P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1442/PP/415/33/HG/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2006, sygn. 1442/PP/415/33/HG/06, Urząd Skarbowy w Wołominie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa / jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr. 8, poz.60 z późn. zmia./, Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Miasta złożonego w Izbie Skarbowej przesłanego przy piśmie z dnia 20 lutego 2006 r. Nr 1401/FB/077-32/MD/06 z datą wpływu do tut. Urzędu w dniu 23 lutego 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zapytania -

czy wszystkie zasiłki / zapomogi/ pieniężne przyznawane na pomoc zdrowotną dla nauczycieli na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy-Karta Nauczyciela należy traktować jako zapomogi losowe, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust.1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych -


stwierdza, iż stanowisko płatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek płatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając przedmiotowy wniosek płatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Korzystając z powyższego przepisu Urząd Miasta wnioskiem złożonym w Izbie Skarbowej przesłanym przy piśmie z dnia 20 lutego 2006 r. Nr 1401/FB/077-32/MD/06 z datą wpływu w tut. Urzędzie w dniu 23 lutego 2006 r. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zapytaniai ? czy wszystkie zasiłki / zapomogi/ pieniężne przyznawane na pomoc zdrowotną dla nauczycieli na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy ? Karta Nauczyciela należy traktować jako zapomogi losowe, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W w/w wniosku Wnioskodawca nie przedstawił wyczerpującego stanu faktycznego,nie zajął własnego stanowiska w sprawie, nie zawarł informacji czy w sprawie objętej zapytaniem nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym oraz nie załączył pełnomocnictwa do reprezentowania jednostki przez Panią B. ? Z-cę Głównego Księgowego. W związku z powyższym wezwaniem z dnia 28 lutego 2006 r. doręczonym w dniu 07 marca 2006 r. - organ podatkowy wezwał stronę do usunięcia braków formalnych w trybie art. 169 ustawy ? Ordynacja podatkowa. Braki, o których mowa w przedmiotowym wezwaniu zostały usunięte w terminie, tj. w dniu 13 marca 2006 r. oraz wnioskodawca sprecyzował zapytanie formułując je następująco ? czy wszystkie zasiłki/ zapomogi/ pieniężne przyznawane na pomoc zdrowotną dla nauczycieli na podstawie art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela należy traktować jako zapomogi losowe, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


OPIS STANU FAKTYCZNEGO


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :

Urząd Miasta corocznie w planie finansowym placówki oświatowej tworzy na podstawie art. 72 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela fundusz na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. Przepis zobowiązuje organy do zapewnienia w swoich budżetach odpowiednich środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. Omawiany przepis nie określa jednak form, w jakich nauczycielom może być udzielona pomoc ze środków przeznaczonych na ten cel. Możliwe jest więc dofinansowanie do kosztów przejazdu do lekarza, zakupu lekarstw, soczewek kontaktowych oraz wypłaty innych zapomóg i zasiłków w przypadku choroby nauczyciela. Z funduszu tego mogą korzystać czynni nauczyciele oraz nauczyciele emeryci.


STANOWISKO PŁATNIKA


W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Urząd Miasta zajął stanowisko, iż wypłacone zapomogi z funduszu zdrowotnego należy traktować jako zapomogi losowe.


OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY


Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy zważyć co następuje: Zgodnie z zapisem art. 21 ust.1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./ wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie zdefiniował w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych znaczenia słowa ? zdarzenie losowe? przyjąć należy potoczne znaczenie tego słowa, oznaczające zdarzenie zależne od losu, kolei, wydarzeń życia. Są to zdarzenia nieprzewidywalne, niezależne od woli człowieka. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera także katalogu chorób uznawanych za długotrwałe. W tym przypadku również należy odnieść się do literalnego brzmienia niniejszego przepisu. Za chorobę długotrwałą uznać należy każdą chorobę wymagającą długotrwałego leczenia, w tym choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone.

Nadto w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest zapisów, które precyzowałyby sposób dokumentowania zdarzeń umożliwiających rozstrzygnięcie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego wypłaconych zapomóg.

Powyższe kwestie dowodowe wyznaczają przepisy proceduralne prawa podatkowego, tj. art. 180 § 1 ustawy-Ordynacji podatkowej, który stanowi,że jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, a więc za dowód może być uznany każdy środek dowodowy potwierdzający stan faktyczny np. stosowne zaświadczenie lekarskie.

Natomiast zapis art. 72 ust.1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela / tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. Nr 118, poz.1112 z późn. zmian/ stanowi, iż niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowadzące szkoły przeznaczą corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej .

Powyższy przepis stanowi o środkach finansowych na ? pomoc zdrowotną ? , która jest pojęciem bardziej ogólnym i nie musi oznaczać pomocy związanej z długotrwałą chorobą bądź pomocą związaną ze zdarzeniem losowym lecz może mieć charakter pomocy zdrowotnej doraźnej jak to wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku m.in. dofinansowanie do kosztów przejazdu do lekarza, zakup lekarstw, zakup soczewek kontaktowych oraz innych zapomóg. Zgodnie z intencją ustawodawcy zapis art.21 ust. 1 pkt 26 w/w ustawy ma zastosowanie wówczas gdy otrzymane zapomogi związane są z długotrwałą chorobą.

Reasumując, jeżeli nauczyciel bądź nauczyciel- emeryt otrzyma zapomogę zdrowotną w związku z przebytą długotrwałą chorobą, bądź wydatkami poniesionymi na pokrycie kosztów leczenia, które są wynikiem długotrwałej choroby, często choroby zawodowej, bądź wydatków związanych z nagłą chorobą jako zdarzeniem losowym poświadczone odpowiednimi dokumentami np. stosownym zaświadczeniem lekarskim, wówczas zapomoga ta będzie korzystać ze zwolnienia zawartego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ podatkowy dokonujący interpretacji nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania, czy wszystkie zapomogi pieniężne przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli należy zakwalifikować do katalogu zwolnień przedmiotowych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym nie podaje definicji ? choroby długotrwałej ? , nie wskazuje też w jaki sposób dokumentować prawo do zwolnienia wypłaconych zapomóg z podatku dochodowego o czym była mowa wyżej,w związku z powyższym każdy przypadek wypłaty zapomogi winien być analizowany indywidualnie.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym za przychody z innych źródeł uważa się m.in. inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 . Opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka przekazanej kwoty zapomogi ponad kwotę zwolnioną z opodatkowania, tj. kwotę 2.280 zł. Kwota zapomogi przewyższająca kwotę 2.280 zł. stanowi przychód z innych źródeł i w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnik obowiązany jest wykazać ją w deklaracji PIT-8C i przekazać do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Podatnik kwotę dochodu wykazaną w informacji PIT-8C zobowiązany jest doliczyć do dochodu osiągniętego w roku podatkowym i wykazać w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy. Od skumulowanych dochodów należy obliczyć należny podatek dochodowy.

Tak więc biorąc powyższe pod uwagę organ podatkowy postanawia jak w sentencji.

Urząd Skarbowy w Wołominie