DECYZJA - Interpretacja - PFI/4180-0008/07/NM

Shutterstock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.04.2007, sygn. PFI/4180-0008/07/NM, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie z dnia 17 marca 2006r. nr PO/4150-2/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych kwoty dotacji oraz wynagrodzenia pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

Podaniem z dnia 14 grudnia 2005r. uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2006r. zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w ................ o wydanie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której realizuje również projekty unijne. Ostatnio realizowanym jak wynika to z w/w pisma był projekt Aktywni namysłowianie program rozwoju mikroprzędsiębiorstw w ramach Priorytetu 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości. Projekt ten finansowany był w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa. Środki pieniężne przekazywane były przez Stowarzyszenie Promocja Przedsiębiorczości (Instytucja Wdrażająca) na odrębny rachunek bankowy. W ramach tej działalności wykonywał Pan zadania .................., a żona ................ projektu. Nadto otrzymywał Pan wraz z żoną wynagrodzenie, z którego pokrywano wydatki na ZUS własny i żony, nie odliczony VAT od faktur zakupu i inne wydatki niezwiązane z projektem.

Pana zdaniem kwota pochodząca z dotacji unijnej winna być wolna od podatku dochodowego i wykazana w deklaracji PIT-5 jako zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 17 marca 2006r. nr PO/4150-2/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w ................ uznał Pana stanowisko za nieprawidłowe. Stwierdzono bowiem, że nie spełniono przesłanki określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy, tzn. nie realizowano bezpośrednio celu projektu.

Dokonując z urzędu weryfikacji wskazanego w sentencji postanowienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14 poz. 146 ze zm.).

Uznając Pana stanowisko za nieprawidłowe organ I instancji stwierdził, iż wynagrodzenie otrzymywane z tytułu pełnionych funkcji .............. projektu oraz ........... projektu nie może być zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż poprzez wykonywanie w/w czynności nie realizował Pan bezpośrednio celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Tymczasem wobec okoliczności faktycznych opisanych we wniosku oraz wynikających z przedłożonych załączników charakter wykonywanej pracy nie ma w niniejszej sprawie znaczenia, bowiem jak wykazano poniżej nie został spełniony pierwszy

z warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczący pochodzenia środków, z których finansowany był projekt.

Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższe oznacza, że aby zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 ust. 46 w/w ustawy było możliwe cyt. warunki muszą być spełnione łącznie. Brak spełnienia już choćby jednego z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Na wstępie wyjaśnić trzeba, że Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego w ramach tego programu realizowano projekt Aktywni namysłowianie program rozwoju mikroprzędsiębiorstw to program służący realizacji Narodowego Planu Rozwoju, składający się ze spójnego zestawienia priorytetów operacyjnych i działań, odnoszący się do sektora gospodarki.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej (zob. załącznik nr 10), służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

1. sektorowe programy operacyjne;

2. regionalne programy operacyjne;

3. inne programy operacyjne;

4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjanci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach ZPORR dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wymieniony wcześniej Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Za zarządzanie w/w programem w Polsce odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. nr 166, poz. 1745) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego etapu projektu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach.

Zatem powyższe potwierdza, że pomoc, jaką otrzymuje beneficjent (w niniejszej sprawie Pan), pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych, a więc nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie przy spełnieniu również warunku określonego w pkt 46 lit. b przepisu art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym (...) - uprawnia do zwolnienia z podatku dochodowego.

W związku z powyższym wypłacane Panu jak i żonie wynagrodzenie podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na ogólnych zasadach.

Natomiast środki otrzymane przez Pana w ramach działalności gospodarczej na realizację projektu, tzn. na świadczenie usług doradczych i szkoleniowych na wsparcie pomostowe i na jednorazowe dotacje inwestycyjne będą stanowiły przychód Pana firmy stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki natomiast sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 w/w ustawy.

Przy zastosowaniu wskazanych wyżej przepisów, skutki podatkowe dla Pana jako przedsiębiorcy będą neutralne, bowiem przychody z otrzymanych środków od Instytucji Wdrażającej zostaną zrównoważone wydatkami (stanowiącymi koszt podatkowy) na sfinansowanie realizowanych projektów.

Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 sierpnia 2006r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Opisane okoliczności faktyczne i prawne uzasadniają zatem zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie z dnia 17 marca 2006r. - w trybie art.14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej w sposób wyżej przedstawiony. Na niniejszą decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Izba Skarbowa w Opolu