Postanowienie - Interpretacja - D-1/415-21/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.06.2006, sygn. D-1/415-21/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12.04.2006 r. wpłynął do tut. urzędu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

W..... jest płatnikiem podatku dochodowego od osób pracowników pozostających w stosunku pracy i żołnierzy zawodowych w stosunku służby.Płatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie poboru podatku dochodowego od należności mundurowych dla żołnierzy zawodowych w następujących przypadkach:
1. Wypłaty równoważnika w zamian za umundurowanie żołnierzowi zawodowemu za każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze (tzw. oszczędności).
2. Wypłaty równoważnika za nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania określone w przepisach o warunkach i normach umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych, do których żołnierz nabył uprawnienia, lecz ich nie pobrał (przysługuje, co roku za okres od 01.04. danego roku do 31.03. roku następnego).
3. Tak samo jak w w/w pkt 1 i 2 dotyczy żołnierzy zawodowych zwolnionych z zawodowej służby wojskowej w trakcie roku np. żołnierz zawodowy został zwolniony 31 stycznia, 28 lutego, 31 marca i pobrał równoważnik za dany rok kalendarzowy w wysokości określonej w § 9 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2004 r. (Dz. U. z 2004r. Nr 153 poz. 1615).
4. Termin wypłaty równoważnika następuje w terminie 60 dni do dnia powstania uprawnienia do otrzymania równoważnika.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2003 r o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003r. Nr 179 poz. 1750) art. 66 ust. 1 stanowi ?żołnierze zawodowi otrzymują umundurowanie, wyekwipowanie i uzbrojenie oraz w określonych przypadkach, wyżywienie albo równoważnik pieniężny w zamian za te należności?.

Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 czerwca 2004 r. w sprawie umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2004 r, Nr 147 poz. 1548 z późn. zm.) określa szczegółowo warunki i normy umundurowania.

W Rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004 r. w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. z 2004 r Nr 153 poz. 1615) określone zostały równoważniki za umundurowanie, które zostały zmienione Rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 159 poz. 1335).

Jednocześnie płatnik informuje, że żołnierze zawodowi całość pobranego równoważnika mundurowego wykorzystują zgodnie z jego przeznaczeniem tj. na zakup umundurowania: - mundurów, koszul, swetrów, galanterii skórzanej oraz oznak stopni wojskowych należnych do umundurowania wyjściowego oraz bielizny osobistej w sklepach posiadających tego typu asortyment. Sklepy te sprzedają towar na ogólnie przyjętych zasadach nie stosując wobec żołnierzy zawodowych bonifikat ani zniżek. Specyfika służby wojskowej polega na tym, że żołnierz zawodowy nosi, na co dzień umundurowanie niezależnie od pory roku w warunkach powodujących przyspieszone jego zużycie.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176) stanowi w art. 21 ust. 1 ?wolne od podatku są: pkt 10 wartość ubioru służbowego (umundurowania) jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór?.

Płatnik zajął następujące stanowisko:

Płatnik wypłacając równoważnik mundurowy dla zwalnianych żołnierzy zawodowych w miesiącu styczniu tego roku nie pobrał podatku od tych należności zgodnie z zasadą art. 21 ust. 1, ponieważ żołnierze ci wykonywali swoje obowiązki służbowe na zajmowanym stanowisku nosząc umundurowanie, co należy do obowiązków każdego żołnierza, a w dniu wypłaty byli żołnierzami zawodowymi.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ) wolne od podatku są: wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór.

Z treści powołanych przepisów wynika, że jeżeli pracodawca nie zapewni umundurowania i wyekwipowania, wówczas jest on zobowiązany do wypłaty ekwiwalentu pieniężnego na zakup przez pracowników umundurowania.

Powyższy przepis ma zastosowanie m. in. do pracowników, z którymi zawarty jest stosunek służbowy powstający w drodze mianowania lub powołania. Dotyczy on takich osób jak: żołnierze zawodowi w służbie stałej i kontraktowej, strażacy, policjanci, funkcjonariusze celni.

Od podatku zwolniony jest wypłacony pracownikom ekwiwalent pieniężny przeznaczony na zakup we własnym zakresie umundurowania albo ubioru służbowego.

Dla skorzystania z powyższego zwolnienia nie jest konieczne, aby pracownik w jakikolwiek sposób potwierdzał (dokumentował) pracodawcy określone wykorzystanie kwoty ekwiwalentu. Wystarczające dla zwolnienia jest samo określenie przez pracodawcę, że wypłacana kwota ma charakter ekwiwalentu na zakup umundurowania albo ubioru służbowego.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia ubioru służbowego, ani też pojęcia umundurowania. Ustawa wskazuje jednakże wyraźnie na obowiązek używania ubioru, jako przesłankę zastosowania zwolnienia.

Dla określenia pojęcia ?munduru? odwołać się należy przede wszystkim do przepisów ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. 1978r., Nr 31 poz. 130 ze zm.). Zgodnie z przepisami ustawy mundurem jest ubiór lub jego części służące oznaczeniu przynależności do określonej jednostki organizacyjnej lub wykonywania określonych funkcji albo służby.

Oprócz powyższej ustawy obowiązek noszenia munduru wprowadzają poszczególne ustawy m.in. ustawa z dnia 11 września 2003 r o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179 poz. 1750). Do noszenia mundurów obowiązani są m.in. żołnierze Wojska Polskiego.Przepis stanowi o umundurowaniu. Należy pod tym pojęciem rozumieć nie tylko ?mundur?, ale również inne elementy obowiązkowe stroju służb mundurowych, których obowiązek używania wprowadzają przepisy prawa.Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004 r. w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. z 2004 r. Nr 153 poz. 1615 ze zm.) w § 3 mówi, że żołnierzowi zawodowemu wypłaca się równoważnik za:
1) nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania określone w przepisach o warunkach i normach umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych, do których żołnierz nabył uprawnienia, lecz ich nie pobrał;
2) każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze.Ponadto § 9 stanowi, że: żołnierzom zawodowym zwolnionym z zawodowej służby wojskowej w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca danego roku kalendarzowego przysługuje równoważnik za dany rok kalendarzowy w wysokości określonej w rozporządzeniu. Wypłata tego równoważnika następuje do dnia 1 kwietnia danego roku kalendarzowego.

W związku z tym, jeżeli równoważnik mundurowy został wypłacony dla żołnierzy w czasie, gdy byli oni żołnierzami zawodowymi i wykonywali swoje obowiązki służbowe na zajmowanym stanowisku nosząc umundurowanie, to ta wypłata jest wolna od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie