Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 21... - Interpretacja - I US.XVII/415/56/06, I US. XVII/415/86/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. I US.XVII/415/56/06, I US. XVII/415/86/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń z tytułu umów o pracę, umów zlecenia i umów o dzieło finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jest nieprawidłowe

W dniu 23.02.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek S w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca złożył oświadczenie, iż w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, ani nie jest prowadzona kontrola podatkowa. S. zwróciło się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów zawartych w ustawie z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w następującej kwestii: czy wynagrodzenia z tytułu umów o pracę, umów zlecenia i umów o dzieło uzyskiwane przez osoby fizyczne, a finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego wynika, iż S zawarło z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie następujące umowy:

  • umowę z dnia 14.02.2005 r. o dofinansowanie projektu pt. "Kursy języków obcych inwestycją w rozwój i mobilność zasobów ludzkich" w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Okres realizacji umowy 4.01.2005 r. - 31.08.2006 r.,
  • umowę z dnia 14.02.2005 r. o dofinansowanie projektu pt. "Szkolenia dla księgowych odpowiedzią na wyzwania współczesnego rynku pracy" w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Okres realizacji umowy 4.01.2005 r. - 30.04.2006 r.,
  • umowę z dnia 14.02.2005r. ,Rozwój zawodowy poprzez kompleksowe szkolenia z zarządzania personelem " w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Okres realizacji umowy 4.01.2005 r. - 31.08.2006 r.

Powyższe umowy są realizowane w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1.07.2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) wraz z Uzupełnieniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051). Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest jednym z siedmiu programów operacyjnych, które służą. realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006 (NPR/PWW).

Stowarzyszenie będzie realizowało cele (zadania) powyższych projektów za pomocą następującego personelu: kierownik projektu, koordynator szkoleń, specjalista ds. monitoringu i ewaluacji, księgowa, główna księgowa, trenerzy, doradcy. Osoby fizyczne wykonują rożne czynności związane z realizacją wymienionych wyżej projektów na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych. Środki na sfinansowanie kosztów realizacji powyższych projektów pochodzą z funduszy unijnych (Europejskiego Funduszu Społecznego). Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochody osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub dochody osób wykonujących zadania projektu na podstawie umowycywilnoprawnej, bezpośrednio realizujących cele ww. projektów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (Europejskiego Funduszu Społecznego), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza co następuje:

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, którą wyraża treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Wynagrodzenia pracowników należą do źródła przychodów, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na ogólnych zasadach. Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) m.in. na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, wypłacane w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 stanowią refundacje wcześniej poniesionych wydatków na realizacje projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Z tych względów, przychody ze stosunku pracy otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku. W związku z powyższym, od wypłacanych przychodów ze stosunku pracy, płatnik ma obowiązek poboru zaliczek na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy. Opodatkowaniu podlegają również dochody osób fizycznych realizujących projekty w ramach ww. programu na podstawie umów cywilnoprawnych, z których przychód kwalifikuje się do źródła przychodów, o którym mowa w art,.13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji, płatnik jest zobligowany do poboru zaliczek na podatek od dochodów z tych umów, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie, powołany w wystąpieniu przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, stanowi, iż ze zwolnienia od podarku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub miedzy narodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Rade Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). W związku z powyższym, przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym EFS, gdyż pomoc ta stanowi refundacje wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Podobne stanowisko wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 28.04.2006 r., znak: PB5-033-19/06/KD/729, skierowanym do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie