Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w piśmie wynika, że Fundacja Regionalnej Agencji Promocji i Zatrudnienia w XXXXXX zawarła z Polska Ag... - Interpretacja - PDFN/415-54/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.02.2006, sygn. PDFN/415-54/2005, Urząd Skarbowy w Będzinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w piśmie wynika, że Fundacja Regionalnej Agencji Promocji i Zatrudnienia w XXXXXX zawarła z Polska Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (agencja rządowa działająca na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 ze zm.) umowę o udzieleniu wsparcia na usługi informacyjne dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej oraz dostępnej oferty wsparcia dla sektora MSP ze środków budżetu państwa, programu Phare, funduszy strukturalnych oraz innych programów i instrumentów. Bezpłatne usługi informacyjne traktowane są jako pomoc publiczna de minimis dla przedsiębiorców i w związku z tym, na mocy umowy Fundacja poprzez osoby zatwierdzone do ich świadczenia uzyskała prawo do udzielania tej formy pomocy oraz wystawiania przedsiębiorcom stosownych zaświadczeń z tego tytułu. W ramach ww. umowy PARP zobowiązała się do finansowania wynagrodzeń osób bezpośrednio świadczących usługi informacyjne, niezależnie od tego, czy są to pracownicy Fundacji, czy osoby świadczące usługi informacyjne na podstawie zawartych z fundacją umów zleceń. Finansowaniu podlegają także inne koszty osobowe, a więc składki na ubezpieczenia społeczne, fundusz pracy itd. Środki na finansowanie pochodzą z budżetu państwa, a udzielane są na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 sierpnia 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi ( Dz. U. Nr 181, poz.1877, ze zm.). Finansowanie ma charakter refundacji 100% poniesionych kosztów, a więc wkład własny Fundacji wynosi ) 0 % . Osoby wyznaczone do świadczenia bezpłatnych usług informacyjnych są zatwierdzone przez Polską Agencję Przedsiębiorczości a ich nazwiska (między innymi Pańskie) są wskazane w ww. umowie pomiędzy Fundacją i PARP.

Do tej pory Fundacja ... jako płatnik odprowadza zaliczki na podatek dochodowy od uzyskiwanych przez Pana dochodów z tytułu umowy zlecenia, o której mowa lecz Pana zdaniem uzyskiwane dochody z wyżej opisanego tytułu będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c.

Analizując przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić co następuje:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości została utworzona w 2001 r. na podstawie ustawy z dnia 09.11.2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 ze zm.). Jest państwową agencją realizującą programy pomocowe, w szczególności w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Wyżej wymienione zwolnienie adresowane jest bezpośrednio do odbiorcy dotacji budżetowej tj. dotyczą podatnika, któremu została przyznana pomoc w postaci bezpłatnych usług informacyjnych. Natomiast Pan jest nie jest adresatem tej pomocy lecz osobą zatrudnioną przy realizacji przedsięwzięcia podjętego przez Fundację .Uzyskuje Pan wynagrodzenie ( z tytułu umowy zlecenia zawartej z Fundacją ...), które następnie zostaje Fundacji zrefundowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości dlatego Pana stanowisko, jakoby dochody uzyskane przez Pana z ww. tytułu korzystały ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Będzinie