Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja pod... - Interpretacja - OG-005/73/2006/PD II/415-32/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.06.2006, sygn. OG-005/73/2006/PD II/415-32/06, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 28.03.2006 r. uzupełnionego pismami z dnia 19.04.2006 r. i z dnia 15.05.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dot. zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzenia z funduszy Unii Europejskiej stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 28.03.2006 r. uzupełnionego pismami z dnia 19.04.2006 r. i z dnia 15.05.2006 r. wynika, iż Podatnik w dniu 15.03.2005 r. zawarł umowę z niemiecką firmą (ZKM).

W ramach tej umowy był odpowiedzialny za zaprojektowanie, wykonanie i testowanie oprogramowania typu Middleware do obsługi systemów baz danych typu MySQL oraz integrację w/w oprogramowania z systemami baz danych typu PostgreSQL Serwer. Podatnik podnosi, iż jego praca bezpośrednio dotyczyła realizacji projektu OASIS finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt OASIS jest elementem programu Unii Europejskiej "Culture 2000". W projekcie unijnym uczestniczy m.in. niemiecka firma ZKM, z którą Podatnik podpisał umowę. Zgodnie z treścią umowy Podatnik jest osobą bezpośrednio tworzącą oprogramowanie typu Middleware dla platformy projektu unijnego OASIS.

Na podstawie w/w umowy z dnia 15.03.2005 r. z niemiecka firmą (ZKM) Podatnik otrzymał wynagrodzenie przekazane przelewem na jego konto. Przekazane środki pieniężne pochodzą całkowicie z funduszy Unii Europejskiej.

Podatnik powołując się na przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prezentuje własne stanowisko, iż uzyskane przez niego dochody, jako pochodzące ze środków Unii Europejskiej i z przeznaczeniem na realizowany przez niego bezpośredni cel programu - wolne są od podatku dochodowego jako objęte z mocy ustawy zwolnieniem przedmiotowym.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria:

  • Bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub agencji rządowych. Przyznanie tych środków powinno nastąpić na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. Przekazanie powyższych środków może być również dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy.
  • Podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z powyższego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy podatkowej zwolnienie dotyczy jedynie dochodów uzyskanych ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że uzyskany przez podatnika dochód pochodzi ze źródła przychodu położonego na terytorium Niemiec, a więc nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej.

Zasadą polskiego prawa podatkowego wyrażoną w treści art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieograniczony obowiązek podatkowy. Oznacza to, iż osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Powyższą zasadę stosuje się, zgodnie z art. 4a w/w ustawy o podatku dochodowym, z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Zaś przepis art. 14 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisaną w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. Nr 12, poz. 90) stanowi, iż dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie, w celu wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, wówczas dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej placówce.

W sytuacji, gdy podatnik uzyskuje dochody z tytułu samodzielnej działalności wykonywanej osobiście na terenie Polski w ramach umowy zawartej z zagranicznym podmiotem, na którym nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu polskiej ustawy podatkowej, wówczas podatnik powinien zastosować się do uregulowań zawartych w art. 44 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany przepis stanowi, iż podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.

Natomiast w myśl art. 44 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym, podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 19% dochodu za miesiące, w których uzyskali ten dochód, w terminie do dnia 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego. W terminach płatności zaliczek podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników, deklaracje według ustalonego wzoru (PIT- 53). Za dochód, o którym w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2, opłaconych w danym miesiącu. W przypadku uzyskiwania przychodu w walutach obcych, zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym, przychody te przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, art. 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.

Art. 45 ust. 1 ustawy podatkowej wiąże obowiązek opodatkowania osiągniętych w roku podatkowym dochodów z obowiązkiem złożenia zeznania rocznego. W myśl tego przepisu podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (...).

Podsumowując tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska o możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia z funduszy Unii Europejskiej otrzymanego przez Podatnika na podstawie umowy z dnia 15.03.2005 r. z firmą (ZKM).

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach