POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1424/2150/4111/415/24/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.05.2006, sygn. 1424/2150/4111/415/24/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana ... z dnia 06.03.2006r. (uzupełnionegow dniu 29.04.2006r.) , o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązku rozliczania dochodówz tytułu pracy w Wielkiej Brytanii

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.03.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek uzupełniono w dniu 29.04.2006r.

Stan faktyczny i stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku :

" Od września 2004r. pracuję w Wielkiej Brytanii. Jestem zatrudniony na pełnym etacie. Posiadam umowę na czas nieokreślony. W grudniu ubiegłego roku złożyłem w Home Office dokumenty wymagane do otrzymania statusu rezydenta w Wielkiej Brytanii. W Polsce nie posiadam mieszkania ani domu. Jestem kawalerem i nie mam dzieci. Od dwóch lat moje centrum życiowe jest w Wielkiej Brytanii, ubiegam się o status rezydenta w Wielkiej Brytanii i zamierzam tam pozostać na stałe.

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na pytanie czy mam obowiązek rozliczania się w Urzędzie Skarbowym z dochodu osiągniętego z pracy w Wielkiej Brytanii za rok 2005? Jeśli tak to jaka jest podstawa prawna takiego rozwiązania. Chciałbym także wiedzieć jakie warunki musiałbym spełniać, aby obowiązek składania zeznania podatkowego w Polsce mnie nie dotyczył.

Moim zdaniem nie powinienem rozliczać się w Polsce."

Stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu:

Zgodnie z art. 3 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Nieograniczony obowiązek podatkowy oparty jest o zasadę rezydencji. Nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają osoby fizyczne mające miejsce zamieszkaniaw Polsce. Oznacza to, iż wszystkie dochody uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce są opodatkowane w Polsce niezależnie od tego gdzie zostały osiągnięte, w Polsce czy za granicą.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust.2a w/w ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).W przypadku ograniczonego obowiązku podatkowego, opodatkowaniu w Polsce podlegają jedynie te dochody osób niemających w Polsce miejsca zamieszkania, które faktycznie osiągnięte zostały w Polsce. Ograniczony obowiązek podatkowy oparty jest o zasadę źródła.

Z powyższego wynika, iż kluczową kwestią od której zależy zakres obowiązku podatkowego jest miejsce zamieszkania.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji miejsca zamieszkania. W tej sytuacji można korzystać z regulacji zawartych w art. 25 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której ta osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu. Osoba fizyczna może mieć tylko jedno miejsce zamieszkania (art. 28 K.c.).

Wyznacznikami miejsca zamieszkania jest spełnienie (łącznie) dwóch przesłanek:
faktyczne przebywanie w danej miejscowości
zamiar stałego pobytu.

Ponadto kryterium pomocniczym może być fakt, iż dane miejsce stanowi centrum (główny ośrodek) życiowej działalności danej osoby.

Potwierdzenie faktu posiadania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych stanowi certyfikat rezydencji, tj. dokument wydany przez właściwą administrację podatkową. Uzyskanie certyfikatu rezydencji wiąże się z dopełnieniem odpowiednich formalności wymaganych przez prawo miejscowe oraz umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Przepisy art. 3 ust.1 i ust.2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska- art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji Podatnika będą miały zastosowanie przepisy umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 16.12.1976r. (Dz. U. z dnia 29 marca 1978r. Nr 7, poz. 20).

Art. 4 ust.1 w/w umowy stanowi: W rozumieniu niniejszej umowy"osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza - z uwzględnieniem postanowień ustępów 2 i 3 niniejszego artykułu - każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona; określenie to nie obejmuje osoby fizycznej, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód ze źródeł w nim położonych. Określenia "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce" oraz "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie" będą rozumiane w sposób analogiczny.

Zgodnie z ust.2 w/w przepisu, jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas stosuje się następujące zasady:
a) osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania. Jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tymUmawiającym się Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
b) jeżeli nie można ustalić, w którym Umawiającym się Państwie osoba ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Umawiających się Państw, wówczas uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
c) jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Umawiających się Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, wówczas będzie ona uważana za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, którego jest obywatelem;
d) jeżeli miejsca zamieszkania nie można określić zgodnie z postanowieniami litery a), b) oraz c) niniejszego ustępu, właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną zagadnienie w drodze wzajemnego porozumienia.

Sam fakt zamieszkania i pracy poza granicami Polski nie świadczy jeszcze o tym, iż podatnik przestał podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Także sama deklaracja co do zamiaru przebywania na stałe w Wielkiej Brytanii nie ma doniosłości prawnej, jeżeli nie znajduje wyrazu w faktycznych okolicznościach wskazujących na to, gdzie Podatnik ustanowił ośrodek swojej działalności życiowej.

W związku z wyjazdem do Wielkiej Brytanii Podatnik nie dokonał żadnych zmian rejestracyjnych dotyczących miejsca zamieszkania (nadal figuruje w ewidencji podatników tut. urzędu z adresem zamieszkania ...). Także we wniosku o udzielenie przedmiotowej interpretacji Podatnik wskazał w/w adres zamieszkania. Ponadto Podatnik nie posiada certyfikatu rezydencji wydanego przez odpowiedni organ podatkowy Wielkiej Brytanii, który potwierdziłby fakt posiadania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium tego państwa. W oparciu o przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny, nie można stwierdzić, iż na Podatniku nie ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem zgodnie z art. 45 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do 02.05.2006r. winien złożyć zeznanie o wysokości dochodu/osiągniętej straty PIT-36 za 2005r., w którym podatek dochodowy obliczony od sumy dochodów osiąganychw Polsce (w przypadku ich uzyskania) i Wielkiej Brytanii, podlega obniżeniu na zasadach określonych w art. 27 ust.9 w/w ustawy o podatek zapłacony w Wielkiej Brytanii.

W przypadku uzyskania przez Podatnika certyfikatu potwierdzającego miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii, oznaczającego że jest on traktowany w tym państwie jako osoba podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, dochody uzyskane na terytorium Wielkiej Brytanii będą podlegały opodatkowaniu według miejscowego prawa.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego stwierdza,iż stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie:Udzielona interpretacja co do zakresu i stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 06.03.2006r. (uzupełnionego w dniu 29.04.2006 r.) oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, przysługuje zażalenie. Zażalenie zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1, art. 220 i art.223 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, winno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wys. 5 zł (w znakach opłaty skarbowej).Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.Otrzymują:1.Adresat2.Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie3.Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie4.a/a

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu