
Temat interpretacji
W dniu 29.12.2006 r. do tut. Organu wpłynął wniosek Pani xxx, z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Pani xxx jest osobą niepełnosprawną zaliczaną do lekkiego stopnia niepełnosprawności. Strona wniosła zapytanie, czy w art. 26 ust. 7e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych podana granica dochodów w kwocie 9.120 zł stanowiąca dochody osób niepełnosprawnych będących na utrzymaniu podatnika, stanowi kwotę netto po potrąceniu podatku dochodowego, bez dochodów zwolnionych w myśl art. 21 ustawy, np. dodatku wiekowego po ukończeniu 75 lat, dodatku mieszkaniowego, ekwiwalentu węglowego?
Strona uważa, że w/w dochód stanowi kwotę netto, bez dochodów zwolnionych i bez podatku.
Rozpatrując wniosek w oparciu o stan faktyczny i stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile informuje:
Stosownie do treści art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust.3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony z godnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2,4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot, wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Przepisy zawarte w art. 26 ust. 7a- 7d i 7g w/cyt. ustawy określają warunki oraz wydatki poniesione przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne uprawniające do odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Zgodnie z brzmieniem art. 26 ust. 7e cyt. ustawy, w/w przepisy stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe - jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają kwoty 9.120 zł.
Art. 9 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych określa co do zasady przedmiot opodatkowania, natomiast katalog zwolnień przedmiotowych określają przepisy zawarte w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy.
W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28 30, art. 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów art. 9 ust. 1a cyt. ustawy.Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24 25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła
przychodów art. 9 ust. 2 cyt. ustawy.
W świetle w/w przepisów należy stwierdzić, iż w przypadku osób niepełnosprawnych kwota 9.120 zł, o której mowa w art. 26 ust. 7e stanowi dochód, ustalony na podstawie art. 9 ust. 1, ust. 1a i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Błędne jest zatem stanowisko strony, iż dochód w kwocie 9.120 zł stanowi kwotę netto, bez podatku. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określają, co stanowi podstawę ustalenia dochodu podlegającego opodatkowaniu. Do ustalenia dochodu przyjmuje się wszelkiego rodzaju dochody osiągnięte w roku podatkowym, z wyjątkiem dochodów zwolnionych, wymienionych w art. 21, do których zaliczyć można m.in. dodatki mieszkaniowe i ryczałty na zakup opału przyznane na podstawie odrębnych przepisów o dodatkach mieszkaniowych oraz dodatki pielęgnacyjne, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Reasumując, w opisanym stanie prawnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznaje za nieprawidłowe przedstawione stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 29.12.2006 r.
Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w 2006 roku.
