DECYZJA - Interpretacja - PD-3/41170-35/06/BL

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.06.2006, sygn. PD-3/41170-35/06/BL, Izba Skarbowa w Krakowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie działając w trybie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60 ze zm.) w związku z zażaleniem z dnia 28 kwietnia 2006 roku na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto z dnia 21 kwietnia 2006 roku, nr PDF-3/415-22/06BA (doręczone Stronie dnia 25.04.2006 roku) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznychodmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24.02.2006 r., znak ... (data wpływu do US 27.02.2006 r.), X w K. zwrócił się z wnioskiem o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów otrzymanych przez osoby bezpośrednio realizujące cel projektu w ramach Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż X jest jednostką budżetową Województwa ..., realizującą politykę społeczną w województwie, na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Zgodnie z programem operacyjnym PIW EQUAL dla Polski 2004-2006, beneficjentem Projektu jest Województwo ..., reprezentowane przez dyrektora X w K. na mocy uchwały zarządu Województwa ,,, z dnia 02.12.2004r. Nr .../....
W celu realizacji Projektu została zawarta umowa pomiędzy X w K. a Krajową Strukturą Wsparcia, działającą w imieniu Instytucji zarządzającej EQUAL. W ramach projektu X otrzymuje 100% środków (wkład własny nie jest wymagany). Wkład Unii Europejskiej w środkach publicznych wynosi 75%, natomiast wkład krajowy wynosi 25%. W związku z wytycznymi Programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL dla Polski 2004-2006 partnerzy Projektu m. in. Województwo ..., zatrudniają na umowy o pracę oraz umowy cywilnoprawne osoby realizujące zadania związane z w/w Projektem. Pracownikom tym, realizującym projekt w ramach utworzonej komórki organizacyjnej, płatnik pobiera zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń. Zdaniem X w K. wynagrodzenia w/w osób winny być zwolnione z opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 21 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000r, nr 14, poz. 176 ze zm.)

Postanowieniem nr PDF 3/415-22/06BA, z dnia 21 kwietnia 2006 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto udzielił Wnioskodawcy stosownej odpowiedzi, wskazując, że środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacane Beneficjentowi w ramach wsparcia kadrowego Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich, stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Beneficjenta wydatków na realizacje Projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. W związku z tym przychody ze stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektu, finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku.

Na powyższe postanowienie do tut. Izby wpłynęło zażalenie z dnia 28.04.2006 r. (data stempla pocztowego 28.04.2006 r.), w którym Strona wyraża przekonanie, iż dochody osób bezpośrednio realizujących cel Programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL powinny korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt. 46 i ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 ze zmianami). Zdaniem Strony, z w/w zwolnienia przedmiotowego korzysta nie tylko osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządów państwa obcego czy organizacji międzynarodowej, ale także ten kto otrzymał je za pośrednictwem instytucji uprawnionej do jej rozdzielenia. Ponadto X nie zgadza się z twierdzeniem zawartym w postanowieniu organu I instancji jakoby środki przeznaczone na wynagrodzenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu były refundacją poniesionych przez beneficjenta wydatków na realizację Projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa. W opinii płatnika środki finansowe na realizację PIW EQUAL przekazywane są jako środki prefinansujące realizację programu, a nie w ramach refundacji poniesionych wydatków.

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym zaprezentowanym we wniosku oraz postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto nr PDF 3/415-22/06BA z dnia 21.04.2006 r. nie znajduje podstaw do zmiany stanowiska zajętego przez organ pierwszej instancji.
Z akt sprawy wynika, że X w K. jest jednostką budżetową Województwa ..., która realizuje bezpośrednio cel programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej dla Polski (Dz. U. Z 2004 r. Nr 189 poz. 1948). Zgodnie z zapisami w/w Programu, Beneficjent umowy działa na rzecz Partnerstwa na Rzecz Rozwoju. Partnerstwo składa się z 8 instytucji, zwanych Partnerami. Od lutego 2005 r. do realizacji Projektu została utworzona przez X komórka organizacyjna realizująca w/w Projekt, w której zatrudnionych jest 7 osób na umowę o pracę oraz na podstawie umów cywilnoprawnych. W ramach Projektu ... otrzymuje 100% środków. Wkład Unii Europejskiej w środkach publicznych wynosi 75%, natomiast wkład krajowy 25%.
Dokonując analizy przedstawionego w przedmiotowej sprawie problemu, należy zauważyć, że fundusze strukturalne (w skład których wchodzi Europejski Fundusz Społeczny) są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich.Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL, w ramach której wsparcie kierowane jest dla projektów służących promowaniu nowych sposobów zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, jest finansowana z EFS.
Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Beneficjentów (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych przez Beneficjenta wydatków na realizację Projektu, otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Fakt ten w przedmiotowej sprawie potwierdza treść umowy dofinansowania działania 1 w ramach programu operacyjnego- Program Inicjatywy Wspólnotowe EQUAL dla Polski 2004-2006, gdzie stosownie do §2 dotyczącego przedmiotu umowy Strony stwierdzają zgodnie, iż Instytucja Zarządzająca EQUAL (działająca poprzez Krajową Strukturę Wsparcia) przyznała Beneficjentowi (tj. ...) środki finansowe na realizację Działania określonego we wniosku o dofinansowanie Działania (...). Do rozliczenia tych środków stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rozliczenia dotacji.
Ponadto, jak Wnioskodawca sam podnosi w zażaleniu na postanowienie organu podatkowego I instancji, X działa wyłącznie w imieniu i na rzecz województwa samorządowego i wszelkie jego zobowiązania są zobowiązaniami Województwa Małopolskiego, pokrywanymi z budżetu tego województwa, co wynika z konstrukcji finansowania jednostek organizacyjnych zawartej w ustawie o finansach publicznych. Na podstawie art. 18 pkt. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104) X w K., jako jednostka budżetowa pokrywa swe wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki samorządu terytorialnego (konto bankowe Zarządu Województwa ...).
Należy zatem stwierdzić, że przychody ze stosunku pracy oraz z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów, finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku.
W tym miejscu należy zauważyć, iż powołany w zażaleniu X art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Jak stanowi treść pkt 46 lit. a powołanego artykułu, aby powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło być zastosowane, środki przyznane Beneficjentowi muszą pochodzić ze środków bezzwrotnej pomocy. Zatem przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż jak wykazano powyżej, pomoc pochodząca z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.

Izba Skarbowa w Krakowie