody z dokonanej w 2010r. przez spadkobiercę uprawnionego pracownika sprzedaży akcji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli akcje te zostały nabyte nieodpłatnie z mocy przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji...
Czy możliwe jest zwolnienie dochodów ze sprzedaży powyżej określonych akcji z podatku od osób fizycznych na podstawie art. 52 ust. 1 pkt b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ewentualnie na podstawie innych przepisów i na jakich warunkach dopuszczalne jest to zwolnienie...
Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Jednocześnie art. 52 pkt 1 lit. b ww. ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulaminie pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. - prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.
Wnioskodawczyni zwraca również uwagę na art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r. pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.
Zdaniem wnioskodawczyni, z powyższych przepisów wynika, że nabycie przez spadkodawcę akcji przed 01 stycznia 2004r. jeżeli spełnione zostały przesłanki wynikające z art. 52 ust. 1 lit. b ww. ustawy, nie powinno rodzić obowiązku podatkowego dla spadkobierców, z uwagi na to, że nabywają oni w drodze spadku majątkowe uprawnienie, z którego skorzystałby spadkodawca. W ocenie wnioskodawczyni prawo do nieodpłatnego nabycia akcji Spółki Akcyjnej zostało zrealizowane przez spadkodawcę już w lipcu 1997r., kiedy to złożył pisemne oświadczenie o zamiarze nabycia tych akcji, a zatem przed 01 stycznia 2004r. Należy uznać również, że akcje zostały zakupione w ramach oferty publicznej, akcje zostały dopuszczone do publicznego obrotu, skoro Spółka Akcyjna publicznie oferowała 61 516 pracowników nieodpłatne nabycie akcji, m.in. informując ich o tym pisemnie, zamieszczając o tym informacje w prasie, w internecie i w mediach, a po nabyciu akcji pracownicy mogli swobodnie sprzedawać te akcje przy uwzględnieniu przepisów art. 38 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.
W związku z tym, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają ustawowej definicji oferty publicznej i publicznego obrotu, to w ocenie wnioskodawczyni należy posiłkować się definicjami z innych ustaw. W tym miejscu wnioskodawczym zaznacza, że pojęcie oferty publicznej i publicznego proponowania nabycia papierów wartościowych definiuje obowiązująca ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Zgodnie z art. 3 ust. 3 ww. ustawy ofertą publiczną jest udostępnianie, co najmniej 100 osobom lub nieoznaczonemu adresatowi, w dowolnej formie i w dowolny sposób, informacji o papierach wartościowych i warunkach dotyczących ich nabycia, stanowiących dostateczną podstawę do podjęcia decyzji o nabyciu tych papierów wartościowych. Z kolei publicznym proponowaniem nabycia papierów wartościowych jest proponowanie odpłatnego nabycia papierów wartościowych w dowolnej formie i w dowolny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do co najmniej 100 osób lub do nieoznaczonego adresata. W ocenie wnioskodawczyni ww. definicja oferty publicznej powinna być podstawą oceny czy na gruncie przepisów o podatku dochodowym faktycznie mamy do czynienia z ofertą publiczną. Problematykę publicznego obrotu papierami wartościowymi regulowała również ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, w której art. 2 ust. 1 stanowił, że publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata. W ocenie wnioskodawczyni w niniejszej sprawie można posiłkować się również ww. definicją, tym bardziej że odsyła do niej art. 5a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie propozycja nabycia akcji była skierowana do kilkudziesięciu tysięcy pracowników, którzy mogli je swobodnie sprzedać, co oznacza, że akcie zostały nabyte w ramach oferty publicznej i zostały dopuszczone do publicznego obrotu. Podanie do publicznej wiadomości informacji o możliwości nieodpłatnego nabywania akcji czyni tą ofertę publiczną.
Zdaniem wnioskodawczyni, akcje Spółki Akcyjnej zostały nabyte przed datą 01 stycznia 2004r., skoro już w 1997r. spadkodawca złożył pisemne oświadczenie o zamiarze nabycia tych akcji. Akcie spółki zostały nabyte - w ocenie wnioskodawczyni w ramach oferty publicznej i ostały dopuszczone do publicznego obrotu z uwagi na przedstawioną powyżej argumentację.
Powyższe w ocenie wnioskodawczyni uzasadnia zwolnienie dochodów uzyskanych przez wnioskodawczynię w 2010r. ze sprzedaży akcji z podatku od osób fizycznych na podstawie art. 52 ust. 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto zwolnienie od ww. podatku uzasadnia również okoliczność, że akcje zostały nabyte w drodze dziedziczenia, a zatem nie powinien być od ich sprzedaży jako od sprzedaży składnika wchodzącego w skład spadku pobierany podatek dochodowy.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Natomiast zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 wyżej wymienionej ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z:
- odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych
- realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005r. Nr 183, poz. 1538 ze zm.).
W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.
W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica pomiędzy przychodami z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 osiągnięta w roku podatkowym.
W przypadku akcji objętych za wkład pieniężny przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów zastosowanie znajduje przepis art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.
Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów ze zbycia papierów wartościowych (akcji) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych według skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).
Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).
Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.
Przepis zaś wyżej powołanego art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 01 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:
- akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
- nabycia dokonano przed dniem 01 stycznia 2004r.;
- nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
- sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.
Z przedstawionego przez wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że mąż wnioskodawczyni będący pracownikiem Spółki Akcyjnej w dniu w dniu 07 lipca 1997r. złożył do ww. Spółki pisemne oświadczenie o zamiarze nieodpłatnego nabycia akcji przedmiotowej Spółki zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Jak wskazuje wnioskodawczyni jej mąż zmarł jednak w dniu 25 września 1998r. Spadek po mężu nabyła wnioskodawczyni w wysokości 4/16 oraz czwórka dzieci każde po 3/16. Wnioskodawczyni wskazała także, że w dniu 08 kwietnia 2009r. zawarła ze Skarbem Państwa umowę nieodpłatnego zbycia akcji, na mocy której nabyła 4 876 akcji zwykłych na okaziciela Spółki Akcyjnej każda o wartości nominalnej 1 zł. Nabycie akcji nastąpiło nieodpłatnie z mocy przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. W 2010r. wnioskodawczyni zbyła znaczną część akcji, uzyskując z ich sprzedaży łącznie przychód 13 226,08 zł, który po odjęciu kosztów uzyskania przychodu w kwocie 194,79 zł dał dochód 13 031,29 zł.
Z powyższego w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że wnioskodawczyni nabyła przedmiotowe akcje w 2009r. Jak sama wskazuje, w dniu 08 kwietnia 2009r. zawarła umowę nieodpłatnego zbycia akcji, na mocy której nabyła 4 876 akcji Spółki Akcyjnej. Powyższe oznacza, że właśnie w tym dniu (08 kwietnia 2009r.) wnioskodawczyni nabyła akcje Spółki, tj. uzyskała prawo własności przedmiotowych akcji. Nie można zgodzić się ze zdaniem wnioskodawczyni, że nabycie przedmiotowych akcji nastąpiło w dniu złożenia przez spadkodawcę pisma o zamiarze nabycia akcji spółki, czy też w dniu śmierci spadkodawcy. Spadkodawca nie nabył przedmiotowych akcji, złożył on jedynie pisemny wniosek o zamiarze nabycia akcji, czego w żaden sposób nie można porównać do nabycia akcji. Gdyby te czynności były równoznaczne skutkujące nabyciem prawa własności akcji, to wnioskodawczyni nie musiałaby zawierać umowy nabycia akcji w 2009r., albowiem stałaby się ich właścicielem w dniu śmierci spadkodawcy w drodze dziedziczenia. Tym samym zawieranie umowy nabycia akcji, których wnioskodawczyni byłaby właścicielem od 10 lat byłoby niecelowe i nielogiczne.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić zatem należy, że wnioskodawczyni wraz z pozostałymi spadkodawcami w spadku odziedziczyła jedynie prawo majątkowe - prawo do nabycia akcji Spółki Akcyjnej, nie odziedziczyła zaś samych akcji, gdyż prawa własności akcji nie miał w chwili śmierci sam spadkodawca. Spadkodawca dysponował wyłącznie uprawnieniem do nieodpłatnego nabycia akcji. Nie można jednak utożsamiać przedmiotowego prawa z prawem własności akcji.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że nie został spełniony jeden z warunków skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 52 ust. 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem nabycie akcji nastąpiło po dniu 01 stycznia 2004r.
Ponadto zauważyć należy, że w przedmiotowym wniosku wnioskodawczyni twierdzi, że nabycie akcji przez męża wnioskodawczyni nastąpiło w lipcu 1997r., kiedy to mąż wnioskodawczyni złożył pisemne oświadczenie o zamiarze nabycia akcji, jednocześnie dowodząc, że mąż nabył przedmiotowe akcje w drodze oferty publicznej ogłoszonej przez Zarząd Spółki w 2008r. tj. roku, w którym Zarząd Spółki Akcyjnej zamieścił informację o przystąpieniu do nieodpłatnego zbywania uprawnionym pracownikom 750 000 000 akcji na okaziciela o wartości nominalnej 1 zł każda, przy czym informacje zamieścił m.in. na stronie internetowej Spółki, a także na łamach (...). Zatem wnioskodawczyni dowodzi, że mąż nabył akcje w 1997r. na podstawie oferty publicznej ogłoszonej w 2008r., tj. 10 lat po dniu śmierci spadkobiercy. Powyższe zdaniem Organu jest w sposób oczywisty sprzeczne.
Ponadto zauważyć należy, że w 1997r., czyli w czasie, gdy zdaniem wnioskodawczyni spadkodawca nabył akcje, publiczny obrót definiowany był jako proponowanie nabycia, nabywanie lub przenoszenie praw z emitowanych w serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli proponowanie nabycia skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata, z wyjątkiem:
- udostępniania w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji pracownikom danej spółki oraz producentom rolnym, na trwale związanym z przedsiębiorstwem,
- proponowania przez Skarb Państwa nabycia akcji w procesie prywatyzacji w ilości nie mniejszej niż 10% kapitału akcyjnego dla jednego nabywcy,
- udostępniania akcji pracownikom na podstawie art. 46 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202), zwanej dalej "ustawą o narodowych funduszach inwestycyjnych",
- proponowania nabycia, nabywania lub przenoszenia praw z akcji spółki powstałej z przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 1990r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 oraz z 1991r. Nr 60, poz. 253 i Nr 111, poz. 480), jeżeli stronami umowy są wyłącznie pracownicy spółki lub osoby, o których mowa w art. 46 ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych, albo narodowy fundusz inwestycyjny,
- proponowania nabycia akcji dotychczasowym akcjonariuszom (prawo poboru), chyba że ustawa stanowi inaczej,
- obrotu wekslowego i czekowego,
- obrotu wydawanymi przez banki certyfikatami depozytowymi, bonami oszczędnościowymi lub innymi papierami wartościowymi, stanowiącymi dokument wkładu oszczędnościowego i lokat terminowych.
Natomiast wykładnia pojęcia oferta publiczna w 1997r. przedstawiana była jako oferta skierowana do ogółu społeczeństwa, a nie do ściśle określonej liczby osób, nawet jeśli ich liczba przewyższała 300 osób, gdyż trudno jest uznać, że oferta nabiera charakteru oferty publicznej tylko ze względu na skierowanie jej do ściśle określonej liczby osób, nawet jeśli jej liczba przekracza 300 osób. Oferta Spółki Akcyjnej nie nosi zatem znamion oferty publicznej gdyż nie była skierowana do ogółu osób, lecz jedynie do ściśle oznaczonej grupy, tj. grupy pracowników (lub jak w tym przypadku spadkobierców pracownika). Nie ma przy tym znaczenia ilu pracowników było objętych ofertą. Istotne jest, że krąg adresatów był ściśle zakreślony. Powyższe oznacza, że nie można zgodzić się także z tym argumentem wnioskodawczyni, że przedmiotowa oferta była ofertą publiczną w rozumieniu art. 52 ust. 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy także zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu akcji nabytych w drodze spadku. Tym samym nie sposób zgodzić się z twierdzeniem wnioskodawczyni, że zwolnienie przedmiotowego przychodu uzasadnia nabycie przedmiotowych akcji w drodze dziedziczenia, przy czym jak wykazano wcześniej, w niniejszej sprawie nie było żadnego dziedziczenia akcji, lecz jedynie prawa do ich nabycia.
Reasumując, z uwagi na fakt, że przedmiotowe akcje zostały przez wnioskodawczynię nabyte po dniu 01 stycznia 2004r. oraz ich nabycie nie nastąpiło na podstawie publicznej oferty w rozumieniu art. 52 ust. 1 lit b ww. ustawy, dochód uzyskany ze zbycia przedmiotowych akcji Spółki Akcyjnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zatem stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
