Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137,... - Interpretacja - OG/005/19/PD II/13/2004

shutterstock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16.03.2004, sygn. OG/005/19/PD II/13/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 20.02.2004 r. (uzupełnione 4.03.2003 r.) w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracowników, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł., informuje:

Od 01.01.2004 r. na skutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzonej ustawą z dnia 12.11.2003 r. (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) ograniczono zakres zwolnień dotyczących rzeczowych świadczeń.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 w/w ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez pracowników z tytułu świadczeń rzeczowych przysługuje na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 powołanej ustawy, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:
- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
- źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
- wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych w roku podatkowym nie przekracza kwoty 380 zł.

Brak spełnienia któregoś z warunków określonych w w/w przepisie powoduje, że przychód ten nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego i zakład pracy ma obowiązek zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych naliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy oraz doliczyć wartość tych świadczeń do przychodu pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 powołanej ustawy.

W myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 67 bony towarowe, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary i usługi (bez względu na kwotę i źródło sfinansowania), od dnia 1 stycznia 2004 r. zostały wyłączone z zakresu rzeczowych świadczeń wolnych od podatku. Oznacza to, że w przypadku przekazania pracownikom w roku 2004 bonów, talonów i znaków - ich wartość podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa katalogu świadczeń rzeczowych, które pracownik może otrzymać z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz nie precyzuje pojęcia "rzeczowe świadczenia", nie mniej zgodnie z samą nazwą należy przyjąć, że świadczeniami rzeczowymi są np.: paczki świąteczne dla dzieci, bilety na imprezy sportowe lub kulturalne, jak również wymienione w piśmie przedmioty tj. żelazko, koc, pościel, obuwie, sprzęt AGD, sfinansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 70, poz. 335 ze zm.) przedmiotem działalności socjalnej jest m.in. materialna pomoc rzeczowa, w ramach, której mieści się np. zakup konkretnych towarów.

W świetle powyższego świadczeniem rzeczowym może też być upominek rzeczowy np.: żelazko, koc, pościel, obuwie czy też drobny sprzęt AGD. Równocześnie należy podkreślić, że materialna pomoc rzeczowa, jak każdy inny rodzaj pomocy finansowanej z Funduszu, adresowana jest do osób spełniających kryteria socjalne wymienione w art. 8 ust. 1 ustawy. Przepis ten stanowi, że przyznanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się o sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Z brzmienia art. 8 ust. 1 wynika, więc, że świadczenia socjalne mają charakter uznaniowy, co oznacza brak po stronie uprawnionych do korzystania z Funduszu roszczenia prawnego do tych świadczeń.

Stosownie do art. 8 ust. 2 powołanej ustawy zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa, z zastrzeżeniem ust. 2a, pracodawca w regulaminie ustalonym zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach