Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.01.2004, sygn. BI/005/0994/03, Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Podatniczka w październiku 2003r. dokonała w systemie ratalnym zakupu i wymiany okien. Na potwierdzenie tego faktu posiada fakturę VAT wystawioną w październiku 2003r na całą sumę, pomimo że w 2003r. spłaciła tylko część tej kwoty a pozostała część ceny ma zostać spłacona do końca 2004r.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Stosownie do treści art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2003r. - podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
W myśl art. 27a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy kwota, o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r. - w przypadku, o którym mowa w ust.1 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:
- 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,(w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 5.670 zł)
- 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 4.725 zł)
- z tym że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).
Stosownie do treści art. 27 a ust. 5 ustawy zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust. 2, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567 zł).
W świetle zapisu art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki poniesione na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 ustala się na podstawie faktury wystawionej przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowody tej wpłaty.
Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).
W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na :
- zakup materiałów i urządzeń,
- zakup usług obejmujących:
a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
b) transport materiałów i urządzeń,
c) wykonawstwo robót, - najem sprzętu budowlanego,
- opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
Załącznik nr 2 w pkt 1 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia remont, modernizację lub wykonanie nowych elementów okien, świetlików i drzwi.
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, Podatniczka poniosła wydatki na zakup i wymianę okien na potwierdzenie czego posiada fakturę VAT.
Zgodnie zaś z § 35 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U Nr 27, poz.268) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 37, powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,
- numery identyfikacji podatkowej albo numery tymczasowe sprzedawcy i nabywcy,
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym,
- nazwę towaru lub usługi,
- jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
- wartość sprzedanych towarów lub wykonanych usług bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
- stawki podatku,
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku,
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,
- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku,
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie,
- czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
Przedłożona przez Podatniczkę faktura na zakup i wymianę okien spełnia powyższe wymogi, zatem o ile pozostałe warunki nałożone przez ustawę umożliwiające skorzystanie z przedmiotowej ulgi zostały spełnione, to podstawę do odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych wydatków ponoszonych z tytułu zakupu okien w 2003 r. stanowi faktura stwierdzająca poniesienie przez Podatniczkę wydatków z tego tytułu w pełnej wysokości wynikającej z faktury, nie zaś kwota faktycznie spłaconego zobowiązania w 2003r., zaciągniętego na sfinansowanie tychże wydatków. Źródło finansowania wydatków ponoszonych z tyt. ulgi remontowej (w tym przypadku jest to firma wykonująca zlecenie) pozostaje bowiem bez wpływu na możliwość ich odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Reasumując wydatki poniesione przez Podatniczkę w 2003r. na zakup i montaż okien w systemie ratalnym, przy spełnieniu wszystkich wymogów ustawowych będą podlegały odliczeniu od podatku w ramach "ulgi remontowej" w 2003r., a nie w momencie spłaty zobowiązania finansowego zaciągniętego na pokrycie zakupu tych okien tj. częściowo w roku 2003 a częściowo w roku 2004.
Jednocześnie zauważa się , że jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa - po przedłożeniu rachunku za zakup okien - dokona częściowego zwrotu kosztów ich zakupu i wymiany wówczas zgodnie z postanowieniami art. 27a ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.- w brzmieniu obowiązującym w 2003r. - jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.