Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm./ Naczelnik Urz... - Interpretacja - PDB/415-19/06/BJ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.08.2006, sygn. PDB/415-19/06/BJ, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko płatnika przedstawione we wniosku z dnia 23.05.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania wycieczki z ZFŚŚ dla pracowników i emerytów - jest nieprawidłowe.


W dniu 23.05.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek płatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym dofinansowania do wycieczki dla pracowników i emerytów.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Z przedłożonego wniosku wynika, iż płatnik organizuje wycieczkę dla pracowników i emerytów. Znany jest koszt wycieczki na jedną osobę. Wycieczka dla pracowników i emerytów była w całości sfinansowana z ZFŚŚ, a członkowie rodzin mieli ją finansowaną w 70 %, resztę obowiązani byli dopłacić.

Pytanie wnioskodawcy:
Płatnik zwrócił się z zapytaniem, czy można uznać, że wycieczka jest świadczeniem rzeczowym w związku z czym koszt wycieczki pracownika oraz dopłata za członka jego rodziny z ZFSS byłaby zwolniona z opodatkowania do kwoty 380zł, zgodnie z art.21 ust.1 pkt 67, natomiast koszt wycieczki emeryta zwolniony byłby z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 38 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty 2.280zł?

Stanowisko wnioskodawcy:
Zdaniem płatnika - zakup usługi turystycznej, jakim jest wycieczka jest wg płatnika świadczeniem rzeczowym, w związku z czym należy opodatkować dofinansowanie za wycieczkę powyżej 380zł dla pracownika i członków ich rodzin, natomiast dla emerytów byłaby to kwota powyżej 2.280zł?



Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje :

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm./ opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami pracownika w myśl art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, za które uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody , ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 wymienionej ustawy wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związkowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł: rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez płatnika wynika, że organizowana wycieczka kierowana jest do określonej grupy pracowników i emerytów oraz osób, będących członkami ich rodzin, a więc jest zindywidualizowana - znana jest liczba uczestników oraz koszt na jedną osobę.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie nie podziela poglądu przedstawionego w złożonym wniosku, bowiem w przypadku zorganizowania przez pracodawcę wycieczki na rzecz pracowników, polegającej na zakupie usługi turystycznej nie mamy do czynienia ze świadczeniem rzeczowym, lecz przedmiotem świadczenia jest usługa - co nie podlega zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 67.

Zgodnie bowiem z definicją rzeczy zawartą w przepisie art. 45 Kodeksu cywilnego/Dz.U.Nr 16, poz.93 ze zm./ rzeczami są tylko przedmioty materialne.

W związku z tym pracodawca winien świadczenia te /dofinansowanie wycieczki/ doliczyć do pozostałych przychodów pracownika i jako płatnik pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy wg zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, tj. stawką 19%.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Z powyższego wynika, iż nie wszystkie świadczenia pieniężna wypłacane emerytom są wolne od podatku, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem.. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartości, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi są zaś świadczenia w naturze /nie w pieniądzu/, np. paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe, i.tp. Zatem ekwiwalent pieniężny wypłacony w zamian tych świadczeń będzie korzystał na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym ze zwolnienia od tego podatku do wysokości 2.280zł.

Z przedmiotowego zwolnienia nie korzystają zaś wypłacone emerytom świadczenia pieniężne, które nie są ekwiwalentem czy równoważnikiem świadczeń rzeczowych. W tym przypadku wypłacane emerytom dofinansowanie do wypoczynku nie będzie korzystało ze zwolnienia, gdyż nie będzie odpowiednikiem czy równoważnikiem świadczenia rzeczowego. W opisanym stanie faktycznym dofinansowanie do wypoczynku wypłacone emerytom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi w opisanym znaczeniu równoważnika rzeczowego, w związku z tym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którego stawka wynosi 10 %.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje na podstawie art. 236 § 2 pkt.1 Ordynacji podatkowej prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie w znakach skarbowych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej /Dz.U. z 2004r. Nr 253, poz.2532/.

Urząd Skarbowy w Nysie