Stan faktyczny - Interpretacja - II US pb IB / 415 - 8 / 16a/9 / 07 / KSz

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2007, sygn. II US pb IB / 415 - 8 / 16a/9 / 07 / KSz, Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Z wniosku podatnika wynika, że w 2006 roku zakupił w Nowym Jorku używany samochód osobowy, który drogą morską dopłynął do Gdyni, a następnie został przetransportowany do Urzędu Celnego w Białymstoku. Podczas odprawy celnej okazało się, że wśród dokumentów związanychz samochodem brakuje faktury za transport samochodu z USA do Gdyni; transport samochodu został opłacony bez żadnego potwierdzenia na piśmie, ale jak zaznacza podatnik, wydatek był poniesiony w trakcie posiadania przez niego rzeczy. Na podstawie oświadczenia podatnika Urząd Celny doliczył poniesione koszty transportu do ustalonej wartości statystycznej pojazdu, która stała się podstawą wyliczenia cła, akcyzy i podatku VAT. Ponadto w trakcie posiadania rzeczy podatnik poniósł wydatki takie jak: koszty transportu samochodu z Gdyni do Białegostoku, opłatę cła, akcyzy, podatku VAT, zaś po zbyciu rzeczy podatnik poniósł wydatek z tytułu wpłaty na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Podatnik wskazuje, że ze względów osobistych, w tym samym roku, przed upływem 6 miesięcy podatnik był zmuszony sprzedać auto.
Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego pytanie podatnika brzmi:
- czy kosztem uzyskania Pani przychodu z tytułu sprzedaży samochodu będzie wartość statystyczna wyliczona przez Urząd Celny (cena nabycia w USD po przeliczeniu kursem, który zastosował Urząd Celny plus koszty transportu drogą morską doliczone na podstawie oświadczenia plus koszty transportu z Gdyni do Białegostoku potwierdzone fakturą VAT) plus cło, akcyza i VAT?

Stanowisko podatnika

Zdaniem podatnika koszty transportu samochodu zostały poniesione i zwiększyły wartość samochodu, w związku z tym, podatnik zapłacił wyższe cło, akcyzę i podatek VAT, dlatego podatnik uważa, że pomimo tego, że nie ma udokumentowanych tych kosztów fakturą ma prawo doliczyć je do kosztów uzyskania przychodu. Podobnie z wpłatą na rzecz Funduszu Ochrony Środowiska, która jest obowiązkowa w przypadku samochodów używanych i stanowi koszt podatnika. Reasumując, od przychodu z tytułu sprzedaży samochodu odejmie Pani koszty uzyskania przychodu, czyli wartość statystyczną wyliczoną przez Urząd Celny (cena nabycia w USD po przeliczeniu kursem, który zastosował Urząd Celny plus koszty transportu drogą morską doliczone na podstawie oświadczenia plus koszty transportu z Gdyni do Białegostoku potwierdzone fakturą VAT) plus cło, akcyza, VAT oraz wpłata na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Od tak ustalonego dochodu podatnik zapłaci podatek dochodowy zgodnie ze skalą podatkową na 2006 rok.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych(tekst jednolity w Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującymw 2006 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody,z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 9 ust. 2 w/w ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie rzeczy, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszonao koszty odpłatnego zbycia.

Odwołanie się przez ustawodawcę do ceny wyrażonej w umowie oznacza, że przychód ze sprzedaży rzeczy określa się na podstawie dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy sprzedaży. Ustawodawca nie precyzuje, jak należy rozumieć koszty sprzedaży zbywanych rzeczy. Nie ulega jednak wątpliwości, że za koszty te winny być uznane wszystkie wydatki, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku.

Natomiast stosownie do art. 24 ust. 6 ustawy dochodem ze sprzedaży rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztami ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.
Z treści powołanego wyżej przepisu wynika, że na wielkość dochodu stanowiącego podstawę obliczenia podatku wpływ mają dwa składniki:
- koszt nabycia rzeczy, oraz
- wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.
Odwołując się do wykładni systemowej i ustalenia zakresu zwrotu koszt nabycia rzeczyz odpowiednim uwzględnieniem pojęcia kosztu w rozumieniu przepisów art. 22 ust. 1, art. 22gust. 3 oraz art. 23 ustawy, przyjąć należy, że kosztem nabycia rzeczy, o którym mowa w art. 24ust. 6 ustawy, jest kwota należna zbywcy oraz koszty związane z zakupem poniesione do dnia rozpoczęcia używania rzeczy. Kwotę należną zbywcy rzeczy wyznacza kwota wskazana na fakturze lub w umowie zakupu rzeczy.
Natomiast za wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy uznaje się przede wszystkim wydatki związane z jej remontem lub ulepszeniem, czyli wydatki, które wpływają na wartość tej rzeczy.

Dodać również należy, iż w celu prawidłowego ustalenia dochodu ze sprzedaży rzeczy, zarówno w przypadku kosztów nabycia rzeczy jak i nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy poniesionych w walucie obcej, należy odwołać się do treści art. 22 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski z dnia poniesienia kosztu.

Ponadto podkreślenia wymaga fakt, iż podobnie jak w przypadku określenia rzeczywistej wartości rynkowej samochodu w momencie sprzedaży, podatnik powinien zadbać również o udokumentowanie wydatków związanych z zakupem oraz nakładami poczynionymi w czasie posiadania samochodu. Istotnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają, iż brak dokumentu świadczącego o poniesieniu wydatku automatycznie wyklucza możliwość uznania go za koszt nabycia samochodu bądź wartość nakładów poczynionych w trakcie jego posiadania. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że organ podatkowy - w ramach posiadanych uprawnień może w sytuacji gdy ma jakiekolwiek wątpliwości co do rzetelności złożonego przez podatnika zeznania podatkowego przeprowadzić stosowne postępowanie wyjaśniające, a jeżeliw jego wyniku okaże się np., że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazanaw zeznaniu podatkowym może również wszcząć postępowanie podatkowe dopuszczając jako dowód wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem (art. 180 Ordynacji podatkowej). Chociaż dowodem w rozumieniu powołanego przepisu Ordynacji podatkowej może być również oświadczenie strony, jednak nie dotyczy to sytuacji dokumentowania w ten sposób wydatku, którego charakter pozwala na udowodnienie jego poniesienia przez przedłożenie stosownego dokumentu.

Ze stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania wynika, że podatnik dokonał zbycia samochodu osobowego przed upływem sześciu miesięcy od daty jego nabycia. Wątpliwości podatnika związane z prawidłowym ustaleniem podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z powyższym zdarzeniem sprowadzają się do uznania bądź nie za koszt nabycia samochodu poniesionych przez niego niżej wymienionych wydatków z tytułu:
- nabycia rzeczy /nabycia dokonano w walucie obcej - USD/,
- transportu samochodu z USA do Gdyni /przy czym podatnik nie posiada dokumentu potwierdzającego wydatek z tego tytułu/,
- transportu samochodu z Gdyni do Białegostoku,
- opłaty cła, akcyzy i podatku VAT,
- wpłaty na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej /wpłata ta została dokonana po zbyciu przez podatnika samochodu/.

Odnosząc powołane w niniejszych wyjaśnieniach przepisy i ich interpretację na grunt stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania stwierdzić należy, że w świetle art. 24 ust. 6 ustawy uzyskany przez Panią w 2006 roku przychód z tytułu odpłatnego zbycia samochodu dokonanego przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, będzie podlegał pomniejszeniu o udokumentowane koszty nabycia tego samochodu, tj.:- kwotę należną zbywcy poniesioną w walucie obcej /USD/ i przeliczoną na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia poniesienia kosztu, - wydatki z tytułu transportu samochodu z Gdyni do Białegostoku oraz opłaty cła, akcyzy i podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze nieprawidłowe jest stanowisko podatnika, jakoby przychód z tytułu sprzedaży samochodu pomniejszała wartość samochodu wyliczona przez Urząd Celny oraz wpłata na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska dokonana po zbyciu samochodu.

Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku