POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik ... - Interpretacja - PDII415/1/18/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2005, sygn. PDII415/1/18/05, Urząd Skarbowy w Głogowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2005 roku, który wpłynął do tutejszego organu podatkowego w dniu 18.04.2005 roku o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasady ustalenia wysokości dochodu podlegającego opodatkowaniu w przypadku preferencyjnego zakupu zakładowych budynków i lokali mieszkalnych przez pracowników nie będących najemcami tych budynków i lokali, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 18.04.2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Głogowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić odpowiedzi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W przedmiotowym wniosku opisali Państwo stan faktyczny, z którego wynika, że pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych dokonują preferencyjnego nabycia zakładowych budynków i lokali mieszkalnych, których nie byli najemcami. W związku z tym, iż sprzedaż mieszkań odbywa się w drodze przetargu ograniczonego, faktycznie zapłacona cena przez tych nabywców odbiega od wartości ustalonej przez biegłego rzeczoznawcę.
Zdaniem Państwa przychodem podatnika podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu preferencyjnego zakupu - w drodze przetargu ograniczonego - zakładowych lokali mieszkalnych jest różnica pomiędzy ceną rynkową lokalu określona przez osobę posiadającą uprawnienia z zakresu szacowania nieruchomości tj. rzeczoznawcę a kwotą faktycznie zapłaconą.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Głogowie stwierdza, że przedstawione przez Państwa stanowisko jest prawidłowe, co znajduje potwierdzenie w przytoczonych niżej przepisach prawa podatkowego.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z kolei z art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika m. in., że jeśli świadczenie w naturze i inne nieodpłatne świadczenie otrzymuje od pracodawcy pracownik wówczas będą one stanowiły przychód ze stosunku pracy.

Stosownie do art. 40a ust. 9 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 roku Nr 45, poz. 435) pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych, nie będący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, korzystają z pierwszeństwa nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie, na warunkach określonych w art. 40a ust. 4-6 tej ustawy. Z treści zapisu art. 40a ust. 2 ww. ustawy wynika, iż ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Tak więc, w myśl art. 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 roku, Nr 261 poz. 2603 ze zm.) jeżeli istnieje konieczność określenia wartości nieruchomości, wartość tę określają rzeczoznawcy majątkowi. Natomiast zgodnie z art. 40a ust. 4 ww. ustawy o lasach cena sprzedaży lokalu podlega obniżeniu o 4 % za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, nie więcej jednak niż o 90 %. Przy czym zniżki z tytułu lat pracy nie mają wpływu na cenę, która jest określana przez rzeczoznawcę.
Bez wątpienia zatem pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych z racji korzystania z wymienionego preferencyjnego nabycia lokali, otrzymują świadczenia w naturze.
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, stosownie do art. 11 ust. 2 i 2 b w związku z art. 12 ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, generalnie ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju lub gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Jeżeli natomiast świadczenie jest częściowo odpłatne, wówczas przychodem jest różnica pomiędzy wartością tego świadczenia ustaloną w powyższy sposób, a odpłatnością ponoszona przez podatnika.
Ponieważ nabywcy wymienionych lokali nie byli ich najemcami - do uzyskanego przez nich dochodu nie będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.
Mając na uwadze ww. przepisy prawa oraz opisany przez Państwa stan faktyczny należy stwierdzić, że przychody osiągnięte przez pracowników lub byłych pracowników z tytułu preferencyjnego nabycia zakładowych budynków lub lokali mieszkalnych (pustostanów) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, natomiast wysokość tych przychodów stanowi różnica miedzy ceną rynkową tj. ceną oszacowaną przez rzeczoznawcę a kwotą faktycznie zapłaconą przez nabywcę.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika w piśmie z dnia 15.04.2005 roku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia tego pisma.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Urząd Skarbowy w Głogowie