Na podstawie art.14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeni... - Interpretacja - 1473/Wp/415/482/3/06/JK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2006, sygn. 1473/Wp/415/482/3/06/JK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku ... z dnia 17 stycznia 2006 r. (data wpływu: 23 stycznia 2006 r.) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów art. 21 ust.1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


Uzasadnienie


Sp. z o.o. przedstawiła następujący stan faktyczny :
Spółka kupuje ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych bilety do kina, bilety do teatru oraz karnety na basen. Następnie Spółka przekazuje te bilety pracownikom Spółki.
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy świadczenie na rzecz pracownika z tytułu zakupu biletu do kina , teatru lub karnetu na basen jest świadczeniem zwolnionym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ?
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy wolna od podatku jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego fubduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. ; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniającę do ich wymiany na towaty lub usługi.
Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:
świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowychwartość tych rzeczowych świadczeń nie przekracza kwoty 380 zł.
W świetle powyższego Spółka stoi na stanowisku, że bilety wstępu, karnety na basen itp. zakupione przez pracodawcę (związek zawodowy), korzystają ze zwolnienia , pod warunkiem że wydatki z tego tytułu pracodawca lub związek zawodowy finansuje w całości z funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych.
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Podstawowym aktem prawnym regulującym opodatkowanie przychodów pracowników jest ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W art. 12 ust. 1 tej ustawy ustawodawca zawarł zapis, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W oparciu o ww. przepis ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
1. świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
2. źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
3. wartość świadczeń rzeczowych nie przekracza 380 zł.
Użyte przez ustawodawcę sformułowanie "sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych" oznacza, że pracodawca lub związek zawodowy jest zobligowany do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy.Przepis powyższy określa zatem źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest, aby pracodawca bądź związek zawodowy nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Ustawodawca nie odnosi się w tym przepisie do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy lub związek zawodowy 100 % wartości świadczeń bądź częściowe jego sfinansowanie, z wymienionych w przepisie źródeł.
Uwzględniając ww. przepisy oraz uwzględniając, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pracodawca ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych sfinansował zakup biletów, wartość świadczenia otrzymanego przez pracownika nie przekroczyła w roku podatkowym 380 zł, należy stwierdzić, że powyższy wydatek jako świadczenie "rzeczowe" korzysta ze zwolnienia.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu