POSTANOWIENIE - Interpretacja - us-34/dz/415/23/wl/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.05.2006, sygn. us-34/dz/415/23/wl/2006, Urząd Skarbowy Warszawa-Praga

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga


postanawia


- uznać za prawidłowe wyrażone we wniosku stanowisko w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego odnośnie braku obowiązku podatkowego w zryczałtowanym 10% podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia prawa własności nieruchomości zwróconej spadkobiercom, która została skomunalizowana w 1945 roku na mocy Dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy, dla której w latach 1998-2002 ustanowiono prawo użytkowania wieczystego, a następnie w latach 2001-2003 przekształcono w prawo własności.


U Z A S A D N I E N I E


Wnioskiem z dnia 21.04.2006r. wystąpiła strona o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie braku obowiązku podatkowego w zryczałtowanym 10% podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia prawa własności nieruchomości zwróconej spadkobiercom, która została skomunalizowana w 1945 roku na mocy Dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż: - strona jest współwłaścicielem położonego w Warszawie przy ......, terenu zwanego nieruchomością warszawską, przeznaczonego do sprzedaży, - W trybie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów m. st. Warszawy (Dz. U. Nr 50, poz. 279) przedmiotową nieruchomość przejęło Państwo, - na wniosek spadkobierców byłych właścicieli w latach 1998-2002 dokonano zwrotu przedmiotowej nieruchomości poprzez ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntu, - w latach 2001-2003 dokonano przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, - w roku 2006 strona ma zamiar dokonać odpłatnego zbycia prawa własności przedmiotowej nieruchomości.

Zdaniem strony prawo własności do powyższej nieruchomości wynika ze zwrotu tej nieruchomości spadkobiercom byłych właścicieli i tym samym nie obejmuje strony obowiązek zapłaty podatku, gdyż planowana w roku 2006 sprzedaż części nieruchomości dla której ustanowienie prawa użytkowania wieczystego miało miejsce w dniach: 22.10.1998r, 07.01.1999r, 09.03.2000r, 15.07.2002r, 14.11.2002r, następuje po upływie pięciu lat od jego nabycia. Ponadto odpłatne zbycie pozostałych działek nie stanowi źródła przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zwrot prawa i spadkobranie odwróciły jednie skutek przejęcia prawa własności przez państwo, a więc nie nastąpiło nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.).

Dokonując oceny stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia należy stwierdzić, że: Zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntu, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Wydanie na podstawie art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m. st. Warszawy (Dz. U. Nr 50, poz. 279) decyzji ustanawiającej prawo użytkowania wieczystego gruntu na rzecz byłego właściciela (jego następców prawnych) oraz zawarcie przez Prezydenta miasta Stołecznego Warszawy z byłym właścicielem (jego następcami prawnymi) umowy użytkowania wieczystego gruntu warszawskiego nie może być traktowane jako nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntów w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyznanie prawa użytkowania wieczystego stanowiło rekompensatę utraconego przez spadkodawców prawa własności. Natomiast nieodpłatne przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności było formą restytucji prawa własności.

Organ podatkowy podziela stanowisko strony, iż sprzedaż (odpłatne zbycie) prawa własności przekształconego z prawa użytkowania wieczystego ustanowionego w trybie art. 7 w/w dekretu nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 w/cytowanej ustawy także wówczas, gdy sprzedaż ta została dokonana przed upływem 5 lat od wydania decyzji administracyjnej, a tym samym nie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Powyższe stanowisko potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z dnia 07.05.2002 r. - sygn. Akt III RN 18/02 OSNP 2003/6/137, oraz pismo Ministra Finansów z dnia 21.04.1999 r. Nr PB2.MK-0212/99, jak również Naczelny Sąd Administracyjny w Wyroku z dnia 20.01.1998 r. - sygn. Akt SA/Ka 1033/96 Lex 32129.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej do czasu jej zmiany lub uchylenia - zgodnie z art. 14b w/w ustawy - Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Praga