P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/406-22/07

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.07.2007, sygn. PD/406-22/07, Urząd Skarbowy w Chełmie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn.zm./ - Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Podatniczki o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu dopłaty do pobytu na turnusie profilaktyczno rehabilitacyjnym, przyznanej funkcjonariuszowi Państwowej Straży Pożarnej
- postanawia uznać przedstawione stanowisko za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 12 kwietnia 2007 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczący opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu dopłaty do pobytu na turnusie profilaktyczno rehabilitacyjnym, przyznanej funkcjonariuszowi Państwowej Straży Pożarnej.

Z przedstawionego stanu faktycznego i przedłożonych dokumentów wynika, iż Podatniczka otrzymała od zakładu pracy tj. Państwowej Straży Pożarnej dofinansowanie w wysokości 50 % do pobytu na 14 dniowym turnusie sanatoryjnym o profilu antystresowym, dla czynnych zawodowo funkcjonariuszy i pracowników. Do wniosku o udzielenie interpretacji podatniczka dołączyła umowę z dnia 20.04.2006 zawartą pomiędzy SP ZOZ Sanatorium MSWiA a Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej.

Zdaniem Podatniczki, dopłata do pobytu na turnusie profilaktyczno rehabilitacyjnym nie powinna stanowić dochodu podlegającego opodatkowaniu. Swoje stanowisko Podatniczka uzasadnia tym, iż ustawa z dnia 27 czerwca 1997 roku o służbie medycyny pracy nakłada na jednostki Państwowej Straży Pożarnej obowiązek realizowania zadań wynikających z tej ustawy. Zgodnie z art. 22 pkt 2 w/w ustawy, pracodawcy finansują wybrane przez siebie świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej, należące do zadań służby medycyny pracy, określonych w art. 6 ust. 1. Z kolei art. 6 ust. 1 pkt. 2 w/w ustawy stanowi, iż służba medycyny pracy jest właściwa do realizowania zadań z zakresu m.in. sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi. Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 8 omawianej ustawy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał rozporządzenie z dnia 25 września 2001 r. w sprawie zadań służby medycyny pracy, określające zadania tej służby, wynikające ze specyfiki ryzyka zawodowego osób pozostających w stosunku służbowym lub zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Wśród zadań wymienionych w rozporządzeniu znajduje się m.in. kwalifikowanie i kierowanie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych na turnusy profilaktyczno rehabilitacyjne i antystresowe. Podatniczka stoi na stanowisku, że skoro ustawa nakłada na jednostkę Państwowej Straży Pożarnej obowiązek realizowania zadań wynikających z ustawy o służbie medycyny pracy, w tym obowiązek kwalifikowania i kierowania funkcjonariuszy na turnusy profilaktyczno rehabilitacyjne, to dopłata do turnusu powinna stanowić koszt pracodawcy, nie zaś dochód pracownika podlegający opodatkowaniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego, dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów stwierdza, co następuje:

Stosownie do postanowień art. 9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm./ opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust.1 pkt. 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze, wartości pieniężne, oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie natomiast do postanowień art. 12 ust. 1 tej ustawy, za przychód ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W artykule 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały zwolnienia przedmiotowe. Oznacza to, że ze zwolnienia przedmiotowego korzystają wyłącznie źródła dochodów enumeratywnie wymienione w tym artykule, po spełnieniu warunków określonych w ustawie. Wśród zwolnień, ustawodawca nie wymienia dopłat do pobytu na turnusie profilaktyczno rehabilitacyjnym, otrzymanych przez osoby pozostające w stosunku służbowym.

Dla ustalenia zasadności podlegania takiego świadczenia opodatkowaniu podatkiem dochodowym, nie mają znaczenia przepisy powoływanej przez Podatniczkę, ustawy o służbie medycyny pracy jak też rozporządzenia MSWiA w sprawie zadań służby medycyny pracy. Warunkiem przesądzającym o zwolnieniu przychodu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 11 a jest fakt, czy świadczenie to jest świadczeniem rzeczowym bądź ekwiwalentem za nie, wynikającym z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Uwzględniając powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że dopłata do pobytu na turnusie profilaktyczno rehabilitacyjnym wyczerpuje dyspozycję art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych o przychodach ze stosunku służbowego, w związku z tym, jego wartość podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanych przepisów wynika więc jednoznacznie, iż pracodawca jest obowiązany doliczyć do przychodu funkcjonariusza wartość faktycznie otrzymanej dopłaty do turnusu rehabilitacyjnego.

Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz .U. z 2005 r. nr 8, poz. 60/ niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14 b § 2 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Chełmie