Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.401.2025.2.KK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 29 sierpnia 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani lekarką odbywającą specjalizację z zakresu (...) w trybie rezydenckim na podstawie skierowania nr (...) wydanego przez (...) w (...). Jednostką medyczną wskazaną do prowadzenia Pani specjalizacji jest (...) w X, ul. A1, a jednostką nadrzędną Y. Wskazaną specjalizację odbywa Pani na podstawie umowy o pracę.

Po ukończeniu specjalizacji i uzyskaniu tytułu specjalisty (...) zamierza Pani podjąć własną jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług medycznych zgodnie z posiadaną specjalizacją i zawrzeć w tym celu umowę cywilnoprawną z obecnym, a po zakończeniu specjalizacji już byłym pracodawcą (u którego obecnie specjalizację odbywa).

Podejmując po raz pierwszy leczniczą działalność gospodarczą chciałaby Pani skorzystać z dwóch niżej wskazanych preferencji podatkowych przewidzianych ustawowo:

1.przewidzianej w art. 9a ust.2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z możliwości wyboru sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy (19% podstawy obliczenia podatku)

lub

2.przewidzianej w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne możliwości wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pani wniosek dotyczy interpretacji dwóch niżej wskazanych przepisów przewidujących wyłączenia wyżej wymienionych preferencji podatkowych. Są to:

-w odniesieniu do preferencji wskazanej w pkt 1 - art. 9a ust. 3 ustawy, o której mowa w tym punkcie.

-w odniesieniu do preferencji wskazanej w pkt 2 - art. 8 ust. 2 ustawy, o której mowa w tym punkcie.

Oba przepisy, których dotyczy niniejszy wniosek, tj. art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewidują, że ze wskazanych w niniejszym wniosku preferencji podatkowych nie może skorzystać podatnik, który świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy, u którego we wskazanym w tych przepisach okresie był poprzednio zatrudniony w ramach stosunku pracy, jeżeli usługi, które świadczy na rzecz byłego pracodawcy odpowiadają czynnościom, jakie poprzednio u niego wykonywał w ramach stosunku pracy.

Uzupełnienie

Po ukończeniu specjalizacji i uzyskaniu tytułu specjalisty (...) zamierza Pani w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, przewidzianego w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres czynności lekarza specjalisty obejmuje pełną autonomię i samodzielność w wykonywaniu zawodu w danej dziedzinie medycyny - w tym przypadku chodzi o dziedzinę (...), natomiast obecnie jako lekarka w trakcie specjalizacji (rezydentka) wykonuje Pani obowiązki pod nadzorem starszego lekarza, stopniowo zyskując coraz większe doświadczenie i niezależność, ale bez formalnych uprawnień do pełnej samodzielnej praktyki specjalistycznej. Działania Pani jako lekarki rezydentki są prowadzone pod nadzorem i zazwyczaj w obecności doświadczonego specjalisty.

Pani głównym zadaniem jest systematyczne zdobywanie wiedzy i praktycznych umiejętności w dziedzinie (...). Obecnie np. nie może Pani w wielu przypadkach orzekać, zaświadczać o stanie zdrowia, o braku określonych przeciwwskazań, nie może Pani wystawiać kart DiLO, zleceń na zaopatrzenie w refundowane wyroby medyczne. Uprawnienia lekarza będącego dopiero w trakcie specjalizacji są zakresowo węższe niż lekarza specjalisty, z czego wynika, że zakres czynności lekarza w trakcie specjalizacji nie może się pokrywać z zakresem czynności lekarza specjalisty.

Odbywając szkolenie specjalizacyjne, ma Pani obowiązek:

-realizowania szkolenia, w tym pełnienia dyżurów zgodnie z programem specjalizacji,

-utrzymywania stałej współpracy z kierownikiem specjalizacji,

-udzielania świadczeń opieki zdrowotnej pod nadzorem kierownika specjalizacji lub innego lekarza specjalisty.

Charakter Pani działań jako lekarki rezydentki jest zatem niesamodzielny, nieautonomiczny, przygotowawczy i szkoleniowy, w przeciwieństwie do działań lekarza po uzyskaniu specjalizacji.

Należy przy tym zaznaczyć, że szkolenie specjalizacyjne trwa 48 miesięcy, z czego połowa obejmuje praktyki w różnych jednostkach medycznych, zgodnie z programem specjalizacji. Czynności lekarza w trakcie tych praktyk wykonywane są zatem nie na rzecz pracodawcy, ale na rzecz innych podmiotów. Pani zaś formalny pracodawca, w istocie rzeczy, przekazuje jedynie Pani wynagrodzenie z Ministerstwa Zdrowia, pełniąc w tym zakresie de facto tylko funkcję pośrednika.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie uzyskała Pani żadnych przychodów z tej działalności. Rok podatkowy, w którym zamierza skorzystać z powyższej formy opodatkowania będzie pierwszym, w którym rozpocznie prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania - pozostałe niebędące przedmiotem interpretacji wyłączenia - zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie składała Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przepis art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidujący, że z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie może skorzystać podatnik, który świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy, u którego we wskazanym w tym przepisie okresie był poprzednio zatrudniony w ramach stosunku pracy, jeżeli usługi, które świadczy na rzecz byłego pracodawcy odpowiadają czynnościom, jakie poprzednio u niego wykonywał w ramach stosunku pracy, znajdzie zastosowanie do opisanego zdarzenia przyszłego?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Przewidziane w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie ma zastosowania do opisanego zdarzenia przyszłego, albowiem to wyłączenie nie ma zastosowania do lekarza specjalisty, który po uzyskaniu specjalizacji medycznej zaczyna w ramach własnej działalności gospodarczej świadczyć usługi medyczne na rzecz jednostki medycznej, w której poprzednio w ramach stosunku pracy odbywał szkolenie specjalizacyjne.

Uzasadnienie własnego stanowiska:

Usługi medyczne, jakie zamierza Pani świadczyć jako specjalista (...) na rzecz byłego pracodawcy nie odpowiadają i nie są tożsame z tymi, które wykonuje na jego rzecz w ramach stosunku pracy jako lekarka rezydentka odbywająca szkolenie specjalizacyjne.

Dla uznania, czy usługi medyczne wykonywane po uzyskaniu specjalizacji odpowiadają czynnościom poprzednio wykonywanym w ramach szkolenia specjalizacyjnego wymagane jest porównanie ich ogólnego charakteru. Ten zaś zasadniczo się różni, albowiem czynności lekarza rezydenta w trakcie szkolenia specjalizacyjnego są niesamodzielne i nieautonomiczne, wykonywane są pod nadzorem i mają charakter przygotowawczy i szkoleniowy. Fakt, iż lekarz specjalista stosuje te same procedury medyczne i te same środki lecznicze, co poprzednio w ramach szkolenia specjalizacyjnego nie zmienia tego, że czynności lekarza specjalisty nie są tożsame z czynnościami lekarza rezydenta odbywającego szkolenie specjalizacyjne. Nie są tożsame nie tylko co do zakresu, ale przede wszystkim co do charakteru opisanego wyżej. Pokrywają się one zaledwie w części, nie w całości i mają wyraźnie odmienny charakter.

Interpretacja zwrotu „odpowiadają czynnościom”, zawartego w treści przepisu wskazanego w pytaniu nie może być rozszerzająca, gdyż jest to przepis o charakterze wyjątku od reguły, wyłączający możliwość skorzystania z preferencyjnej formy opodatkowania. Należy zatem uznać, że do jego zastosowania wymagana jest pełna tożsamość co do zakresu, jak i charakteru czynności wykonywanych przez lekarza rezydenta w trakcie szkolenia specjalizacyjnego oraz tych, które wykonuje już jako specjalista. Takiej tożsamości w tym przypadku nie ma.

Pani stanowisko nie znajduje uzasadnienia także w wyniku wykładni funkcjonalnej i systemowej, zalecanych zwłaszcza wtedy, gdy wynik wykładni literalnej może budzić jakieś wątpliwości. Wykładnia funkcjonalna nakazuje wziąć pod uwagę cel interpretowanego przepisu. Jest nim przeciwdziałanie zjawisku fikcyjnego samozatrudnienia jako metody korzystania z określonych preferencji podatkowych poprzez działania sztuczne i fikcyjne. W tym przypadku nie ma mowy o żadnej sztuczności czy fikcyjności - przeciwnie, w przypadku lekarzy podjęcie po uzyskaniu specjalizacji w ramach własnej działalności współpracy z byłym pracodawcą, u którego lekarz odbywał szkolenie specjalizacyjne jest czymś zupełnie naturalnym, zrozumiałym i leżącym w interesie lekarza, jak i byłego pracodawcy, a także pacjentów, zatem w interesie społecznym.

Wreszcie w kontekście wykładni systemowej należy przywołać uchwałę składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 2024 r., sygn. akt III UZP 9/23, ponieważ dotyczy ona przepisów o analogicznej konstrukcji, takim samym charakterze i funkcjach, jak przepis wskazany w pytaniu. Wszystkie te przepisy stanowią pewną spójną całość wyrażającą szerszy zamysł ustawodawcy, weszły one w życie w tym samym mniej więcej czasie, co przemawia za tym, że powinny być interpretowane w analogiczny sposób.

Streszczając istotne argumenty przedstawionego stanowiska, podtrzymuje Pani jednocześnie obszerną analizę interpretacyjną przepisu wskazanego w pytaniu, zawartą w Pani wniosku o interpretację.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia o 20 listopada 1998 r. zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani lekarką odbywającą specjalizację z zakresu (...) w trybie rezydenckim w (...) w X, której jednostką nadrzędną jest Y. Po ukończeniu specjalizacji i uzyskaniu tytułu specjalisty (...) zamierza Pani w ramach działalności gospodarczej zawrzeć umowę cywilnoprawną z byłym pracodawcą.

Jako lekarka w trakcie specjalizacji wykonuje Pani obowiązki pod nadzorem starszego lekarza i zazwyczaj w obecności doświadczonego specjalisty, stopniowo zyskując coraz większe doświadczenie i niezależność lecz bez formalnych uprawnień do pełnej samodzielnej praktyki specjalistycznej. Pani głównym zadaniem jest systematyczne zdobywanie wiedzy i praktycznych umiejętności w dziedzinie (...). Przykładowo nie może Pani w wielu przypadkach: orzekać, zaświadczać o stanie zdrowia, zaświadczać o braku określonych przeciwwskazań, wystawiać kart DiLO i zleceń na zaopatrzenie w refundowane wyroby medyczne. Odbywając specjalizację ma Pani obowiązek realizowania szkolenia, w tym pełnienia dyżurów zgodnie z programem specjalizacji, utrzymywania stałej współpracy z kierownikiem specjalizacji i udzielania świadczeń opieki zdrowotnej pod nadzorem kierownika specjalizacji lub innego lekarza specjalisty.

Charakter Pani działań jako lekarki rezydentki nie jest zatem samodzielny, nie jest autonomiczny, jest przygotowawczy i szkoleniowy, w przeciwieństwie do działań lekarza po uzyskaniu specjalizacji, którego zakres czynności obejmuje pełną autonomię i samodzielność w wykonywaniu zawodu w dziedzinie (...).

Ponadto wskazała Pani, że szkolenie specjalizacyjne trwa 48 miesięcy, z czego połowę obejmują praktyki w różnych jednostkach medycznych, zgodnie z programem specjalizacji. Czynności lekarza w trakcie tych praktyk wykonywane są zatem nie na rzecz pracodawcy, ale na rzecz innych podmiotów.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie uzyskała Pani żadnych przychodów z tej działalności, gdyż rok podatkowy, w którym zamierza skorzystać z powyższej formy opodatkowania będzie pierwszym, w którym rozpocznie prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania - pozostałe niebędące przedmiotem interpretacji wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie składała Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z treści wniosku, świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz podmiotu leczniczego nie będą odpowiadały czynnościom, które wykonuje Pani w ramach obowiązków na podstawie umowy o pracę w okresie zdobywania specjalizacji (rezydentury), to uzyskanie przychodów z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych dla byłego pracodawcy nie wyłączy możliwości ich opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem złożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.