Jakie są skutki podatkowe przeznaczenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków finansowych uzyskanych ze zbycia lokalu mieszkalnego na zmianę prawa w... - Interpretacja - IBPBII/1/415-642/11/MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2011, sygn. IBPBII/1/415-642/11/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Jakie są skutki podatkowe przeznaczenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków finansowych uzyskanych ze zbycia lokalu mieszkalnego na zmianę prawa wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu przynależnego do budynku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 05 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków finansowych uzyskanych ze zbycia lokalu mieszkalnego na zmianę prawa wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu przynależnego do budynku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 lipca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeznaczenia przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków finansowych uzyskanych ze zbycia lokalu mieszkalnego na zmianę prawa wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu przynależnego do budynku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółdzielnia dokonała w 2010r. zbycia lokalu mieszkalnego przy ulicy Z., którego koszt budowy sfinansowany został w 1974r. wkładami członków posiadających spółdzielcze prawa do lokali w tym budynku. Obecnie prawa do lokali mieszkalnych w tym budynku przysługują członkom lub następcom prawnym, którzy finansowali budowę zbytego lokalu mieszkalnego.

W 2010r. walne zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie przeznaczenia środków finansowych uzyskanych ze zbycia lokalu finansowanego wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi członków na zasilenie funduszu remontowego lub na zmianę prawa wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu przynależnego do budynku jak wyżej.

Zgodnie z wnioskiem domowego komitetu mieszkańców środki finansowe ze zbycia lokalu mieszkalnego zostały przekazane przez Spółdzielnię do Urzędu Miasta w maju 2011r. na nabycie prawa własności gruntu przynależnego do budynku w części udziałowej przypadającej na Spółdzielnię (tj. osób posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych) oraz na osoby posiadające prawo odrębnej własności do lokali mieszkalnych w tym budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałym stanie faktycznym środki finansowe uzyskane ze zbycia lokalu mieszkalnego i przekazane przez Spółdzielnię w 2011r. do Urzędu Miasta w imieniu własnym, tj. Spółdzielni (dotyczy spółdzielczych praw do lokali mieszkalnych) oraz w imieniu członków posiadających prawa odrębnej własności do lokali mieszkalnych, stanowią przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czy Spółdzielnia jest zobowiązana do wystawienia PIT-8C...

Zdaniem wnioskodawcy, Spółdzielnia nie jest zobowiązana do wystawienia PIT-8C osobom posiadającym spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych oraz prawa odrębnej własności, ponieważ środki finansowe przekazane przez Spółdzielnię do Urzędu Miasta na wykup prawa własności gruntu nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jedynie rozliczenie finansowe pomiędzy tymi osobami a Spółdzielnią.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółdzielnia dokonała w 2010r. zbycia lokalu mieszkalnego, którego koszt budowy sfinansowany został w 1974r. wkładami członków posiadających spółdzielcze prawa do lokali w tym budynku. Obecnie prawa do lokali mieszkalnych w tym budynku przysługują członkom lub następcom prawnym, którzy finansowali budowę zbytego lokalu mieszkalnego. W 2010r. walne zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie przeznaczenia środków finansowych uzyskanych ze zbycia lokalu, finansowanego wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi członków, na zasilenie funduszu remontowego lub na zmianę prawa wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu przynależnego do powyższego budynku. Zgodnie z wnioskiem domowego komitetu mieszkańców środki finansowe ze zbycia ww. lokalu mieszkalnego zostały przekazane przez Spółdzielnię do Urzędu Miasta w maju 2011r. na nabycie prawa własności gruntu przynależnego do budynku w części udziałowej przypadającej na Spółdzielnię (tj. osób posiadających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych) oraz na osoby posiadające prawo odrębnej własności do lokali mieszkalnych w tym budynku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej eksploatacją i utrzymaniem, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.

Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielnia może przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej.

Powołany wyżej przepis art. 5 ust. 2 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych pozwala pożytki i przychody z własnej działalności gospodarczej spółdzielni przeznaczyć w szczególności na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w zakresie obciążającym członków oraz na prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej przez spółdzielnię. Zatem skoro pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej (np. ze zbycia lokalu mieszkalnego) Spółdzielnia przeznaczyła na nabycie prawa własności gruntu przynależnego do danego budynku w części udziałowej przypadającej na osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych oraz na osoby posiadające prawo odrębnej własności do lokali mieszkalnych w tym budynku, a tym samym nie dokonała podziału nadwyżki przychodów z nieruchomości wspólnej nad wydatkami związanymi z funkcjonowaniem Spółdzielni, to takie działanie nie będzie dla osób posiadających spółdzielcze prawo jak również osób posiadających odrębną własność rodziło skutków podatkowych.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż skoro wnioskodawca Spółdzielnia Mieszkaniowa przeznaczy środki finansowe uzyskane ze zbycia lokalu mieszkalnego na nabycie prawa własności gruntu przynależnego do budynku, w którym lokal się znajduje, to fakt ten nie wiąże się w żaden sposób z otrzymaniem przez osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych oraz osoby posiadające prawo odrębnej własności do lokali mieszkalnych w budynku środków finansowych bądź innych świadczeń. Zatem po stronie tych osób nie powstanie z ww. tytułu przychód do opodatkowania. Przeznaczenie powyższych środków na nabycie prawa własności gruntu przynależnego do budynku nie powoduje bowiem powstania po stronie tych osób przysporzenia majątkowego, które należałoby zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej. W związku z powyższym Spółdzielnia nie jest obowiązana do wystawienia dla ww. osób informacji PIT-8C. W świetle bowiem art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52 i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach